1ο Ναυτιλιακό Forum της «Ναυτεμπορικής»: «Υπεράνω κομμάτων η ελληνική ναυτιλία»

Ο υπ. Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελης τόνισε ότι η αξιολόγηση είναι μονόδρομος και ότι θα «ξεκλειδώσει» ρευστότητα
Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2015 08:41
UPD:25/01/2015 01:25
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Από την έντυπη έκδοση

Την ανάγκη ολοκλήρωσης της τελευταίας αξιολόγησης του προγράμματος έως τις 28 Φεβρουαρίου, ώστε να αποδεσμευτεί η δόση των 7,2 δισ. ευρώ, αλλά και της συνέχισης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης μιλώντας στο «1ο Ναυτιλιακό Forum της Ναυτεμπορικής».

Παράλληλα ο υπουργός Οικονομικών επεσήμανε την ανάγκη δημιουργίας μιας εθνικής στρατηγικής για την προσέλκυση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, καθώς και των συμπληρωματικών ως προς αυτές δραστηριοτήτων, όπως χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ναυλομεσίτες και ασφαλιστικές υπηρεσίες.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Το 1ο Ναυτιλιακό Forum της εφημερίδας «Ναυτεμπορική», που πραγματοποιήθηκε χθες με τη συμμετοχή εκατοντάδων εκπροσώπων της ναυτιλιακής κοινότητας στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace & Thalasso στη Βουλιαγμένη, αποτέλεσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για έναν εμπεριστατωμένο διάλογο για όλα τα φλέγοντα θέματα της ελληνικής ναυτιλίας, τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο και την προσφορά της στην εθνική οικονομία.

Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξε η κα Ειρήνη Αθανασιάδου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εφημερίδας «Ναυτεμπορική», η οποία σημείωσε πως η «Ναυτεμπορική» είναι άρρηκτα δεμένη όλα αυτά τα χρόνια με την ελληνική ναυτιλία από την ίδρυσή της και συμπλήρωσε πως το 1ο Ναυτιλιακό Forum ανοίγει μια σειρά ανάλογων εκδηλώσεων της «Ν» για άλλους κλάδους της οικονομίας.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής της «Ναυτεμπορικής» κ. Γιάννης Περλεπές, πριν περάσει στον συντονισμό του πάνελ με θέμα «Η διαχρονική συμβολή του ελληνικού εφοπλισμού στην οικονομία και κοινωνία - Αποτιμώντας το παρελθόν, σκιαγραφώντας το μέλλον» μίλησε για τη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, επισημαίνοντας τον ιστορικό ρόλο του εφοπλισμού και την ισχυρή θέση του στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.

Στην ομιλία του ο Γκίκας Χαρδούβελης αναφέρθηκε στις εκκρεμότητες που αφήνει η εκλογική αναμέτρηση της Κυριακής και κυρίως η τύχη της εκκρεμούς αξιολόγησης από την τρόικα. Οπως είπε, εάν κλείσει η αξιολόγηση -που πρέπει να κλείσει πολύ σύντομα, γιατί όσο πιο σύντομα κλείσει τόσο το καλύτερο για την οικονομία- τότε η Ελλάδα θα εισπράξει 7,2 δισ. ευρώ από την Ευρωζώνη και το ΔΝΤ.

«Ολοι οι Ελληνες συζητούν για το αν λεφτά υπάρχουν ή δεν υπάρχουν. Αυτά είναι λεφτά που υπάρχουν και κάθονται», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Χαρδούβελης, σημειώνοντας πως πρέπει να κλείσει η αξιολόγηση για να εκταμιευτούν, καθώς είναι ανέφικτο να βρεθούν πουθενά αλλού.

