Ανεβαίνουν οι τόνοι Κορέας - Κίνας για τις ναυπηγήσεις

Μήλον της Εριδος για τις δύο αγορές οι ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων
Σάββατο, 07 Δεκεμβρίου 2013 07:00
UPD:07:10

Το 2012 οι Κορεάτες ναυπηγοί έκλεισαν, σύμφωνα με την Κορεατική Ενωση Ναυπηγείων, παραγγελίες 7,5 εκατ. CGT αξίας 29,9 δισ. δολ. ή 35% του συνόλου των παραγγελιών.

Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική».

Στήριξη από τους Ελληνες εφοπλιστές ζητά η κορεατική ναυπηγική βιομηχανία, στη σύγκρουση που βρίσκεται σε εξέλιξη με τους γείτονές της, τους Κινέζους. Δεν είναι τυχαίο ότι στη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κάρολου Παπούλια, στη Σεούλ τα θέματα της ναυτιλίας ήταν πολύ ψηλά στην ατζέντα από την πλευρά των Κορεατών αξιωματούχων.

Η πρόεδρος της χώρας, Park Geun-hye, ζήτησε από τον Ελληνα ομόλογό της την εμβάθυνση της συνεργασίας στους τομείς της ναυτιλίας και της ναυπηγικής, γεγονός που μεταφράζεται σε απλά ελληνικά «προτιμήστε τα κορεατικά ναυπηγεία».

REUTERS/JUNG YEON-JE

Από τη συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας, Κάρολου Παπούλια, στη Σεούλ με την πρόεδρο της Κορέας, Park Geun-hye.

Η κορεατική ναυπηγική βιομηχανία ανταγωνίζεται τελευταία την κινεζική για την πρώτη θέση, ενώ διεκδικεί μεγάλο μέρος παραγγελιών από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών που ελέγχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Οπως ανέφεραν οι Κορεάτες αξιωματούχοι, οι Ελληνες εφοπλιστές αποτελούν τους καλύτερους πελάτες των κορεατικών ναυπηγείων, καθώς τα ελληνόκτητα πλοία αποτελούν το 25% των συνολικών πλοίων που ναυπηγούνται τα τελευταία χρόνια στην Κορέα. Με βάση στοιχεία της XRTC Business Consultants που εδρεύει στην Αθήνα, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν παραγγείλει 217 πλοία από κορεατικά ναυπηγεία έναντι 188 πλοίων από κινεζικά ναυπηγεία.

Για την Κορέα η ναυπηγική βιομηχανία είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας, καθώς συγκρούεται με τους Κινέζους, οι οποίοι μπήκαν δυναμικά στο ναυπηγικό χάρτη από τα μέσα του 2000, με στόχο την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία. Μάλιστα, και οι δύο χώρες επιδοτούν τα ναυπηγεία τους με δισεκατομμύρια δολάρια προκειμένου αφενός να προσελκύσουν πελάτες-εφοπλιστές από όλο τον κόσμο, αφετέρου να καταφέρουν να διατηρήσουν σε λειτουργία όσο το δυνατόν περισσότερες μονάδες οι οποίες επλήγησαν από τη μείωση της ναυπηγικής δραστηριότητας την τριετία 2010-2012.

Μέρος αυτών των χρηματοδοτικών πακέτων κατευθύνονται και προς τους Ελληνες εφοπλιστές. Εξάλλου, γνωστό το χρηματοδοτικό πακέτο ύψους 5 δισ. δολαρίων από κινεζικές τράπεζες προς τους Ελληνες πλοιοκτήτες. Ανάλογα πακέτα έθεσε σε εφαρμογή και η κορεατική τράπεζα The Export-Import Bank, κάνοντας αρχή την προηγούμενη άνοιξη με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris.

Στη διάρκεια πάντως του εννεαμήνου του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές δείχνουν μία μεγαλύτερη προτίμηση στα κινεζικά ναυπηγεία σε σύγκριση με τα κορεατικά, με βάση τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Ειδικότερα, σε κορεατικά ναυπηγεία δόθηκαν στο πρώτο εννεάμηνο του 2013 παραγγελίες για την ναυπήγηση 85 πλοίων εκ των οποίων 14 είναι bulk carriers, 46 δεξαμενόπλοια, 9 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG), 10 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και 6 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Την ίδια περίοδο, σε κινεζικά ναυπηγεία οι Ελληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν συνολικά 102 παραγγελίες και σε ιαπωνικά ναυπηγεία μόλις 23 πλοία, εκ των οποία τα 11 είναι LPG Carriers και τα 12 bulk carriers. Στα κινεζικά ναυπηγεία τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα τοποθέτησαν παραγγελίες για 63 Bulk Carriers, 11 δεξαμενόπλοια, 24 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 3 LPG carriers και 1 LNG Carriers.

Και σε διεθνές επίπεδο η κινεζική ναυπηγική βιομηχανία φαίνεται να διατηρεί προς το παρόν -τουλάχιστον- την πρώτη θέση σε αριθμό πλοίων και dwt, καθώς σύμφωνα με το διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson το βιβλίο παραγγελιών της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας ανέρχεται σε 2.060 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 120.865.743 dwt, ενώ η Κορέα να ακολουθεί με 850 πλοία, 72.224.836 dwt. Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Ιαπωνία με 823 πλοία, 55.068.243 dwt.

Και στη διάρκεια του εννεαμήνου του 2013 τα κορεατικά ναυπηγεία ήρθαν δεύτερα, πίσω από τους Κινέζους. Κέρδισαν νέες παραγγελίες αυξημένες κατά 98,7% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και ανήλθαν στους 10,87 εκατ. CGT έναντι 5,76 εκατ. CGT.  Οι νέες παραγγελίες σε κορεατικά ναυπηγεία αποτελούν το 36% των συνολικών παραγγελιών.

Οι Κινέζοι όμως κέρδισαν το 38,7% των νέων παραγγελιών.

Ωστόσο, ενδεικτικό της ρευστής κατάστασης και της μάχης που δίνουν οι δύο μονομάχοι είναι το γεγονός ότι στη  διάρκεια του 2012 τα κορεατικά ναυπηγεία κατέκτησαν την πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες του έτους αυτού. Πιο συγκεκριμένα, οι Κορεάτες ναυπηγοί έκλεισαν, σύμφωνα με την Κορεατική Ενωση Ναυπηγείων, παραγγελίες 7,5 εκατ. CGT, αξίας 29,9 δισ. δολ ή ποσοστό 35% του συνολικού αριθμού παραγγελιών αφήνοντας την Κίνα στη δεύτερη θέση με παραγγελίες 7,1 CGΤ, αξίας 15,5 δισ. δολ.          

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα