ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΑΓΟΡΑΣ
Σε απάντηση της με αρ. πρωτ. 4383/2.12.2013 επιστολής της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, και σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3556/2007, η Εταιρία ΙΑΣΩ Α.Ε. γνωστοποιεί στο επενδυτικό κοινό τα ακόλουθα:
Α) Σύμφωνα με το νόμο Ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167Α/23-07-2013), και ιδίως του άρθρου 100, η μηνιαία δαπάνη του ΕΟΠΥΥ για διαγνωστικές εξετάσεις, νοσηλεία και φυσικοθεραπείες που παρέχονται από ιδιωτικούς παρόχους προς τους ασφαλισμένους του ταμείου δεν δύναται να υπερβαίνει το 1/12 των εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ. Σε περίπτωση υπέρβασης, το υπερβάλλον ποσό θα αναζητείται εκ μέρους του ΕΟΠΥΥ από τους συμβεβλημένους παρόχους με την μορφή «αυτόματων επιστροφών (clawback)». Το συνολικό ποσό της επιστροφής υπολογίζεται σε εξαμηνιαία βάση και συναρτάται από τη διαφορά της προϋπολογισμένης δαπάνης σε σχέση με την πραγματοποιηθείσα, όπως προκύπτει από τις υποβολές του κάθε παρόχου.
Με την υπ’ αρ. Υ9/οικ. 77307 (ΦΕΚ 2045Β/22-08-2013) Απόφαση του Υπουργού Υγείας, ορίζεται ότι για το 2013 ο προϋπολογισμός της δαπάνης του ΕΟΠΥΥ για το 2013 δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 520εκ. ευρώ για νοσηλείες και το ποσό των 370εκ. ευρώ για διαγνωστικές εξετάσεις. Επιπλέον, με την παρ. 5 του αρ. 100 του Ν. 4172/2013 καθιερώνεται κλιμακούμενο ποσοστό επί των οφειλών του ΕΟΠΥΥ για νοσηλεία, διαγνωστικές εξετάσεις και φυσικοθεραπείες των ασφαλισμένων του προς τους ιδιώτες παρόχους, ως επιστροφή (rebate) για κάθε μήνα. Το ποσό της επιστροφής που οφείλει ο πάροχος συμψηφίζεται με το ποσό που καταβάλει ο ΕΟΠΥΥ σε αυτόν και υπολογίζεται επί του νόμιμου παραστατικού. Με την υπ’ αρ. Υ9/οικ. 91813 (ΦΕΚ 2511Β/07-10-2013) Απόφαση του Υφυπουργού Υγείας, καθορίστηκαν τα κλιμακούμενα ποσοστά επί των οφειλών του ΕΟΠΥΥ προς τους συμβεβλημένους παρόχους, που αποτελούν βάση υπολογισμού για το rebate. Η ισχύς των ανωτέρω νομοθετικών ρυθμίσεων είναι αναδρομική από 01/01/2013 και έχει διάρκεια έως τις 31/12/2015.
Σε ό,τι αφορά στο θέμα της λογιστικής απεικόνισης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η Εταιρεία δεν αποδέχεται τα εν λόγω ποσά για τους λόγους που αναφέρονται στη συνέχεια, καθώς και η προχειρότητα υπολογισμού τους, δεν επιτρέπουν στην Εταιρεία στην παρούσα φάση να επιλέξει τον ορθό λογιστικό χειρισμό τους ακόμα και στην περίπτωση που θα επέλεγε να τα αναγνωρίσει λογιστικά (π.χ. έκδοση πιστωτικών τιμολογίων ή σχηματισμός πρόβλεψης δαπάνης). Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή ενσωμάτωσης των μεγεθών αυτών στις Οικονομικές Καταστάσεις θα είχε αρνητική επίδραση στα Αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας, καθώς και στα Ίδια Κεφάλαια, τόσο για την Εταιρεία , όσο και για τον Όμιλο.
Β) Τα ποσά που αναφέρονται στις ενημερωτικές επιστολές του ΕΟΠΥΥ για το Α’ Εξάμηνο για τον Όμιλο και τη μητρική εταιρία διακριτά για το rebate και το claw back, έχουν ως εξής:
01/01-30/6/2013 | REBATE | CLAWBACK |
ΙΑΣΩ ΑΕ | 2.460.402,14 | 5.754.593,64 |
ΟΜΙΛΟΣ | 3.884.332,28 | 10.242.449,69 |
Οι δε σχετικές ενημερωτικές επιστολές ελήφθησαν 30.10.2013 για το rebate (ημερομηνία έκδοσης 29/10/2013) και 15.11.2013 για το clawback (ημερομηνία έκδοσης 12/11/2013).