«Εφόσον κλείσει η αξιολόγηση η Ελλάδα θα μπει σε μια νέα σχέση με τους Ευρωπαίους εταίρους για περίπου ένα χρόνο», είπε ο κ. Χαρδούβελης, ενώ περιέγραψε τις συνθήκες αλλά και τα οικονομικά δεδομένα που θα σημάνει η «νέα σχέση» τόσο με την Ευρωζώνη όσο και με το ΔΝΤ.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Οπως εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών, η χώρα για έναν περίπου χρόνο θα είναι στον ευρωπαϊκό προληπτικό μηχανισμό στήριξης, τον ECCL (Enhanced Conditions Credit Line).

«Δηλαδή, η Ευρώπη θα μας υποστηρίζει λέγοντάς μας ότι υπάρχει ένα ποσό -μια πιστοληπτική γραμμή- που αν το χρειάζεστε μπορείτε να το τραβήξετε». Το ποσό αυτό θα είναι περίπου 10 δισ. ευρώ, που θα προέλθουν από τα χρήματα που περίσσεψαν στο ΤΧΣ. «Αρα, για περίπου ένα χρόνο θα υπάρχει αυτή η πιστοληπτική γραμμή στήριξης και όντας εκεί, οι αγορές θα είναι πολύ πιο πρόθυμες να δανείσουν στο ελληνικό κράτος, θα ξέρουν ότι η Ελλάδα έχει στηρίγματα. Τα spreads φυσικά και θα μειωθούν και η Ελλάδα θα μπορεί να έχει πρόσβαση στις αγορές», πρόσθεσε ο κ. Χαρδούβελης.

Σε ό,τι αφορά τη σχέση με το ΔΝΤ, είπε πως και η σχέση αυτή μπορεί να αλλάξει, διευκρινίζοντας ότι έχουμε λαμβάνειν 3,6 δισ. ευρώ από το 2014. Πέρα από αυτά, είχε συμφωνηθεί το ΔΝΤ να δίνει χρήματα μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2016 και αυτά είναι περίπου 9 δισ. ευρώ. «Το ποσό αυτό μπορεί να μετατραπεί -για να υπάρχει ισορροπία με τους δανειστές- επίσης σε πιστοληπτική γραμμή στήριξης». Στο πλαίσιο αυτό, είπε ο υπουργός, και εφόσον υπάρξει συμφωνία με την τρόικα, η Ελλάδα θα μπορούσε το 2015 και μέχρι τον Απρίλιο του 2016 «να έχει ένα αποκούμπι και να αφεθεί ελεύθερη να βγει στις αγορές».

Ο ρόλος της ναυτιλίας

Μιλώντας για τον ρόλο της ναυτιλίας, αλλά και την πολιτική της κυβέρνησης, ο κ. Χαρδούβελης τόνισε χαρακτηριστικά πως «δεν θέλουμε οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις να έχουν ως κέντρο τους το Λονδίνο ή τη Σιγκαπούρη ή οπουδήποτε αλλού. Τις θέλουμε εδώ.

Η ελληνική οικονομία ωφελείται εάν τα γραφεία και οι υπόλοιπες δραστηριότητες των ναυτιλιακών εταιρειών είναι εδώ. Μας ενδιαφέρει αν τα παιδιά μας θα βρουν τελικά δουλειά στην Ελλάδα ή θα αναγκάζονται να πάνε στο εξωτερικό σε οποιαδήποτε χώρα».

Αναφερόμενος στην οικειοθελή εισφορά, ανάλογη με το τονάζ, είπε: «Θέλουμε να τους κρατήσουμε στην Ελλάδα, αλλά θέλουμε και αυτοί να προσφέρουν. Περνάμε μια τεράστια κρίση. Δεν μπορούν να είναι αμέτοχοι. Ολοι έχουν βάλει πλάτη στην κρίση. Θέλουμε όμως να το κάνουν οικειοθελώς, κάτι που έχουν ξεκινήσει και το κάνουν».

