Απόφαση Σαμαρά για την πώληση του ΟΛΠ

Τη Δευτέρα το χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης - Εκλεισε η συμφωνία φιλικού διακανονισμού με την Cosco
Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013 07:41
UPD:09:59

Σε ρότα πλήρους ιδιωτικοποίησης, με πρωθυπουργική σφραγίδα, μέσω της πώλησης μετοχών, μπαίνει από την προσεχή Δευτέρα ο ΟΛΠ, μετά τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού που επετεύχθη, χθες, μεταξύ του Οργανισμού και της Cosco-ΣΕΠ και αναμένεται να ανακοινωθεί σήμερα.

Οι εξελίξεις, από προχθές το βράδυ, ήταν ραγδαίες στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Το μήνυμα από το πρωθυπουργικό γραφείο είχε σταλεί εγκαίρως και οι δύο πλευρές εργάζονταν με στόχο να καλυφθεί νομικά η συμφωνία του φιλικού διακανονισμού.

Χθες το μεσημέρι, έγινε γνωστό ότι οι συμμετέχοντες στις διαπραγματεύσεις «τα βρήκαν» και οι οριστικές ανακοινώσεις αναμένονται σήμερα.

Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, βλέποντας τη δυστοκία στη λήψη αποφάσεων που εμφανίζει το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς «χηρεύει» και η θέση του προέδρου, έδωσε εντολή στο υπουργείο Ναυτιλίας να αναλάβει δράση και να ετοιμάσει άμεσα το χρονοδιάγραμμα ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, μέσω της πώλησης μετοχών.

Ενα χρονοδιάγραμμα το οποίο δεν αποκλείεται να ανακοινωθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες και αφού λάβει, βέβαια, πρώτα την έγκριση του Μεγάρου Μαξίμου.

Ηδη, στο υπουργείο Ναυτιλίας εργάζονται πυρετωδώς σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ και το Μέγαρο Μαξίμου, ώστε ίσως και σήμερα το χρονοδιάγραμμα να είναι έτοιμο.

Ο κύβος για την πώληση μετοχών ερρίφθη και, όπως τονίζουν από το υπουργείο Ναυτιλίας, άλλες απόψεις -εννοώντας του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη για παραχώρηση αντί πώληση μετοχών- είναι μεν σεβαστές, ωστόσο δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές δημοσιονομικές ανάγκες της χώρας.

Παράλληλα, οι ίδιες πηγές σημειώνουν με νόημα ότι, απέναντι στο «πακέτο» της Cosco (φιλικός διακανονισμός), η κυβέρνηση «αντιπρότεινε» το δικό της «πακέτο», που προβλέπει να τρέχει παράλληλα με τη συμφωνία φιλικού διακανονισμού ΟΛΠ-Cosco η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί το ενδιαφέρον των Κινέζων για το όλο εγχείρημα.

Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία με τη ΣΕΠ, έχει να κάνει με την επέκταση του τρίτου προβλήτα στο δυτικό τμήμα του λιμανιού, συνολικής επένδυσης 224 εκατ. ευρώ, που είχε συμφωνηθεί σε πολιτικό επίπεδο μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κινεζικής ηγεσίας.

H Cosco έχει προτείνει να κατασκευάσει τον προβλήτα ΙΙΙ έναντι 224 εκατ. ευρώ. Επίσης, να μεταφέρει με δικά της έξοδα τον προβλήτα πετρελαιοειδών, που είναι υποχρέωση του ΟΛΠ, αξίας περίπου 10 εκατ. ευρώ, να δώσει τη διαχείριση στον Οργανισμό και να αποπληρωθεί με πολύ μικρό επιτόκιο, καθώς και να αναπτύξει μαρίνα και αλιευτικό καταφύγιο στην περιοχή.

Ως αντάλλαγμα ζητεί να ανασταλεί η καταβολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, μέχρι να επιστρέψει το ΑΕΠ της χώρας στα επίπεδα προ κρίσης, κάτι που υπολογίζεται για το 2025.

