Τα χρέη του Δημοσίου προς τις εταιρείες ύδρευσης που είναι προς ιδιωτικοποίηση και η αναδιάρθρωση ΕΑΣ - ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ παραμένουν «ανοικτά» ακόμη, από το μέτωπο των προαπαιτούμενων μέτρων, που θα οδηγήσει στην έγκριση της τρόικας για την υπo-δόση του 1 δισ. ευρώ, η οποία θα εκταμιευτεί μέσα στον Οκτώβριο.
Παρά το γεγονός ότι το κρίσιμο θέμα της συρρίκνωσης του Δημοσίου φαίνεται να έχει μια «κινητικότητα» (όχι όμως χωρίς τις ενστάσεις της τρόικας), τα μέτωπα των αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ, αλλά και των δύο μεγάλων εταιρειών ύδρευσης, Αθήνας και Θεσσαλονίκης, βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Ειδικότερα, στο θέμα της διευθέτησης των χρεών της ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ, το οποίο συνδέεται ευθέως με την αποκρατικοποίηση των δύο επιχειρήσεων, το πρόβλημα δείχνει δυσεπίλυτο, αφού το σύνολο των οφειλών του Δημοσίου ανέρχεται περίπου στα 600 εκατ. ευρώ. Το πρόβλημα βρίσκεται όχι τόσο στις οφειλές από υδροληψία, οι οποίες υπολογίζονται κοντά στα 200-230 εκατ. ευρώ, όσο στις επενδυτικές οφειλές του Δημοσίου, που ξεπερνούν 350 εκατ. ευρώ.
Το υπουργείο Οικονομικών έχει μπει σε ένα αγώνα δρόμου, ώστε να περιορίσει σημαντικά (με κάποιο «κούρεμα») το ποσό, δεδομένου ότι θεωρείται πως κάποιες επενδυτικές δαπάνες δεν ανταποκρίνονται στο παραγόμενο αποτέλεσμα.
Από την άλλη πλευρά, η αποπληρωμή ενός τέτοιου ποσού για επενδυτικές δαπάνες θα ισούται -αν δεν υπερβαίνει- με το τίμημα της αποκρατικοποίησης -με βάση τις σημερινές χρηματιστηριακές αξίες- της μεγαλύτερης από τις εταιρείες ύδρευσης, ΕΥΔΑΠ, για την οποία ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.
Το χρέος από υδροληψίες έχει μπει σε ένα δρόμο ρύθμισης και σταδιακής αποπληρωμής του, ενώ το χρέος ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ για το εφάπαξ των δημοσίων υπαλλήλων θα ενταχθεί στη διαδικασία της αποπληρωμής των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, μέχρι και το τέλος του έτους.
Η απαίτηση της τρόικας για το ξεκαθάρισμα γεννήθηκε από την αποτυχία της ΔΕΠΑ. Τότε, η ενδιαφερόμενη Gazprom, η οποία τελικά αποχώρησε κατά τη διάρκεια της αποκρατικοποίησης, ζητούσε ρύθμιση «εδώ και τώρα» των χρεών, ύψους 450 εκατ. ευρώ, από τους ιδιώτες παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας προς την επιχείρηση.
Εκτοτε, ο όρος που τέθηκε είναι ότι κάθε δημόσια επιχείρηση, που οδηγείται σε αποκρατικοποίηση, θα πρέπει να ξεκαθαρίζει από τα χρέη της. Ετσι επιλέχθηκαν πρώτες οι εταιρείες ύδρευσης, ενώ ο διαγωνισμός για την ΕΥΑΘ είχε ήδη ξεκινήσει και καθυστερούσε να περάσει στην επόμενη φάση, λόγω της συγκεκριμένης εκκρεμότητας.
Κρίσιμη εβδομάδα
Η τύχη των δύο αμυντικών βιομηχανιών (ΕΑΣ και ΕΛΒΟ) αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέσα στην εβδομάδα, αφού το υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια υπουργεία Αμυνας και Περιβάλλοντος πάρουν τη γνώμη της τρόικας για τα σχέδια αναδιάρθρωσης που έχουν στείλει από τα μέσα της περασμένης εβδομάδας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός για την πώληση της ΛΑΡΚΟ θα πραγματοποιηθεί με τον κανόνα του 2 σε 1, ακολουθώντας τον αρχικό σχεδιασμό του Δημοσίου για πώληση της επιχείρησης ως ενιαίας μονάδας. Συγκεκριμένα, θα γίνουν δύο διαγωνισμοί: Ενας για το ορυχείο και ένας για το εργοστάσιο της εταιρείας. Ωστόσο, ο ιδιώτης επενδυτής που θα ενδιαφερθεί για ένα από τα δύο τμήματα της εταιρείας, θα έχει αυτόματα και ένα δικαίωμα προτίμησης και για το άλλο. Σε ό,τι αφορά τα περίπου 1.000 άτομα που απασχολούνται σήμερα στην εταιρεία, υπάρχει μια κατ’ αρχήν απόφαση για τη διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας.
