Eνας στους δύο Ελληνες θεωρεί ότι δεν είναι ακόμη ενημερωμένος για το ευρώ, ενώ περίπου ένας στους πέντε υποστηρίζει ότι θα καταναλώνει λιγότερα κατά το διάστημα μετάβασης στο νέο νόμισμα.
Αυτά είναι δύο από τα σημαντικότερα συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) μέσα από ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν καταναλωτές στα καταστήματα-μέλη του Συνδέσμου λίγες ημέρες πριν από την πρεμιέρα του ευρώ.
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από 10 έως και 21 Δεκεμβρίου κάλυψε σχεδόν όλη την γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας (το 51,5% των ερωτηματολογίων που συγκεντρώθηκαν προέρχεται από την Αθήνα, 25,12% από τη Θεσσαλονίκη και 23,38% από άλλες πόλεις).
Το σύνολο των 1.250 ερωτηματολογίων συμπληρώθηκε κατά 59,56% από γυναίκες και κατά 40,44% από άντρες. Σε ότι αφορά τις ηλικιακές ομάδες των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα, το 32,86% ήταν ηλικίας ως 30 ετών, το 51,18% μεταξύ 30 - 50 ετών και το 15,96% άνω των 50.
Στην σχετική ερώτηση, το 23,54% των ερωτηθέντων -περίπου ένας στους τέσσερις- θεωρεί ότι τα καταστήματα θα πάψουν να δέχονται δραχμές από την πρώτη ημέρα του νέου έτους, το 73,14% γνωρίζει ότι τα καταστήματα θα πάψουν να δέχονται ευρώ από την 1η Μαρτίου του 2002, ενώ ποσοστό 3,32% πιστεύει ότι μπορεί να πραγματοποιεί συναλλαγές με δραχμές μέχρι και το τέλος του επόμενου έτους.
Κατά φύλο, οι γυναίκες καταναλωτές φέρονται ως πιο ενημερωμένες στο συγκεκριμένο θέμα, καθώς την σωστή απάντηση έδωσε το 75,11% έναντι 73% των ανδρών.
Στο σύνολο των ερωτηθέντων το 50,08% θεωρεί ότι είναι ενημερωμένο σχετικά με το ευρώ, ενώ το 49,92% δηλώνει άγνοια σχετικά με το νέο νόμισμα. Περισσότερη αυτοπεποίθηση φαίνεται να έχουν οι άνδρες καταναλωτές, οι οποίοι δηλώνουν ενήμεροι σε ποσοστό 58,5% έναντι 37,5% των γυναικών καταναλωτών.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενημέρωση γύρω από το νέο νόμισμα φέρονται να έχουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς από αυτά δηλώνει ότι θα ενημερωθεί το 34,17% του συνόλου των ερωτηθέντων. Σημαντικό ποσοστό (27,45%) επίσης δηλώνει ότι προτιμά τις τράπεζες για ενημέρωση γύρω από το ευρώ, ποσοστό 10,65% θα ενημερωθεί από άλλα μέλη της οικογένειας του, ενώ 6.01% από τα καταστήματα. Τέλος, 21,72% θα προσπαθήσει να ενημερωθεί για το Ευρώ μέσω κάποιου άλλου τρόπου.
Περίπου ένας στους πέντε καταναλωτές θα περιορίσει τις αγορές του την μεταβατική περίοδο, όπως φαίνεται από την έρευνα του ΣΕΛΠΕ. Σύμφωνα με όσα απάντησαν οι καταναλωτές, ποσοστό 17,5% θα καταναλώνει λιγότερα στην αρχή, μέχρι να αντιληφθεί τις αντιστοιχίες, 37,92% δηλώνει ότι δεν θα επηρεασθούν οι καταναλωτικές του συνήθειες, 31,76% θα χρησιμοποιεί μετατροπέα σε όλες του τις συναλλαγές ενώ το 12,82% θα καταφύγει στην χρήση πιστωτικών καρτών.
Λιγότερο επηρεασμένοι από την επερχόμενη αλλαγή φέρονται οι άντρες καταναλωτές καθώς το 40% αναφέρει ότι δεν θα αλλάξει καταναλωτικές συνήθειες, ενώ μόνο το 14% ότι θα καταναλώνει λιγότερα.