Στη δύναμη και το κύρος που αντλεί η Ελλάδα από τη ναυτιλία ως μια από τις κύριες πλουτοπαραγωγικές πηγές της χώρας αναφέρθηκε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης στο πλαίσιο των εγκαινίων της διεθνούς έκθεσης ναυτιλίας «Ποσειδώνια 2014».
Τα έσοδα από τη ναυτιλία, σύμφωνα με τον υπουργό, ξεπερνούν τα 7 δις. ευρώ άμεσα και τα 16 έμμεσα, ωστόσο, εκτός από την οικονομική της συμβολή η ελληνική ναυτιλία «διαγωνίζεται και ανταγωνίζεται διεθνώς. Δείχνει το δρόμο» ανέφερε ο υπουργός.
Αναφερόμενος στις συνθήκες ανταγωνισμού οι οποίες επικρατούν στη ναυτιλία και θα πρέπει να υιοθετηθούν, σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη και σε άλλους τομείς, ο υπουργός έφερε το παράδειγμα του Yachting.
«Σήμερα η Ελλάδα έχει ένα από τα πιο ανταγωνιστικά καθεστώτα λειτουργίας στο θαλάσσιο τουρισμό. Με την οριστική άρση και των τελευταίων περιορισμών στην κρουαζιέρα και εκεί έχουμε πετύχει πολλά. Θα το κάνουμε σύντομα και στην υπόλοιπη ναυτιλία ώστε η Ελληνική σημαία εκτός από ποιότητα να είναι συνυφασμένη με την ανταγωνιστικότητα» ανέφερε.
Στόχος της ελληνικής πλευράς στην έκθεση Ποσειδώνια είναι, σύμφωνα με τον υπουργό, η ανάδειξη του θεσμικού πλαισίου κάτω από το οποίο λειτουργεί ελληνική σημαία.
Στην κατεύθυνση αυτή, τα τελευταία χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας των ελληνικών πλοίων μειώθηκε στο μισό. «Επανασυστήσαμε το Υπουργείο Ναυτιλίας και, πριν λίγους μήνες, με το νέο οργανισμό, θωρακίσαμε τη λειτουργία του μειώνοντας κατά 50% τις δομές του» ανέφερε ο κ. Βαρβιτσιώτης.
Μεγάλη σημασία απέδωσε ο ίδιος και στην αναμόρφωση της Ναυτικής Εκπαίδευσης «από την οποία φιλοδοξούμε να ξεπηδήσουν οι νέοι καπεταναίοι και μηχανικοί, οι νέοι εφοπλιστές και τα στελέχη των εταιρειών» εξήγησε τονίζοντας ότι δόθηκαν «δυνατότητες απασχόλησης στους Έλληνες ναυτικούς σε όλα τα ελληνόκτητα πλοία».
Θαλάσσιος τουρισμός
Σύμφωνα με τον υπουργό υπήρξαν μεταρρυθμίσεις στον αναξιοποίητο μέχρι σήμερα τομέα του θαλασσίου τουρισμού, δημιουργώντας ένα ελκυστικό νομικό περιβάλλον για σκάφη και εταιρείες.
Στόχος είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας, «ώστε να τους καταστήσουμε διεθνείς κόμβους που θα εξυπηρετούν το διεθνές εμπόριο» ανέφερε.
Ήδη το λιμάνι του Πειραιά «έχει γίνει ένας σημαντικός κόμβος στα εμπορεύματα και την κρουαζιέρα κατακτώντας την έκτη θέση ανάμεσα στα λιμάνια της Μεσογείου» κατά τον κ. Βαρβιτσιώτη.
Κρουαζιέρα
Σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα ο υπουργός αναφέρθηκε στην πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, για την εξάλειψη και των τελευταίων διοικητικών εμποδίων που εμφάνιζε η χώρα μας στον τομέα της κρουαζιέρας.
Επιπρόσθετα, «αναδεικνύουμε διαρκώς τις επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν μέσα από τη λειτουργία του shipping cluster, το οποίο μέσα στο νέο ΕΣΠΑ σχεδιάζουμε να αναδείξουμε πολύ περισσότερο» υπογράμμισε.
Πρωτοπορία
H ελληνόκτητη Ναυτιλία, με ένα στόλο περίπου 3.900 πλοίων, όλων των τύπων, και με χωρητικότητα που αντιστοιχεί στο 15-16%, του παγκόσμιου συνόλου, με μέσο όρο ηλικίας του στόλου της τα 9,9 έτη και τις περισσότερες παραγγελίες κατασκευών νέων πλοίων «συνεχίζει να κρατά σταθερά την παγκόσμια πρωτοπορία» εκτίμησε ο υπουργός.
Παράλληλα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 47% της συνολικής χωρητικότητας του μεταφορικού στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνολικά.
«Σήμερα οι Έλληνες διακρίνονται στην καινοτομία, π.χ. Ελληνόκτητο ήταν το πρώτο LNG carrier που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα» σημείωσε ο κ. Βαρβιτσιώτης
Έκθεση
Δείγμα της συνολικής πορείας την οποία ακολουθεί η χώρα μας, χαρακτήρισε, εξάλλου, ο κ. Βαρβιτσιώτης το μέγεθος της έκθεσης καθώς ο αριθμός των συμμετεχουσών χωρών φέτος καταρρίπτουν κάθε προηγούμενο ρεκόρ.
Η συμμετοχή 1.800 εκθετών από 93 χώρες και περίπου 19.000 επισκεπτών στα Ποσειδώνια 2014 επιβεβαιώνει «την εξέχουσα σημασία που έχει η έκθεση αυτή για την ναυτιλιακή βιομηχανία. Επιβεβαιώνει, όμως, και κάτι άλλο: Επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει για τα καλά στο διεθνές στερέωμα» είπε.