Τρεις άξονες στην οικονομική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ

Ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, καθηγητής οικονομικών Γιώργος Σταθάκης χαρακτήρισε πολύ σημαντική την απόφαση που ελήφθη χθες σχετικά με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το οποίο προβλέπει την αγορά κρατικών ομολόγων.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Μάλιστα, όπως υπογράμμισε ο κ. Σταθάκης, η ΕΚΤ στο πρόγραμμά της συμπεριέλαβε και τα ελληνικά ομόλογα μέσω κριτηρίων επιλεξιμότητας, «έκφραση η οποία είναι η πλέον επιεικής ως ορολογία», επεσήμανε.

Οσον αφορά την οικονομική πολιτική που σχεδιάζει να εφαρμόσει ο ΣΥΡΙΖΑ, εφόσον αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας, ο κ. Σταθάκης υπογράμμισε ότι αυτή θα αναπτυχθεί σε τρεις άξονες:

Πρώτος άξονας, «η πρώτη και βασική επιδίωξη», όπως σημείωσε με έμφαση, θα είναι «η αποκατάσταση της ισοτιμίας της χώρας μας με τους εταίρους μας, εντός των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Δεύτερος άξονας για τον ΣΥΡΙΖΑ θα είναι να επιδιώξει την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους, ώστε «να εξυπηρετείται με βάση τις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας», τόνισε, για να προσθέσει: «Οι πολιτικές λιτότητας δεν μπορούν να συνεχισθούν» αφού έχουν προκαλέσει ακραία κοινωνικά φαινόμενα στη χώρα μας και ταυτόχρονα προκαλούν έντονη στασιμότητα στην Ευρώπη, σε αντίθεση με άλλες οικονομίες που εφαρμόζουν διαφορετικές πολιτικές. «Στις προτεραιότητές μας περιλαμβάνεται η εφαρμογή πολιτικών ενίσχυσης του 34% των νοικοκυριών της χώρας, που σήμερα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας», τόνισε ο κ. Σταθάκης.

Τρίτος και τελευταίος άξονας της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ανέφερε ο κ. Σταθάκης, θα είναι η επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσω κατ’ αρχάς της διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.

Εφοπλισμός και ΣΥΡΙΖΑ άνοιξαν δίαυλο επικοινωνίας

Επίσημος δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης άνοιξε στη διάρκεια του 1ου Ναυτιλιακού Forum της «Ναυτεμπορικής», που πραγματοποιήθηκε χθες στο ξενοδοχείο Divani Apollon Palace & Thalasso στη Βουλιαγμένη, με τη συμμετοχή εκατοντάδων εκπροσώπων της ναυτιλιακής κοινότητας.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

H ναυτιλία των Ελλήνων είναι διατεθειμένη να προσφέρει περισσότερα στον τόπο, υπό μία αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση: Τον σεβασμό του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας από όλους, ήταν το μήνυμα που έστειλε προς όλους, τρεις ημέρες προ των εκλογών, χαιρετίζοντας το συνέδριο, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης.

Από την πλευρά του ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, καθηγητής οικονομικών Γιώργος Σταθάκης, τέσσερις ώρες αργότερα δήλωσε, μετά το τέλος της ομιλίας του, στην ερώτηση που του έγινε αν θα αλλάξει κάτι στο θεσμικό πλαίσιο της ναυτιλίας, ότι σε περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ κερδίσει τις εκλογές και σχηματίσει κυβέρνηση «δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί».

Οπως υπογράμμισε, αν γίνουν αλλαγές, αυτές θα προέλθουν ύστερα από διαβούλευση και χωρίς αιφνιδιασμούς, ενώ υπογράμμισε ότι στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα η ναυτιλία θα είναι παρούσα, όπως ήταν πάντα. Πρόσθεσε δε ότι όλα αυτά τα θέματα έχουν συζητηθεί κατά καιρούς, ατύπως, μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και εκπροσώπων του κόμματος.

