Σειρά προτάσεων για τη βελτίωση της τελωνειακής νομοθεσίας υπέβαλε με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομιών ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Β. Κορκίδης, εν όψει της κατάθεσης του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα για την υποδόση του 1 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, οι δυο προτάσεις του Ε.Β.Ε.Π. για τα εμπόδια στον εφοδιασμό ποντοπόρων πλοίων σε ελληνικά λιμάνια και αγκυροβόλια, έχουν ως εξής:
- Αναθεώρηση της Τελωνειακής Νομοθεσίας
Στην εξαγωγική διαδικασία του εφοδιασμό πλοίων γραμμών εξωτερικού είναι απαραίτητη η απαλλαγή των εφοδίων από όλες τις δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις. Συνίσταται η ανάγκη αναμόρφωσης ή τροποποίησης της σχετικής νομοθεσίας για την απαλλαγή των εφοδίων από δασμούς, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (άρθρο 10 Ν. 438/76) και Φ.Π.Α. (άρθρο 27 Ν. 2859/00) διότι πολλές διατάξεις όπως είναι διατυπωμένες παρουσιάζουν νομοθετικά κενά και ασάφειες, ενώ αφήνουν πολλές περιπτώσεις εφοδιασμών ακάλυπτες, όσον αφορά στην απαλλαγή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των τροφοεφοδίων, που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού.
Συγκεκριμένες περιπτώσεις που χρήζουν μεταρρυθμίσεων, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ είναι οι εξής:
1. Με διαταγές που εκδόθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών απαγορεύεται η απαλλαγή των εφοδίων που παραδίδονται στα ξένα πολεμικά πλοία, που δεν ανήκουν σε χώρες του ΝΑΤΟ (Ρωσία, Ισραήλ, Αίγυπτος κλπ), τα οποία προσεγγίζουν ελληνικά λιμάνια, προκειμένου να εφοδιασθούν με τα απαραίτητα εφόδια. Οι διαταγές αυτές βασίζονται στο ότι, δεν υπάρχει ρητή διάταξη, που να προβλέπει ρητά την απαλλαγή, για τον εφοδιασμό των ως άνω πλοίων.
2. Με το άρθρο 14 παρ. 4 του Ν. 2386/96 καταργήθηκε ο ατελής εφοδιασμός τουριστικών πλοίων με καύσιμα, λιπαντικά και τροφοεφόδια.
3. Με το νόμο 3583/07 καταργήθηκε η ατέλεια για τα τροφοεφόδια που παραδίδονται σε αλιευτικά πλοία.
4. Με τον ίδιο νόμο εφαρμόζεται καθεστώς εισαγωγής (ειδικός προορισμός) για τα εφόδια που προορίζονται για πλοία γραμμών εξωτερικού, με αποτέλεσμα να μην παρέχεται δυνατότητα απαλλαγής από δασμούς «αντιντάμπινγκ», οι οποίοι επιβάλλονται σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. μόνο σε μη κοινοτικά εμπορεύματα, τα οποία τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία.
Όπως επισημαίνει το ΕΒΕΠ, οι παραπάνω διατάξεις δημιουργούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε βάρος των ελληνικών εφοδιαστικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να ματαιώνονται πωλήσεις σε πλοία γραμμών εξωτερικού, τα οποία τελικά εφοδιάζονται από άλλα «φθηνότερα» λιμάνια της Μεσογείου, με όλες τις αρνητικές συνέπειες για την εθνική οικονομία.
Το Επιμελητήριο προτείνει «να θεραπευτούν όλες οι συγκεκριμένες στρεβλώσεις με σχετική τροπολογία, στο πλαίσιο όλων των απαραίτητων αλλαγών του Ε.Φ.Κ..
- Εφαρμογή αλλαγών στις οικονομικές εγγυήσεις
Σχετικά με την εμπράγματη ασφάλεια (υποθήκη) για σκοπούς εγγύησης φορολογικής αποθήκης υποκειμένων σε Ε.Φ.Κ. εμπορευμάτων, αυτή, δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί. Στα υποκείμενα σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης εμπορεύματα (αλκοολούχα ποτά και καπνικά προϊόντα) εφαρμόζεται καθεστώς αναστολής με την αναγνώριση της ιδιότητας του εγκεκριμένου αποθηκευτή, ο οποίος έχει δικαίωμα να κατέχει μέσα σε εγκεκριμένες φορολογικές αποθήκες, χωρίς την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ.. Παρόλο όμως, που μεταξύ των εγγυήσεων αναφέρεται και η εμπράγματη ασφάλεια, για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων, η εγγύηση περιορίζεται μόνο στην αποκαλούμενη οικονομική. Δηλαδή, στη χρηματική, την τραπεζική και την ασφαλιστική. Έτσι, ένα είδος εγγύησης, που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τις εφοδιαστικές επιχειρήσεις, όπως είναι η εμπράγματη ασφάλεια, δεν εφαρμόζεται, καθόσον δεν θεωρείται ως οικονομική και δεν έχουν δοθεί οι σχετικές οδηγίες για την υλοποίηση εφαρμογής αυτής της εγγύησης.
Όπως σημειώνει το ΕΒΕΠ, η επιπλέον επιβάρυνση των εφοδιαστικών επιχειρήσεων με τις προμήθειες των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιριών δημιουργεί συνακόλουθη αύξηση του κόστους των εφοδίων, με αποτέλεσμα την αδικαιολόγητη μείωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Tο Επιμελητήριο. προτείνει να τροποποιηθεί η σχετική απόφαση του Υπουργείου, ώστε όχι μόνο να θεωρείται, αλλά να περιγράφεται ως «οικονομική» εγγύηση, και η εμπράγματη ασφάλεια για την εξαγωγική διαδικασία του εφοδιασμού πλοίων.