Από την έντυπη έκδοση
Συμβιβαστική πρόταση που, όπως υποστηρίζει, βελτιώνει τα δικαιώματα των ναυτικών σε πλοία που φέρουν σημαίες των κρατών -μελών της Ε.Ε., χωρίς να διακυβεύεται η ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών νηολογίων, καταθέτει για συζήτηση στο προσεχές συμβούλιο υπουργών Απασχόλησης η επιτροπή των μόνιμων αντιπροσώπων της Ε.Ε.
Η νέα πρόταση οδηγίας που υιοθετήθηκε «διά πυρός και σιδήρου» μετά από διαβουλεύσεις των κοινωνικών εταίρων αλλά και των κρατών-μελών, τροποποιεί πέντε υφιστάμενες κοινοτικές οδηγίες «που άπτονται του εργατικού δικαίου, οι οποίες επί του παρόντος είτε εξαιρούν είτε επιτρέπουν, χωρίς ρητή αιτιολόγηση, στα κράτη-μέλη να εξαιρούν ναυτικούς και/ή αλιείς από το πεδίο εφαρμογής τους» και οι οποίες ισχύουν για τους εργαζομένους στη στεριά.
Το σχέδιο οδηγίας, που θα συζητηθεί την προσεχή Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου, αναγνωρίζει το άνευ όρων δικαίωμα των ναυτικών για ενημέρωση και διαβούλευση σε όλες τις οδηγίες που προηγουμένως προέβλεπαν εξαιρέσεις και παρεκκλίσεις από εργασιακά δικαιώματα.
Εκτός από την εξασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού στον τομέα της ναυτιλίας, η πρόταση αποσκοπεί στη βελτίωση της ποιότητας των θέσεων εργασίας στη θάλασσα για να αντιστραφεί η τρέχουσα τάση μείωσης του αριθμού των νέων Ευρωπαίων που εισέρχονται σε ορισμένα ναυτικά επαγγέλματα και να διατηρήσει ειδικευμένους εργαζόμενους στο επάγγελμα, υποστηρίζει το συμβούλιο των μόνιμων αντιπροσώπων.
Επιφυλάξεις
Η επιτροπή μόνιμων αντιπροσώπων μπορεί να νομίζει ότι βρήκε τη λύση της «εξίσωσης» για τη βελτίωση των δικαιωμάτων των ναυτικών χωρίς να θιγεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, ωστόσο πολλές αντιπροσωπείες εκφράζουν ακόμη την ανησυχία τους και σημειώνουν ότι χρειάζεται προσοχή γιατί μπορεί να πληγεί ανεπανόρθωτα η ευρωπαϊκή ναυτιλία σε βάρος και της απασχόλησης.
Ενδεικτικά στο κείμενο των μόνιμων αντιπροσώπων αναφέρεται ότι, ενώ οι περισσότερες αντιπροσωπείες τάχθηκαν υπέρ των στόχων της πρότασης, πολλές εξ αυτών τόνισαν ότι οι βασικές διατάξεις, ιδίως το άρθρο 4 (όσον αφορά τη συμπερίληψη των ναυτικών στην οδηγία για τις ομαδικές απολύσεις) και το άρθρο 5 (σχετικά με την εφαρμογή της οδηγίας για τη μεταβίβαση επιχειρήσεων στα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων), θα πρέπει να βελτιωθούν σημαντικά ώστε να λαμβάνονται δεόντως υπόψη τα ειδικά χαρακτηριστικά του τομέα της ναυτιλίας, όπως η παγκόσμια διάσταση και ο κίνδυνος εγκατάλειψης των κοινοτικών νηολογίων.
Ορισμένες άλλες αντιπροσωπείες εξέφρασαν επιφυλάξεις για την πρόταση και υπενθύμισαν ότι χάρη στη σύμβαση ναυτικής εργασίας του 2006 οι συνθήκες εργασίας των ναυτικών έχουν βελτιωθεί σημαντικά.
Η πρόταση κανονισμού της επιτροπής μεταξύ άλλων προβλέπει την τροποποίηση της οδηγίας «2008/94/ΕΚ περί προστασίας των μισθωτών σε περίπτωση αφερεγγυότητας του εργοδότη», έτσι ώστε να καταργηθεί η εξαίρεση που αφορούσε τους αλιείς από την εν λόγω οδηγία.
Επίσης με το άρθρο 2 του νέου σχεδίου οδηγίας απαλείφεται η διάταξη της οδηγίας 2009/38/ΕΚ περί «θέσπισης ευρωπαϊκού συμβουλίου εργαζομένων ή διαδικασίας σε επιχειρήσεις και ομίλους επιχειρήσεων κοινοτικής κλίμακας με σκοπό να ενημερώνονται οι εργαζόμενοι και να ζητείται η γνώμη τους» που εξαιρούσε τους ναυτικούς από τη συμμετοχή σε συμβούλια εργαζομένων.
Επίσης, στο άρθρο 10 παράγραφος 3 της εν λόγω οδηγίας προστίθενται νέα εδάφια που προβλέπουν οδηγίες συμμετοχής των ναυτικών στα συμβούλια.
Με το άρθρο 3 του σχεδίου οδηγίας τροποποιείται η οδηγία 2002/14/ΕΚ περί θεσπίσεως γενικού πλαισίου ενημερώσεως και διαβουλεύσεως των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα, που έδινε τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να «αποκλίνουν από την παρούσα οδηγία, μέσω ειδικών διατάξεων που εφαρμόζονται στα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων».
Με άλλο άρθρο του σχεδίου οδηγίας τροποποιείται η οδηγία 98/59/ΕΚ που αφορά την «προσέγγιση των νομοθεσιών των κρατών-μελών που αφορούν ομαδικές απολύσεις» και καταργείται η εξαίρεση από την οδηγία των ναυτικών.
Επίσης προστίθεται νέα διάταξη που προβλέπει ότι «όταν η σχεδιαζόμενη ομαδική απόλυση αφορά τα μέλη του πληρώματος ποντοπόρου σκάφους, ο εργοδότης την κοινοποιεί στην αρμόδια αρχή του κράτους της σημαίας που φέρει το σκάφος».
Επιπλέον, με το άρθρο 5 προβλέπεται η κατάργηση σχετικού άρθρου της οδηγίας 2001/23/ΕΚ περί προσεγγίσεως των νομοθεσιών των κρατών-μελών σχετικά με τη διατήρηση των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε περίπτωση μεταβιβάσεων επιχειρήσεων, που εξαιρούσε τα ποντοπόρα πλοία από την εν λόγω οδηγία.
Τέλος, στο σχέδιο οδηγίας προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι τα κράτη-μέλη θέτουν σε ισχύ τις αναγκαίες νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για να συμμορφωθούν με την παρούσα οδηγία το αργότερο δύο έτη από την έναρξη ισχύος της παρούσας οδηγίας.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]