Στον χαιρετισμό που απηύθυνε νωρίτερα ο κ. Βενιάμης ανέφερε ακόμη ότι η ελληνική ναυτιλία είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα, την Ευρώπη και την παγκόσμια οικονομία. Η διεθνής ναυτιλία, συμπλήρωσε ο κ. Βενιάμης, θα εξακολουθήσει να υπάρχει και στο μέλλον, όσες κρίσεις και αν αντιμετωπίσει. Το κρίσιμο ερώτημα, όμως, είναι ποιος θα τη διαχειρίζεται και από πού, υπογραμμίζοντας την ανάγκη η ελληνική και η ευρωπαϊκή ναυτιλία να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ επισήμανε ότι η ελληνόκτητος ναυτιλία είναι στην Ελλάδα και θέλει να παραμείνει στην Ελλάδα, είναι υπεράνω κομμάτων. Προσφέρει στην ελληνική οικονομία και είναι διατεθειμένη περισσότερο, υπό μια αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση, τον σεβασμό από όλους του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, το οποίο της επιτρέπει να παραμένει ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Ο πρόεδρος της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) Thomas Rehder περιέγραψε την εικόνα που έχει σήμερα η ελληνική ναυτιλία, επισημαίνοντας ότι ο ευρωπαϊκός στόλος αποτελείται από 23.000 πλοία, 660 εκατ. dwt και αποτελεί το 40% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Συνεισφέρει στην απασχόληση άμεσα ή έμμεσα έχοντας περισσότερους από 2,3 εκατ. εργαζόμενους και στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ περισσότερα από 145 δισ.

Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης αναφέρθηκε στο έργο που επιτέλεσε στο υπουργείο, υπογραμμίζοντας πως προσπάθησε όλο αυτό το διάστημα να οικοδομήσει μια σχέση εμπιστοσύνης με την εφοπλιστική οικογένεια. Δημιουργήσαμε νέες δυνατότητες, αύξηση της απασχόλησης των νέων στα ελληνόκτητα πλοία, πρόσθεσε ο υπουργός.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Συμμετέχοντας στο πάνελ με θέμα «η διαχρονική συμβολή του ελληνικού εφοπλισμού στην οικονομία και κοινωνία - Αποτιμώντας το παρελθόν, σκιαγραφώντας το μέλλον», το οποίο συντόνισε ο γενικός διευθυντής της «Ναυτεμπορικής» Γιάννης Περλεπές, ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Επιχειρήσεων Ευγενίδη και πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι η ελληνική ναυτιλία διαχρονικά στήριξε την οικονομία σε όλους τους παραγωγικούς τομείς, ξεπερνώντας όλα τα εμπόδια που συναντά ο κάθε επιχειρηματίας που θέλει να επενδύσει στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα είναι η πατρίδα και όταν ακόμα πέφτουμε οφείλουμε να σηκωνόμαστε όσο μπορούμε, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ευγενίδης.

Στο ίδιο πάνελ ο κ. Πάνος Λασκαρίδης, διευθύνων σύμβουλος της Laskaridis Shipping Co. Ltd, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της ελληνικής ναυτιλίας να ενισχύσει την οικονομική δραστηριότητα μέσα από διάφορους τομείς, όπως είναι η συμβολή της στο ΑΕΠ (8% περίπου το 2014), η βελτίωση του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, η απασχόληση, το κοινωνικό έργο και οι επενδύσεις στη στεριά. Διευκρίνισε ιδιαίτερα ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που επανεξάγεται στο εξωτερικό δεν κατευθύνεται σε καταθέσεις στην Ελβετία όπως πιστεύουν μερικοί, αλλά σε επενδύσεις σε πλοία, προκειμένου η ελληνόκτητη ναυτιλία να παραμείνει πρώτη διεθνώς.