Σημειώνεται ότι ο ΕΟΠΥΥ δεν έχει προβεί σε κανέναν ποσοτικό προσδιορισμό σε σχέση με το Γ’ Τρίμηνο, εξάλλου η εταιρία θεωρεί ότι ενόψει, μεταξύ άλλων, του προσωρινού χαρακτήρα του προσδιορισμού, τα ποσά αυτά όχι μόνο δεν διευκολύνουν την κατανόηση του σχετικού ζητήματος από το επενδυτικό κοινό, αλλά επιπλέον μπορεί να είναι και παραπλανητικά
Γ) Όπως αναφέρεται στη Σημείωση 31 των ενδιάμεσων οικονομικών καταστάσεων, η εταιρία μας από κοινού με άλλες εταιρίες έχει προβεί σε αίτηση ακυρώσεως και αίτησης αναστολής, τόσο κατά της απόφασης για το clawback όσο και κατά της απόφασης για το rebate.
Δ) Στις ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν στην περίοδο από 01.01 – 30.09 2013, δεν αναγνωρίστηκαν προβλέψεις σχετικά με το rebate και το clawback, όπως αναφέρεται στη σημείωση 31 «Μεταγενέστερα Γεγονότα».
Σύμφωνα με το ΔΛΠ 37 – Προβλέψεις, προκειμένου να ενσωματωθεί μία υποχρέωση στην Κατάσταση Οικονομικής Θέσης και αντίστοιχη δαπάνη στην Κατάσταση Συνολικών Εσόδων στις Οικονομικές Καταστάσεις πρέπει να πληρούνται τρεις προϋποθέσεις, εκ των οποίων οι δύο είναι: η αξιόπιστη μέτρηση της υποχρέωσης και η μεγάλη πιθανότητα ταμειακού διακανονισμού της. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, κατά την άποψη της Διοίκησης οι προϋποθέσεις αυτές δεν πληρούνται.
Πιο συγκεκριμένα, κατά την γνώμη της Διοίκησης της Εταιρείας ο τρόπος υπολογισμού του clawback δεν είναι ορθός και κατά συνέπεια μη αξιόπιστος, καθώς σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο του ΕΟΠΥΥ, «η οριστικοποίηση του ποσού αυτόματης επιστροφής (clawback) του Α’ εξαμήνου 2013 θα γίνει επί εκκαθαρισμένων οφειλών». Η εν λόγω εκκαθάριση, μέχρι την ημερομηνία έγκρισης των Οικονομικών Καταστάσεων, καθώς και της παρούσης επιστολής, δεν είχε ολοκληρωθεί από την πλευρά του ΕΟΠΥΥ.
Σε ό,τι αφορά στο rebate, η Διοίκηση της Εταιρείας όπως αναφέρθηκε στο σημείο Γ της παρούσας, έχει προσφύγει στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Τόσο η Διοίκηση της Εταιρείας, όσο και οι νομικοί της σύμβουλοι, εκτιμούν ότι οι εν λόγω νομικές ενέργειες θα δικαιωθούν και κατά συνέπεια δεν πληρείται η τρίτη προϋπόθεση που αναφέρεται στο ΔΛΠ 37. Η ίδια εκτίμηση υπάρχει και για την περίπτωση του clawback.
Ε) Λόγω βασικών λαθών προσδιορισμού του rebate και του clawback, λόγω συμφωνίας περί αναθεώρησης του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ στο επόμενο χρονικό διάστημα και λόγω της επίδρασης στην διαμόρφωση των τελικών ποσών που θα προκληθεί από την διενέργεια και τα αποτελέσματα των ελέγχων οι οποίοι και θα προηγηθούν της οριστικοποίησης των ποσών του rebate και του clawback είναι αδύνατον να γίνει σαφής προσδιορισμός των σχετικών ποσών σύμφωνα με τα οριζόμενα στα ΔΠΧΑ.
Πιστεύουμε ότι η Ελληνική Δικαιοσύνη στην οποία έχουμε αποτανθεί θα δικαιώσει τις προσφυγές μας σε αυτή. Επίσης εκτιμούμαι ότι στο επόμενο διάστημα και πριν το κλείσιμο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης θα γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες από τα συναρμόδια Υπουργεία και ιδίως από το Υπουργείο Υγείας με το οποίο έχει συναφθεί σχετική συμφωνία πλαίσιο.