Σημαντική ανάπτυξη εμφανίζει τα τελευταία χρόνια ο κλάδος των ηλεκτρονικών αγορών στη χώρα μας, λόγω των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με τα συμβατικά καταστήματα, ενώ οι καταναλωτές σταδιακά εξοικειώνονται ολοένα και περισσότερο με την τεχνολογία. Αυτό επισημαίνεται σε πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε., στην οποία εξετάζεται η εγχώρια αγορά των on-line αγορών.
Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία του ELTRUN, το 2012 οι συνολικές πωλήσεις των ελληνικών και ξένων ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Έλληνες καταναλωτές ανήλθαν σε 2,9 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άλμα 71% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Κατά τη διάρκεια την περιόδου 2008-2012 οι δαπάνες για on-line αγορές αυξήθηκαν κατά 55,2% ετησίως (κατά μέσο όρο), ρυθμός που αποτελεί έναν από τους υψηλότερους στην Ευρώπη.
Εξάλλου, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ) εκτιμά ότι το παραπάνω μέγεθος το 2013 θα προσεγγίσει τα 3,5 δισ. ευρώ, γεγονός που μεταφράζεται σε περαιτέρω άνοδο της τάξης του 20%-25%.
Οι on-line καταναλωτές το 2013 ανήλθαν σε περίπου 2,2 εκατ. από 1,9 εκατ. το 2012, αποτελώντας το 35% των χρηστών του διαδικτύου, σε σχέση με 70% στη Δυτική Ευρώπη.
Αναφορικά με το πρώτο εννεάμηνο του 2013, οι online καταναλωτές πραγματοποίησαν τουλάχιστον μια αγορά που σχετιζόταν κατά κύριο λόγο με τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες σε ποσοστό 74%, ενώ ακολούθησαν οι κατηγορίες της διαμονής σε καταλύματα (67%), εξαρτημάτων και εξοπλισμού Η/Υ (65%), ειδών ένδυσης και υπόδησης (57%), κρατήσεων για εισιτήρια θεαμάτων (56%), βιβλίων (51%) κ.λπ.
Από την έρευνα της Infobank Hellastat προκύπτει ότι οι περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών εμφάνισαν μεγαλύτερα ποσοστά on-line αγοραστών έναντι του 2012, δείχνοντας την εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ολοένα και ευρύτερο φάσμα του εμπορίου. Ωστόσο, αρκετοί Έλληνες χρήστες παραμένουν διστακτικοί, καθώς θεωρούν ότι τα e-shop δεν προσφέρουν ασφαλείς πληρωμές, ενώ εκτιμούν ότι τα προσωπικά τους δεδομένα ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν.
Η καχυποψία των καταναλωτών απορρέει από την έλλειψη βασικών πληροφοριών σε αρκετά ηλεκτρονικά καταστήματα, αν και το ισχύον θεσμικό πλαίσιο ορίζει ρητά τις πληροφορίες που πρέπει να περιέχονται στις ιστοσελίδες. Συγκεκριμένα, το 10% των e-shop δεν αναφέρουν βασικές πληροφορίες όπως διεύθυνση, επωνυμία, στοιχεία επικοινωνίας κ.λπ., το 40% δεν αναφέρουν τους όρους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, ενώ επίσης το 40% εμφανίζουν ασάφειες ως προς τους όρους χρήσης.