ΣΤΗΝ αξιολόγηση 1.500 εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων, που η κάθε μία είχε πωλήσεις πάνω από 17 εκατ. ευρώ κατά την τελευταία χρήση (2003), προχώρησε η Stat Bank χρησιμοποιώντας τα παρακάτω κριτήρια:
- Η αύξηση των πωλήσεων 2002/2003 να είναι μεγαλύτερη από 6,5%.
- Οι εταιρείες πρέπει να είναι κερδοφόρες τόσο το 2002 όσο και το 2003.
- Τα προ φόρων κέρδη του 2003 να είναι μεγαλύτερα του ενός εκατομμυρίου ευρώ.
- Η αύξηση των προ φόρων κερδών 2002/2003 να υπερβαίνει το 10%.
- Το καθαρό περιθώριο κέρδους (κέρδη προ φόρου/πωλήσεις) να είναι μεγαλύτερο του 1,3%.
- Τα ίδια κεφάλαια του 2003 να υπερβαίνουν το 1,5 εκατ. ευρώ.
- Η δανειακή επιβάρυνση να είναι μικρότερη του 90% και η απόδοση ιδίων κεφαλαίων να υπερβαίνει το 17%.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, από τον τομέα εμπορίας πετρελαιοειδών – δραστηριότητα η οποία συγκέντρωσε τον υψηλότερο τζίρο μεταξύ όλων των κλάδων του εγχώριου εμπορίου - ξεχώρισαν οι πολυεθνικές BP Hellas υπό τον κ. Σωτ. Χριστογιάννη και Shell Hellas υπό τον κ. Αλ. Λάσκαρη. Οι εταιρείες αυτές, παρά το γεγονός ότι ευρίσκονται στην κορυφή του καταλόγου των πιο κερδοφόρων εμπορικών επιχειρήσεων, εξακολουθούν να δείχνουν ιδιαίτερο δυναμισμό και χρηματο-οικονομική υγεία. Ενδεικτικό της πορείας της BP είναι το ότι η εταιρεία αυτή ως το τέλος Οκτωβρίου θα καθελκύσει έξι νέα υπερσύγχρονα δεξαμενόπλοια (τα δύο ήδη μεταφέρουν καύσιμα από τα διυλιστήρια προς τις εγκαταστάσεις της BP στη Ρόδο, την Ηγουμενίτσα κλπ) διπλού τοιχώματος.
Εξαιρετική ωστόσο εμφανίζεται και η πορεία των δύο εισηγμένων εταιρειών του κλάδου – της Elin Oil των κκ Σπύρου καρνέζη και Χάρη Κυνηγού και της Revoil των Ευάγγελου και Γεωργίου Ρούσσου. Αποκαλυπτικό της εξαιρετικής πορείας των δύο εταιρειών, σύμφωνα πάντα με τη Stat Bank, είναι το έμπρακτο ενδιαφέρον της ρωσικής Lukoil για εξαγορά των ελληνικών εταιρειών. Οι διαπραγματεύσεις δεν είχαν ευνοϊκό τέλος, αφού οι δύο εταιρείες αν και πολύφερνες νύφες δεν… ενέδωσαν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην έκθεσή της η Stat Bank.
Στη δεύτερη θέση από άποψη διαχείρισης τζίρου βρέθηκε η αγορά μεταφορικών μέσων, ελαστικών και ανταλλακτικών, όπου διακρίθηκαν μια σειρά επιχειρήσεις. Κυρίαρχη δείχνει η παρουσία της Mercedes Benz Hellas υπό τον Dr. Paufler Alexander, της Σφακιανάκης ΑΕΒΕ, της Goodyear Dunlop Hellas, της Robert Bosch, της ΕΜΑ, της Promot Λαϊνόπουλος και της Multipart. Ενδεικτικό της εξαιρετικής πορείας των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, όπως επισημαίνεται στην έρευνα, είναι το ότι συνδυάζουν την άνθηση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους με την υλοποίηση γενναίων επενδυτικών προγραμμάτων.
Ο τομέας των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων αποδεικνύεται η τρίτη σημαντικότερη επιχειρηματική δραστηριότητα (από άποψη κύκλου εργασιών) του ελληνικού εμπορίου. Μαζί με τους κολοσσούς του κλάδου, που αποσπούν «τη μερίδα του λέοντος» στα κέρδη (Praktiker, Σκλαβενίτης, Carefour-Μαρινόπουλος, Πέντε, Μετρό, Α-Β Βασιλόπουλος και Μασούτης) ιδιαίτερα δυναμικήκαι υγιής εμφανίζεται η πορεία των εταιρειών Πέντε ΑΕ, Μετρό ΑΕΒΕ, Μασούτης, Market In και Προμηθευτική Τροφίμων.