Στην ΕΑΣ, είναι δεδομένο ότι, ακόμη και μετά την απόσχιση του πολιτικού από το στρατιωτικό σκέλος της επιχείρησης, θα πρέπει να γίνει μείωση του προσωπικού των 800 εργαζομένων. Από εκεί και πέρα, το στρατιωτικό σκέλος (δηλαδή αυτό που παράγει ελαφρά όπλα και πυρομαχικά) θα παραμείνει υπό την εποπτεία του υπουργείου Αμυνας, ενώ το πολιτικό σκέλος θα οδεύσει προς αποκρατικοποίηση. «Αγκάθι» και σε αυτό θα αποτελέσουν οι παράνομες κρατικές ενισχύσεις, ύψους 130 εκατ. ευρώ, τις οποίες έχει εντοπίσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης και οι οποίες θα πρέπει να ξεκαθαριστούν πριν προχωρήσει η αποκρατικοποίηση. Η επιλογή της απόσχισης στηρίχθηκε στο γεγονός ότι στο πολιτικό μέρος της επιχείρησης οφείλει μόνο το 7%-8% των κρατικών ενισχύσεων ήτοι περίπου 10 εκατ. ευρώ, που θεωρείται ότι μπορούν να καλυφθούν.
Στην περίπτωση της ΕΛΒΟ, η εταιρεία θα πρέπει να εκκινήσει και πάλι τη δραστηριότητά της και να ξεκινήσει την εκκαθάριση που αποφάσισε ο σύμβουλος του Δημοσίου. Με βάση το νόμο του 2005, με τον οποίο θα γίνει η εκκαθάριση, ο υπεύθυνος δεν θα μπορεί να αναιρέσει τις τρέχουσες υποχρεώσεις της εταιρείας, αλλά θα μπορεί να καταργήσει -και μάλιστα αζημίως για το Δημόσιο- συμβάσεις εργασίας. Με άλλα λόγια, αν θεωρηθεί ότι στους περίπου 300 εργαζομένους υπάρχουν υπεράριθμοι, ενδέχεται το προσωπικό θα μειωθεί περαιτέρω.
Νέα «δεξαμενή» απολύσεων από τα πλαστά πτυχία
Ο αριθμός των υπαλλήλων που απασχολούνταν με πλαστά πιστοποιητικά σπουδών θα αποτελέσει νέα «δεξαμενή» για απολύσεις στο Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, από τους πρώτους ελέγχους του υπουργείου Εσωτερικών εν όψει της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, η οποία θα φτάσει τα 25.000 άτομα μέχρι και το τέλος του χρόνου, γίνεται εκτίμηση ότι περίπου 85.000 υπάλληλοι απασχολούνται και αμείβονται με βάση πλαστά πιστοποιητικά σπουδών. Αν και ο αριθμός των εκτιμήσεων αυτών είναι μεγάλος, θεωρείται ότι εάν υπάρξει πραγματική εικόνα για το φαινόμενο, οι υπάλληλοι που θα εντοπιστούν θα διευκολύνουν τις 15.000 απολύσεις που θα πρέπει να γίνουν μέχρι και το τέλος του επόμενου χρόνου.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης τρέχει για να συμπληρώσει τη λίστα με τους 12.500 δημοσίους υπαλλήλους που θα πρέπει να μπουν σε κινητικότητα, η οποία έχει προθεσμία να ολοκληρωθεί μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου.
Τα υπουργεία ανακοίνωσαν στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, συνολικά, 9.820 υπαλλήλους που θα μπουν σε κινητικότητα. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι 3.200 δημοτικοί αστυνομικοί που έχουν ήδη τεθεί σε διαθεσιμότητα και επίσης 1.835 εργαζόμενοι από το υπουργείο Υγείας, 1.500 εργαζόμενοι από το υπουργείο Παιδείας, 758 εργαζόμενοι από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, 618 εργαζόμενοι από το υπουργείο Εργασίας, 485 εργαζόμενοι από το υπουργείο Οικονομικών κ.λπ.
Τώρα, το κάθε υπουργείο θα πρέπει να έχει προχωρήσει στην εξειδίκευση των θέσεων, των κλάδων ή των διευθύνσεων που καταργούνται (ή θεσπίζονται) ανά υπουργείο και στη συνέχεια, έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, το κάθε υπουργείο θα πρέπει να έχει προσδιορίσει τους συγκεκριμένους υπαλλήλους που θα υπαχθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
Αντίστροφη μέτρηση για τον κώδικα δικηγόρων
▼Ο νέος κώδικας για το νομικό επάγγελμα είναι ένα από τα μέτρα του Ιουλίου που έμεινε στη σκιά λόγω της ειδικής φύσης του και τώρα επανέρχεται με ένα νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες μέρες στη Βουλή.
Ο νέος κώδικας θα απελευθερώνει πλήρως τις αμοιβές των νομικών, οι οποίες θα είναι αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης με τους πελάτες.
Συγκεκριμένα, βάσει των προβλεπόμενων, στο νέο κώδικα δικηγόρων το γραμμάτιο προείσπραξης θα αντικατασταθεί με ένα πάγιο ποσό που θα καταβάλλει ο κάθε δικηγόρος ανά υπόθεση και το οποίο θα ορίζεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ).
Σύναψη συμβολαίων
Ο νέος κώδικας θα καταργεί από την 1η Ιανουαρίου 2014 την υποχρεωτική παράσταση νομικού στη σύναψη συμβολαίων, κάτι που μειώνει περισσότερο τη νομική ύλη νέων και παλιών δικηγόρων.
Οι διατάξεις αυτές έχουν ήδη προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από το νομικό κόσμο και μέχρι και την κατάθεσή του καταβάλλονται προσπάθειες από τα συναρμόδια υπουργεία για τη λείανση των αντιδράσεων.
Μεταξύ άλλων, στο νέο κώδικα αναβαθμίζεται ο ρόλος των νομικών εταιρειών, στις οποίες θα επιτρέπεται πλέον να προχωρούν σε διαφήμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - [email protected]