Από την έντυπη έκδοση
Τον σημαντικό ρόλο που επιτελεί διαχρονικά η ελληνική ναυτιλία στην εθνική οικονομία θα αναδείξει το 1ο Ναυτιλιακό Forum που διοργανώνει η «Ναυτεμπορική» στις 22 Ιανουαρίου, εγκαινιάζοντας με τον τρόπο αυτό τα Ναυτεμπορική event.
Παράλληλα θα επιχειρήσει να ανιχνεύσει τις μελλοντικές τάσεις ενός κλάδου ο οποίος αντιμετωπίζει εδώ και έξι τουλάχιστον χρόνια μια πρωτοφανή κρίση. Η ελληνική ναυτιλία διατήρησε και το 2014 τον ηγετικό και πρωταγωνιστικό της ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, επενδύοντας περισσότερα από 13,5 δισ. δολ. σε αγορές πλοίων και νέες ναυπηγήσεις.
Παράλληλα συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία συνάλλαγμα ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Αξίζει ωστόσο να υπογραμμιστεί ότι στη δεκαετία 2004-2013 το συνάλλαγμα που εισέφερε η ελληνική ναυτιλία στην εθνική οικονομία ξεπέρασε τα 146,1 δισ. ευρώ και ισοδυναμεί με περισσότερα από επτά προγράμματα ΕΣΠΑ.
Η σημαντική αυτή διαχρονική συμβολή του ελληνικού εφοπλισμού στην οικονομία θα αναλυθεί στην πρώτη ενότητα του συνεδρίου που φέρει τον τίτλο «Η διαχρονική συμβολή του ελληνικού εφοπλισμού στην οικονομία και κοινωνία - Αποτιμώντας το παρελθόν, σκιαγραφώντας το μέλλον». Ειδικότερα, στην ενότητα αυτή θα αναδειχθούν οι προϋποθέσεις προκειμένου να ενταθούν οι επενδύσεις ναυτιλιακών κεφαλαίων στη στεριά σε τομείς όπως ενέργεια, κατασκευές, τουρισμός, τράπεζες, μεταφορές, τεχνολογία.
Θα εξεταστεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας, ενώ θα συζητηθούν και μέτρα τόνωσης της απασχόλησης. Υπολογίζεται ότι άμεσα και έμμεσα η ελληνόκτητη ναυτιλία συνεισφέρει στην απασχόληση με 250.000 θέσεις εργασίας.Σύμφωνα ωστόσο με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, το μέγεθος αυτό μπορεί να διπλασιαστεί υπό προϋποθέσεις.
Επίσης στην πρώτη ενότητα θα σκιαγραφηθεί η κοινωνική συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας μέσω του προγράμματος κοινωνικής αλληλεγγύης της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, τα κοινωφελή ιδρύματα και οι ιδιωτικές αγαθοεργίες.
Η επόμενη ενότητα του συνεδρίου αφορά τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, ελληνικής και διεθνούς. Με τίτλο «Χρηματοδότηση: Από τους εμποροτραπεζίτες αδελφούς Ράλλη στην τραπεζική δανειοδότηση και από τη Wall Street στα private equity funds», θα αναλυθούν οι σύγχρονες τάσεις στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση ο δανεισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας φθάνει τα 450 δισ. δολ. ενώ σημαντικό μέρος αυτής, περί τα 60 δισ. δολ., αφορά την ελληνόκτητη ναυτιλία. Τα τελευταία χρόνια σημαντικός στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών είναι ο ρόλος των χρηματιστηρίων, αλλά και των επενδυτικών funds.
Στην ενότητα αυτή θα αναδειχθεί το νέο ειδικό βάρος των τραπεζών στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, οι ευκαιρίες που προσφέρουν οι κεφαλαιαγορές και ο ανταγωνισμός μεταξύ hedge funds και private equities, αλλά και οι διαφαινόμενες τάσεις στην εξασφάλιση πηγών άντλησης ρευστότητας των ναυτιλιακών εταιρειών.