Στον τομέα της εμπορίας αυτοκινήτων οι εξελίξεις είναι ενδιαφέρουσες: παρά τη μείωση στον συνολικό αριθμό των ταξινομήσεων νέων επιβατικών οχημάτων, οι μεγαλύτερες εισαγωγικές και εμπορικές επιχειρήσεις αυτοκινήτων αύξησαν τα κέρδη τους κατά 30,6%. Συγκεκριμένα, οι 228 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου αύξησαν τα συνολικά τους κέρδη από 141,6 εκατομμύρια ευρώ το 2001 σε 184,9 εκατομμύρια ευρώ το 2002. Συνολικά ο κλάδος του αυτοκινήτου διαχειρίστηκε το 16,1% του συνολικού τζίρου του εμπορίου και το 12,7% των συνολικών του κερδών. Σε επίπεδο εισαγωγικών επιχειρήσεων ξεχώρισαν – πάντα στο επίπεδο των κερδών – οι εταιρείες Ford, Mercedes, Kosmocar (VW, Audi), Toyota και Lion Hellas (Peugeot). Αντιστοίχως σε επίπεδο dealer ξεχώρισαν οι: Ergocar, Θεοδωρίδης, Κόνδωρ, Νέος Κηφισσός, Πράξις, Καρέντα και Promot Λαϊνόπουλος. Σύμφωνα πάντα με τη Stat Bank, από τις εταιρείες των «τεσσάρων τροχών» αυτές που ξεχώρισαν με τον δυναμισμό τους και την χρηματο-οικονομική τους υγεία είναι μεταξύ άλλων και οι: Lion Hellas (Peugeot), Chrysler Jeep Hellas, Θεοχαράκης, Πράξις ΑΕΒΕ, Γιαννίτσας, Νέος Κηφισός, Μανιατόπουλος και Χανιδάκης.
Στον πίνακα των «δεκαθλητών» συμπεριλαμβάνονται πολλές εταιρείες παραγωγής και εμπορίας φαρμάκων, καλλυντικών αλλά και απορρυπαντικών. Ειδικότερα, ο κλάδος εμπορίας φαρμάκων και καλλυντικών συνέχισε και κατά το 2002 τον «ελαφρύ καλπασμό» του αποσπώντας την δεύτερη καλύτερη θέση από άποψη κερδών μεταξύ όλων των τομέων επιχειρηματικής δραστηριότητας του ελληνικού εμπορίου. Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της Stat Bank, οι 115 μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου εμφάνισαν συνολικά κέρδη 150,7 εκατομμύρια ευρώ. Κυρίαρχοι - από άποψη κερδοφορίας - αναδείχτηκαν εταιρίες όπως: Procter & Gamble (είναι περισσότερο στο χώρο των προϊόντων ατομικής περιποίησης), η Roche Hellas, Astra Zeneca, Pharmacia Hellas, Farmaserve Lilly και Genesis Farma, Wella Hellas, Allen Φαρμακευτική και Όργανον Ελλάς. Εξέχουσα θέση στον κλάδο έχουν επίσης οι εταιρείες που ελέγχουν κυρίως φαρμακαποθήκες, όπως αυτές των κκ Μαρινόπουλου και Στρούμσα.
Αξιοσημείωτη επίσης – χωρίς να τελειώνει εδώ ο κατάλογος των «δεκαθλητών» - είναι η παρουσία σειράς επιχειρήσεων όπως Delta Singular (από τον χώρο της πληροφορικής), η αλυσίδα καταστημάτων ειδών γραφείου, πληροφορικής και κινητής τηλεφωνίας Πλαίσιο, τα καταστήματα παιχνιδιών Jumbo, η Ιντραλότ, η Bacardi Hellas και η Otenet.
Με δύο λόγια, όπως επισημαίνεται στην έρευνα της Stat Bank, οι εταιρείες που «έκοψαν το νήμα» συνδυάζουν έναν ιδιαίτερο δυναμισμό (αισθητή αύξηση πωλήσεων και κερδών) σε συνδυασμό με μια καλή χρηματο-οικονομική κατάσταση (υγιή σχέση ιδίων προς ξένα κεφάλαια και ικανοποιητική ρευστότητα). Αυτό δεν σημαίνει ότι οι εν λόγω εταιρείες δεν είναι και οι μοναδικές υγιείς και δυναμικές επιχειρήσεις. Από τον πίνακα λείπουν ορισμένες επιχειρήσεις, που είναι πολύ κερδοφόρες και οι οποίες ενδεχομένως να μην εμφάνισαν τόσο υψηλούς ρυθμούς αύξησης των κερδών τους ή ακόμη να εμφάνισαν υψηλούς ρυθμούς αύξησης πωλήσεων και κερδών και την ίδια στιγμή να υποχώρησαν στο θέμα της μετοχικής σύνθεσης. Έτσι λοιπόν αυτοί που έφτασαν πρώτοι στο τέρμα είναι αυτοί που απέσπασαν την καλύτερη συνολική βαθμολογία σε όλους τους δείκτες.
Είναι πάντως παρήγορο, όπως τονίζεται στην έρευνα, το γεγονός ότι μέσα σε ένα οικονομικό κλίμα, όπου κυριαρχεί η κόπωση, υπάρχουν επιχειρήσεις οποίες όχι απλώς διατηρούν την κερδοφορία τους αλλά ταυτόχρονα αναπτύσσονται με εξαιρετικά δυναμικούς ρυθμούς.