Ο Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), επισήμανε πως «ο κλάδος μας είχε και έχει καθοριστική σημασία τόσο για την Ευρώπη όσο και για την Ελλάδα, δεδομένου ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εθνική μας οικονομία, υπό την έννοια ότι μεταφέρει κατ’ αποκλειστικότητα τα εθνικά μας φορτία, εσωτερικά και εξαγωγικά, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του ελληνισμού στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και της Νότιας Ευρώπης».

Χρηματοδότηση

Στα 475 δισ. δολάρια ανέρχεται σήμερα η τραπεζική χρηματοδότηση της ναυτιλίας, εκ των οποίων τα 391 δισ. προέρχονται από τις 40 μεγαλύτερες τράπεζες του κλάδου.

Παράλληλα από το 2008 και μετά η παρουσία των private equity στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας γίνεται εντονότερη και σήμερα, έξι χρόνια μετά το ξέσπασμα της κρίσης, υπολογίζεται ότι έχουν επενδύσει στη ναυτιλία περισσότερα από 60 δισ. δολάρια, ανέφερε ο Ted Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, στη δεύτερη ενότητα του forum που αφορούσε τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας. Συντονιστής στην ενότητα αυτή ήταν ο Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της XRTC Business Consultants.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Nasdaq Meyer «Sandy» Frucher σημείωσε ότι δεν αποτελούν απλά μια χρηματιστηριακή αγορά, αλλά μια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας. Προσέθεσε ότι ο Nasdaq πιστεύει στην Ελλάδα και τη ναυτιλία. «Πιστεύουμε στη διασύνδεση του κόσμου, που εσείς στην Ελλάδα προσφέρετε», υπογράμμισε χαρακτηριστικά.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Οσον αφορά τη θέση των ελληνικών τραπεζών απέναντι στην ελληνική ναυτιλία, ο Κωνσταντίνος Βασιλείου, γενικός διευθυντής τραπεζικής επιχειρήσεων και επενδυτικής τραπεζικής του ομίλου Eurobank, υπογράμμισε ότι κατά την εκτίμησή του οι ελληνικές τράπεζες θα στηρίξουν την ελληνική ναυτιλία. Και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη Eurobank υπογράμμισε ότι πρόσφατα ολοκλήρωσε την ανακεφαλαιοποίησή της ύψους 3 δισ. ευρώ από ιδιωτικά κεφάλαια.

Από την πλευρά του, πάντως, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos, δρ Ιωάννης Κούστας, δεν έκρυψε ότι κατά την άποψή του οι ελληνικές τράπεζες για να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία θα χρειαστεί να ξεπεράσουν κάποια δικά τους προβλήματα, όπως είναι το κόστος χρηματοδότησης. Θέση με την οποία συμφώνησε και ο Χάρης Βαφειάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Stealth Gas.

Υπογράμμισε ότι το αυξημένο κόστος δανεισμού για τις εισηγμένες εταιρείες είναι απαγορευτικό, αλλά προσέθεσε ότι με τις μικρές και μεσαίες ελληνικές ναυτιλιακές που δεν είναι εισηγμένες έχουν ξεκινήσει οι τράπεζες να κλείνουν δουλειές, ενώ αποκάλυψε ότι πρόσφατα έκλεισε και ο όμιλος Βαφειά ένα δάνειο με ελληνική τράπεζα.

Οσον αφορά τη σχέση των private equity με τις ναυτιλιακές εταιρείες, ο Σπύρος Καπράλος, που είναι πρόεδρος της Star Bulk, υπογράμμισε ότι η εμπειρία της εταιρείας είναι πολύ θετική και σημείωσε ότι πρόσφατα ανταποκρίθηκαν θερμά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 250 εκατ. δολ. που έκανε η Star Bulk.

