Τροχοπέδη για τη μακροχρόνια ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας χαρακτηρίζουν οι αναλυτές της Eurobank την επικρατούσα χαμηλή αντίληψη για την διαφάνεια στον δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα επισημαίνουν ότι σύμφωνα με τον δείκτη διεθνούς διαφάνειας η ελληνική οικονομία κατέχει την 80η θέση σε ένα σύνολο 177 χωρών. Οι αντίστοιχες θέσεις για την Ιρλανδία, την Ισπανία και την Πορτογαλία είναι 21η, 33η και 40η.
Στη σημερινή έκδοση «7 Ημέρες Οικονομία», θεωρούν πάντως ενθαρρυντικό στοιχείο για την ελληνική οικονομία το γεγονός ότι το κλίμα αντίληψης για τη διαφθορά στον δημόσιο τομέα εμφανίζει σημάδια βελτίωσης, καθώς ο δείκτης διαφάνειας για τα έτη 2012 και 2013 καταγράφει ανοδική πορεία.
Ωστόσο, συμπληρώνουν, το αρνητικό στοιχείο είναι ότι εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με άλλες ομοειδείς οικονομίες.
Οι αναλυτές εκτιμούν πως εκτός από το κόστος παραγωγής ένα εξίσου σημαντικό μονοπάτι ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας είναι η δημιουργία ενός ποιοτικού θεσμικού πλαισίου (διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις) το οποίο θα ενισχύει τη διαφάνεια και θα καταπολεμά τη διαφθορά. Όπως σημειώνουν, με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται τα κατάλληλα κίνητρα για παραγωγικές επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης.
Παράλληλα, χαρακτηρίζουν ικανοποιητική την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2014 για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2014, τονίζοντας όωμς πως χρειάζονται αποφάσεις για την πορεία των εσόδων και των δαπανών που θα εξασφαλίζουν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2014 και μετά, όπως:
-
Η αποτελεσματικότερη οργάνωση του πλαισίου εφαρμογής του ΦΠΑ
Σκοπός της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης, σύμφωνα με τους αναλυτές της Eurobank, είναι η εξάλειψη των διαφορετικών εκείνων ρυθμίσεων που οδηγούν είτε σε χαμηλή αποτελεσματικότητα του ΦΠΑ είτε σε αύξηση της φοροδιαφυγής. Οι αναλυτές αφού σημειώνουν πως ήδη κάποιες ρυθμίσεις σχετικά με τον ΦΠΑ (απλοποίηση διαδικασίας υποβολής) συμπεριελήφθησαν στο Πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις αρχές Αυγούστου, προσθέτουν πως το επόμενο διάστημα αναμένεται μια λύση που θα συνδυάζει α) μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, β) απλούστευση του συστήματος των πολλών και διαφορετικών συντελεστών ΦΠΑ ώστε το σύστημα να γίνει αποτελεσματικότερο και να περιοριστούν τα περιθώρια φοροδιαφυγής και γ) τη δημοσιονομική ουδετερότητα των ρυθμίσεων ώστε να μην χρειαστεί να αλλάξουν οι στόχοι του Προϋπολογισμού 2014 για τα φορολογικά έσοδα.
-
Η αποφυγή δημιουργίας νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και η εξόφληση των νέων χρεών του ΕΟΠΠΥ
Όπως σημειώνεται στην έκδοση «7 Ημέρες Οικονομία», η αδυναμία εξόφλησης τους μέχρι το τέλος του 2014 είναι πιθανό να έχει επιπτώσεις στην επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση για το 2014.
-
Η ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης
Οι αναλυτές της τράπεζας τονίζουν ότι είναι απαραίτητη η αποφυγή πισωγυρίσματος σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα αλλά και μέσω της επίλυσης των προβλημάτων που είναι ήδη σήμερα γνωστά και επηρεάζουν αρνητικά την πορεία των εσόδων. Σημειώνουν συγκεκριμένα ότι όποια αλλαγή στους συντελεστές φορολογίας ή στον ειδικό φόρο κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι αναγκαίο να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη και να μην επιβαρύνει τόσο τον προϋπολογισμό και το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 ή / και το ήδη γνωστό δημοσιονομικό κενό του 2015.