Μία ενότητα με ιδιαίτερο πάλι ελληνικό ενδιαφέρον είναι η τρίτη, που με τίτλο «H Ελλάδα διεθνές ναυτιλιακό κέντρο και ο ρόλος των υποστηρικτικών στη ναυτιλία υπηρεσιών», θα εξετάσει τον ρόλο της χώρας μας ως κέντρο διαμετακομιστικό και ναυτιλιακό της Μεσογείου. Στην ενότητα αυτή θα αναλυθούν και οι νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, όπως είναι τα καύσιμα νέου τύπου και το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Οι επιβεβαιωμένοι ομιλητές του Συνεδρίου είναι μέχρι στιγμής οι Αντώνης Σαμαράς πρωθυπουργός, Γκίκας Χαρδούβελης υπουργός Οικονομικών, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Θεόδωρος Βενιάμης president & CEO Golden Union Shipping Co, SA πρόεδρος Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Thomas Rehder president, European Community Shipowners’ Associations (ECSA), Γιώργος Γράτσος πρόεδρος, Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Meyer «Sandy» Frucher αντιπρόεδρος NASDAQ OMX, Γιώργος Ανωμερίτης πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος ΟΛΠ Α.Ε., Αντώνης Αργυρόπουλος διευθύνων σύμβουλος Seaborne Capital Advisors Ltd., Ιων Βαρουξάκης πρόεδρος δ.σ. και διευθύνων σύμβουλος FreeSeas Inc., Χάρης Βαφειάς πρόεδρος και CEO Stealthgas Inc., Αθηνά Βεζύρη director, Comite International Radio-Maritime (CIRM), πρόεδρος & διευθύνουσα σύμβουλος SRH Marine Greece, Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης πρόεδρος Ιδρύματος Ευγενίδου και Ομίλου Επιχειρήσεων Ευγενίδη, Γιάννης Δράγνης chief executive officer Goldenport Group, Σπύρος Καπράλος πρόεδρος Star Bulk Carriers Corp., Γιάννης Κοτζιάς πρόεδρος της Ενωσης Ναυλομεσιτών, διευθυντής πωλήσεων Intermodal Shipbrokers, δρ Γιάννης Κούστας πρόεδρος & CEO Danaos Corp., Πάνος Λασκαρίδης διευθύνων σύμβουλος Laskaridis Shipping Co. Ltd., Γιώργος Ξηραδάκης διευθύνων σύμβουλος XRTC Business Consultants Ltd πρόεδρος Ενωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, Μιχάλης Μποδούρογλου πρόεδρος & CEO Paragon Shipping Inc και Box Ships Inc., Ted Petropoulos head of Petrofin Research PSMI, Greece, Χαράλαμπος Σημαντώνης πρόεδρος Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.
Το 1ο Ναυτιλιακό Forum της «Ναυτεμπορικής» πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και με την υποστήριξη σημαντικών χορηγών, όπως των Eurobank, Hellenic Hull Management, Olympic Shipping and Management S.A., The American Club, Manifet, ΟΛΠ, Otesat Maritel, Lexus, Chiotelis & Co, The Marshall Islands Registry, Perimenis Electrical Services, Bureau Veritas, Face to face Consultans, Interpretit, Access Γραφικές Τέχνες, Soynd & Visual α.ε, Redpixel. Χορηγοί επικοινωνίας του Συνεδρίου είναι οι: Elnavi, Εφοπλιστής, NAYΣ, Nafsgreen, Ναυτικά Χρονικά, Safety4sea, Theseanation.gr.
Η πορεία της αγοράς ναύλων
Το συνέδριο θα κλείσει με τους εκατοντάδες συμμετέχοντες να εξετάζουν τη «γυάλινη μπάλα» για να μαντέψουν την πορεία των ναυλαγορών. Με τίτλο «Η πορεία των ναυλαγορών και οι νέοι δρόμοι του θαλάσσιου εμπορίου: Εμπόδια, προκλήσεις και προοπτικές», η ενότητα αυτή θα ασχοληθεί με την ύφεση στην παγκόσμια οικονομία και την κρίση στη ναυτιλία, επιχειρώντας και κάποιες προβλέψεις για το μέλλον.
Επίσης θα συζητηθεί η πορεία των ναυλαγορών, οι προοπτικές της ζήτησης και της προσφοράς χωρητικότητας, αλλά και οι κίνδυνοι και τα εμπόδια που μπαίνουν στην ελεύθερη διακίνηση των πλοίων.
Ειδικοί και πλοιοκτήτες θα απαντήσουν εάν η ναυλαγορά ξηρού φορτίου θα ανακάμψει το 2015 ή εάν τα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν το ράλι που ξεκίνησαν προς το τέλος του 2014.