Τέλος, ο Adam Kostyal του Nasdaq επεσήμανε ότι οι χρηματιστηριακές αγορές των ΗΠΑ παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυναμική, παρά την κρίση της παγκόσμιας οικονομίας, και προσέθεσε ότι το 2014 έγιναν 300 νέα IPO, εκ των οποίων το 25% ήταν από το εξωτερικό.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος του ομίλου Eurobank Πλάτων Μονοκρούσος τόνισε ότι το 2015 θα εμφανίσει θετικό ρυθμό ανάπτυξης γύρω στο 2,5%, δεδομένου ότι η πολιτική αβεβαιότητα έχει κάποια επίπτωση. Επίσης τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία με την τρόικα έτσι ώστε να επιτευχθεί ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης. Αναφερόμενος στη ναυτιλία υπογράμμισε ότι είναι ένας τομέας υψηλής τεχνολογίας, με ετήσια συνεισφορά περίπου 7% του ΑΕΠ. Υπογράμμισε επίσης ότι οι προοπτικές του κλάδου προδιαγράφονται θετικές, εφόσον συνεχιστεί η τάση παγκοσμιοποίησης της οικονομίας.

Στην τρίτη ενότητα του συνεδρίου, με τίτλο «H Ελλάδα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο και ο ρόλος των υποστηρικτικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών», ο Γιώργος Ανωμερίτης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, αναφέρθηκε στις στρατηγικές που πρέπει να υιοθετηθούν στο πλαίσιο μιας νέας αναπτυξιακής λιμενικής πολιτικής. Είπε συγκεκριμένα ότι το κρατικό μονοπώλιο δεν μπορεί να αντικατασταθεί με ένα ιδιωτικό και πρόσθεσε ότι ο μετασχηματισμός του ελληνικού λιμενικού συστήματος θα πρέπει να βασίζεται στο ευρωπαϊκό παράδειγμα, όπου το 97% των λιμένων ανήκει στο Δημόσιο, τους δήμους, τα επιμελητήρια και τους χρήστες, ενώ η λειτουργία τους εξυπηρετείται μέσα από συβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Ο δρ Ιωάννης Μερτζάνης, εκτελεστικός αντιπρόεδρος δ.σ. Space Hellas, μίλησε για τις καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις που εξυπηρετούν σήμερα τη ναυτιλία και ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε συνεργασία σε αυτόν τον τομέα με τη Microsoft.

Η Δωροθέα Ιωάννου, διευθύνουσα σύμβουλος SCB Hellas και εκπρόσωπος του Τhe American Club, μίλησε για τα P&I και τους άρρηκτους δεσμούς του με την Ελλάδα και υπογράμμισε ότι από τα 14 P&I clubs μέλη του ΙG, τα 10 έχουν γραφεία στην Ελλάδα και από το 75% του προσωπικού τους είναι Ελληνες.

Ο Ηλίας Τσακίρης, CEO, Hellenic Hull Management (HMA) Limited, αναφέρθηκε στο μέλλον της ναυτιλίας και της ναυτασφαλιστικής αγοράς. Αποκάλυψε ότι σήμερα οι Ελληνες εφοπλιστές καταβάλλουν περισσότερα από 5 δισ. δολάρια/ έτος για την ασφαλιστική κάλυψη των πλοίων τους και μόλις το 0,2% αυτών κατευθύνεται στην ελληνική ασφαλιστική αγορά.

Η Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος της HEMEXPO, μίλησε για την ελληνική βιομηχανία ναυτιλιακού εξοπλισμού, την υφιστάμενη κατάσταση και τις μελλοντικές προοπτικές.

Από την πλευρά της η Αθηνά Βεζύρη, πρόεδρος & διευθύνουσα σύμβουλος της SRH Marine Greece, Director, Comite International Radio-Maritime (CIRM), μίλησε για τις δορυφορικές και τις άλλες τεχνολογίες επικοινωνιών στις επόμενες δεκαετίες και την επίδρασή τους στη ναυτιλία.