Η ολοκλήρωση και της νέας επένδυσης, όπως είχε αποκαλύψει η «Ν», θα επιτρέψει στη ΣΕΠ να αυξήσει τις κινήσεις της μέχρι και 1,9 εκατ. teu ετησίως, ανεβάζοντας τη συνολική ικανότητα διακίνησης του λιμανιού του Πειραιά στα 6 με 6,5 εκατ. teu ετησίως.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με όσα είχε δεσμευτεί αρχικά η Cosco, οι δύο προβλήτες θα είχαν συνολική ικανότητα διακίνησης 3,6 εκατ. teu ετησίως.

Σύμφωνα με τη ΣΕΠ, η επίτευξη του στόχου αυτού θα έχει ως αποτέλεσμα το έσοδο του ΟΛΠ να υπερβεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα, αλλά και να δημιουργηθούν σημαντικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία σε επίπεδο συνδυασμένων μεταφορών, απασχόλησης επενδύσεων παγίων, φορολογικών εσόδων και αύξησης της απασχόλησης συνδεόμενων επαγγελμάτων.

Η νέα αυτή επένδυση, τονίζει η θυγατρική της Cosco, θα δημιουργήσει και 400 νέες μόνιμες θέσεις εργασίας, ενώ, μετά το πρώτο έτος λειτουργίας, ο ΟΛΠ, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, θα εισπράττει ετησίως ποσά που θα κυμαίνονται από 21% μέχρι 25% του τζίρου της ΣΕΠ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μέχρι τώρα δραστηριοποίηση της Cosco στον Πειραιά έβαλε τον ΟΛΠ στο σύνολό του μέσα στα 50 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου στη διακίνηση containers, καθώς, το 2012, βρέθηκε στην 46η θέση, από την 77η που ήταν το 2011.

Επίσης, η ΣΕΠ υπογραμμίζει ότι, από τη στρατηγική προσέλκυσης μεγάλων πελατών στον Πειραιά, θα έχει μερίδιο και ο προβλήτας Ι (που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ), μέσω του οποίου θα αυξήσει τα έσοδά της.

Παράλληλα οι Κινέζοι εμφανίζονται να ενδιαφέρονται και για το σύνολο των μετοχών του ΟΛΠ, καθώς, όπως ενημέρωσαν τον Ελληνα πρωθυπουργό κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα, είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν στη Ζώνη του Περάματος, στην ανάπτυξη logistic center, στην κρουαζιέρα και στο Car Terminal.

Στο μεταξύ η Cosco Holdings, η βασική εταιρεία του Cosco Group στο χρηματιστήριο της Σαγκάης, ανακοίνωσε για το πρώτο εξάμηνο του 2013 σημαντική μείωση ζημιών στα 161,7 εκατ. δολ. (990 εκατ. RMB), έναντι ζημιών 795,5 εκατ. δολ. (4,87 δισ. RMB) την ίδια περίοδο πέρυσι, λόγω πώλησης στοιχείων ενεργητικού. [SID:]

ΟΛΘ: Πτώση τζίρου και κερδών

Μείωση τζίρου κατά 8,85%, με διαμόρφωσή του στα 24,833 εκατ. ευρώ, έναντι 27,243 εκατ. και μείωση κατά 7,60% στην προ φόρων κερδοφορία του (κέρδη προ φόρων 11,739 εκατ. ευρώ, έναντι 12,705 εκατ.) κατέγραψε στο πρώτο εξάμηνο του 2013 ο ΟΛΘ.

Η μείωση τζίρου αποδίδεται κυρίως στη μείωση της διακίνησης κατά 20,55% στο χύδην φορτίο, που είχε ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις του Συμβατικού Λιμένα να μειωθούν κατά 18,77%.

Η διακίνηση κοντέινερ σε TEUS παρουσίασε μείωση 2,36%, ενώ οι πωλήσεις του Σ.ΕΜΠΟ. παρουσίασαν οριακή μείωση 0,06%.

Η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. επισημαίνει ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει αντοχή, τόσο στην παρατεινόμενη κρίση και στην πολύχρονη ύφεση, που πλήττουν την Ελλάδα, όσο και στις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα γειτονικά βαλκανικά κράτη, που εξυπηρετούνται από τα κρηπιδώματά του.



Προτεινόμενα για εσάς


Σχετικά σύμβολα

  • ΟΛΘ
  • ΟΛΠ



Σχολιασμένα