H κοινοπραξία αμυντικού εξοπλισμού και αεροναυπηγικής EADS ανακοίνωσε προ ημερών την απόλυση τουλάχιστον 5.800 εργαζομένων της. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η οικονομική κρίση σε Ευρώπη και ΗΠΑ.
Όπως εξηγεί ο χρηματιστής της τράπεζας Metzler Γιούργκεν Πίπερ, «η απόφαση αυτή είναι μια απάντηση στην πολύ αδύναμη – τελευταία - αγορά των αμυντικών εξοπλισμών σε Ευρώπη και ΗΠΑ».
«Εδώ και χρόνια παρατηρείται μείωση των δαπανών για εξοπλισμούς. Αυτό πλήττει και την EADS καθότι η επιχείρηση επικεντρώνει σημαντικά σε Ευρώπη και βόρεια Αμερική. Εδώ η κοινοπραξία βίωσε τα τελευταία χρόνια μια σημαντική μείωση της επιχειρηματικής της δραστηριότητας», σημειώνει.
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνών για την Ειρήνη SIPRI. Σε Ευρώπη και ΗΠΑ οι αμυντικές δαπάνες μειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο, στη Ρωσία και την Κίνα, αντίθετα, ήταν υψηλότερες παρά ποτέ. Συνολικά η SIPRI διαπίστωσε σε διεθνές επίπεδο μια ελαφρά μείωση των δαπανών για εξοπλιστικά κατά 0,5 % στα 1,75 τρισ. δολάρια.
Στο επίκεντρο η Airbus
Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με το ναυάγιο των διαπραγματεύσεων για τη συγχώνευση της EADS με τη βρετανική BAE Systems, αναγκάζουν πλέον τον ευρωπαϊκό κολοσσό να αλλάξει προσανατολισμό.
Ο επικεφαλής της EADS Τομ Έντερς σκοπεύει να περιορίσει τον τομέα του αμυντικού εξοπλισμού και στο πλαίσιο αυτό θα καταργηθούν 5.800 θέσεις εργασίας. Την αλλαγή πορείας επιβεβαιώνει και η σχεδιαζόμενη για τον επόμενο χρόνο αλλαγή της επωνυμίας της κοινοπραξίας EADS σε Airbus. Το νέο όνομα φανερώνει που σκοπεύει να επενδύσει μελλοντικά περισσότερο η ευρωπαϊκή κοινοπραξία.
Ήδη στα τέλη του 2012 η EADS έκανε ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια να γίνει μια «κανονική» επιχείρηση, αλλάζοντας τη μετοχική της δομή. Έκτοτε Γερμανία και Γαλλία κατέχουν έκαστη λιγότερο από το 12 % της κοινοπραξίας, η Ισπανία περίπου 4 % ενώ τα υπόλοιπα τρία τέταρτα των μετοχών της EADS αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στα χρηματιστήρια. Επίσης, δεν προβλέπεται δικαίωμα βέτο για κανένα μέτοχο και έτσι δεν μπορούν να μπλοκάρονται σημαντικές αποφάσεις.
Έτσι, η διοίκηση της EADS δεν πρέπει να ανησυχεί πλέον όταν στο πλαίσιο των απολύσεων η γερμανική κυβέρνηση, για παράδειγμα, την καλεί να μην επιβαρύνει πέραν του δέοντος τα γερμανικά εργοστάσια της κοινοπραξίας. Μπορεί να εκφράζεται κατανόηση για τη γερμανική θέση, εντούτοις και σε αντίθεση με όσα συνέβαιναν μέχρι και πέρσι, το Βερολίνο δεν έχει πλέον τη δυνατότητα να αποτρέψει κάτι τέτοιο.
Επιστροφή στα εξοπλιστικά;
REUTERS/MICHAELA REHLE
Ο ειδικός σε θέματα αεροναυπηγικής Χάινριχ Γκροσμπόνγκαρντ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να αποσυρθεί μελλοντικά η EADS τελείως από τον τομέα των αμυντικών και να κατασκευάζει πλέον μόνον επιβατικά αεροπλάνα. «Στο πεδίο αυτό υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης», λέει ο ίδιος.
Διαφορετικά βλέπει τα πράγματα ο αναλυτής Γιούργκεν Πίπερ, εκτιμώντας ότι τα εξοπλιστικά θα έχουν σύντομα και πάλι μεγαλύτερη ζήτηση: «Ίσως τα επόμενα δυο χρόνια να μειωθούν περαιτέρω οι αμυντικές δαπάνες σε Ευρώπη και ΗΠΑ, μετά όμως θα αρχίσει να ανακάμπτει σταδιακά η αγορά. Πέραν αυτού, οι επιχειρήσεις αυτές, όπως η EADS, προσπαθούν να ενισχύσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητας σε Ασία, Αφρική και νότια Αμερική, ώστε να εξισορροπήσουν τις απώλειες στην Ευρώπη. Το αμυντικό σκέλος δεν πρόκειται να εξαφανιστεί ποτέ τελείως από την EADS».
Πηγή: Deutsche Welle