Εν συνεχεία, ο Martin Stopford, πρόεδρος της Clarkson Research, μίλησε για το διεθνές εμπόριο και τις μελλοντικές τάσεις στη ναυτιλία, υπογραμμίζοντας ότι η παγκόσμια ναυτιλία από το 1941 μέχρι σήμερα πέρασε 23 κύκλους. Τόνισε ότι το μέλλον ανήκει στο smart shipping και στην τεχνολογία, ενώ ο Αντώνης Αργυρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Seaborne Capital Adviors Ltd., είπε ότι οι κεφαλαιαγορές προσφέρουν χρηματοδοτικές λύσεις για τις ναυτιλιακές εταιρείες, παρά τις πρόσκαιρες δυσκολίες.

Ο Ιων Γ. Βαρουξάκης, πρόεδρος δ.σ. και διευθύνων σύμβουλος της FreeSeas Inc., ανέφερε ότι η πορεία της παγκόσμιας οικονομίας επηρεάζει αναμφισβήτητα την πορεία των ναυλαγορών και επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι η Κίνα φέτος θα έχει τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης εδώ και 24 χρόνια, γεγονός που μένει να δούμε πώς θα επηρεάσει τη ναυτιλία

Επίσης, ο Γιάννης Δράγνης, Chief Executive Officer του Goldenport Group, εστίασε την παρέμβαση στη σχέση προσφοράς και ζήτησης χωρητικότητας και είπε ότι ενώ σε ορισμένα τμήματα της αγοράς είχαμε αύξηση της ζήτησης σε διψήφια ποσοστά, εντούτοις αυτά δεν αποτυπώθηκαν στους δείκτες της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ

Ο Γιάννης Κοτζιάς, διευθυντής πωλήσεων της Intermodal Shipbrokers και πρόεδρος της Ενωσης Ναυλομεσιτών, αναφέρθηκε στον ρόλο των νέων οικονομικών δυνάμεων που εισέρχονται στη ναυτιλία, όπως οι χώρες της Αφρικής, ενώ ο Μιχάλης Μποδούρογλου, πρόεδρος & CEO, Paragon Shipping Inc. & Box Ships Inc., επικεντρώθηκε στο πώς επιδρά η πτώση της τιμής του πετρελαίου στη ναυτιλία, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή σημαίνει μείωση του κόστους παραγωγής, άρα αύξηση της ζήτησης και του εμπορίου επομένως, όπως επίσης και μείωση του κόστους λειτουργίας του πλοίου.

Παναγιώτης Τσάκος: Απαραίτητες οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο

Από την πλευρά του ο ιδρυτής του Tsakos Group, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, επεσήμανε ότι οι Ελληνες εφοπλιστές θέλουν να αυξήσουν τον αριθμό των Ελλήνων που απασχολούν στα πλοία τους, αλλά για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να υπάρξουν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

«Γιατί να δίνουμε χιλιάδες δολάρια τον μήνα σε ξένους ναυτικούς και να μην τα δίνουμε στους Ελληνες», αναρωτήθηκε. Μάλιστα, απευθυνόμενος στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Βαρβιτσιώτη του είπε ότι δεν επιθυμεί να λάβει απάντηση τώρα στο συνέδριο, διότι θα νομίζει (ο υπουργός) ότι έκλεισε το θέμα.

Με το σχόλιό του αυτό ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος έδωσε ένα διαφορετικό τόνο στο συνέδριο, ενώ προχώρησε και ένα βήμα παραπέρα, σχολιάζοντας την κατάσταση στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Διερωτήθηκε, απευθυνόμενος στο ακροατήριο, «γιατί οι Ελληνες εφοπλιστές να μη θέλουν να φέρουν τα βαπόρια τους στην Ελλάδα για επισκευή;».

Ο καπετάνιος υπονοούσε ότι η Ζώνη δεν λειτουργεί σωστά, ενώ ζήτησε γρήγορη λήψη μέτρων για να μη χαθεί η τεχνογνωσία.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα