Τη συντήρηση σιδηροδρομικών εταιρειών από τα Βαλκάνια φιλοδοξεί να προσελκύσει στη Θεσσαλονίκη η διοίκηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ), που τις επόμενες ημέρες «ανεξαρτητοποιείται» από τον ΟΣΕ. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας απόσχισης (spin off) ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίησή της, αφού η ΕΕΣΣΤΥ θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη εταιρεία που θα παρέχει υπηρεσίες συντήρησης σε τροχαίο υλικό.
Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την πρώτη του συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ν» με την ιδιότητα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. ο Στέφανος Αγιάσογλου. Στις διεθνείς συναλλαγές ο διακριτικός τίτλος είναι Hellenic Company for Rolling Stock Maintenance S.A.
Οπως αναφέρει ο κ. Αγιάσογλου, τις επόμενες ημέρες δημοσιεύεται η ΚΥΑ που προβλέπει ο νόμος της απόσχισης.
Το πρώτο βήμα για την ιδιωτικοποίηση της τεχνικής βάσης έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο με τη δημοσιοποίηση του σχετικού ΦΕΚ, στο οποίο περιγράφεται η ίδρυση της νέας εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, το μετοχικό κεφάλαιο της οποίας ανήλθε στα 5 εκατ. ευρώ.
Σε πρώτη φάση, η εταιρεία θα λάβει για δέκα χρόνια το τμήμα συντήρησης βαγονιών του ΟΣΕ, δηλαδή σταθερά εγγυημένα έσοδα περί τα 40 εκατ. ευρώ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά, όπως αναφέρεται στο σχετικό ΦΕΚ, «σκοπός της εταιρείας είναι η παροχή υπηρεσιών συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και άλλων μέσων σταθερής τροχιάς».
Αναλυτικότερα, ο Στέφανος Αγιάσογλου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε., απαντώντας στις ερωτήσεις μας, ανέφερε:
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η απόσχιση από τη μητρική εταιρεία;
«Η μεγάλη μεταρρύθμιση στο σιδηρόδρομο στη χώρα μας εξελίσσεται τον τελευταίο χρόνο με πολύ γρήγορους ρυθμούς και η δημιουργία της νέας Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, με βάση τις δυνατότητες που τις προσδίδουν οι πολύ σωστά γεωγραφικά κατανεμημένες εγκαταστάσεις της (τα μηχανοστάσια και τα εργοστάσιά της σε όλη την Ελλάδα) το ιδιαίτερα έμπειρο εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, αλλά και η γενικότερη εξέλιξη στις σιδηροδρομικές επιβατικές, αλλά κυρίως εμπορικές μεταφορές φέρνουν την ΕΕΣΣΤΥ στην αιχμή του δόρατος της βιομηχανικής ανάπτυξης που τόσο πολύ λείπει από την Ελλάδα σήμερα. Η απόσχιση του κλάδου βρίσκεται αυτήν τη στιγμή που συζητάμε στο τελικό στάδιο. Είναι δηλαδή υπόθεση ημερών».
Τι προσωπικό έχει στο δυναμικό της η ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. και τι έργο φέρνει σε πέρας;
«Η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού ή αλλιώς Rosco, που είναι και η επωνυμία όλων των εταιρειών στον κόσμο με το ίδιο αντικείμενο που διαχειρίζεται η ΕΕΣΣΤΥ, απασχολεί αυτήν τη στιγμή 620 άτομα σε μηχανοστάσια και εργοστάσια της εταιρείας σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για εξειδικευμένους τεχνίτες και μηχανικούς ιδιαίτερα έμπειρους στο σιδηροδρομικό έργο και με πολύ μεγάλη αγάπη στο σιδηροδρομικό αντικείμενο».
Η αποκρατικοποίηση της εταιρείας θα συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών στο σιδηρόδρομο;
«Βασικός μας στόχος είναι η βελτίωση των υπηρεσιών του σιδηροδρόμου αλλά και η βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Κάτι τέτοιο θα συμβάλει στον άμεσο εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων, στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και στην αντιμετώπιση του αυξανόμενου στο άμεσο μέλλον έργου της εταιρείας».
Ποιο μοντέλο θεωρείτε ότι πρέπει να ακολουθηθεί για την αποκρατικοποίησή της;
«Η συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα στο αντικείμενο της συντήρησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, καθώς επίσης και στον εκσυγχρονισμό του για να μπορεί να προσφέρει εκτός από τις υπηρεσίες διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων και άλλες υπηρεσίες όπως ο τουρισμός και ο θεματικός τουρισμός, θεωρείται προϋπόθεση για το μέλλον του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα».
Σε τι εξειδικεύεστε ως εταιρεία; Είναι στα σχέδιά σας η συγχώνευση με τα αντίστοιχα τμήματα της ΣΤΑΣΥ Α.Ε.;
«Η Rosco έχει την ευθύνη της διαχείρισης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας, δηλαδή οτιδήποτε κινείται σε σταθερή τροχιά έχουμε τις εγκαταστάσεις και το μηχανολογικό εξοπλισμό και το εξειδικευμένο προσωπικό για να κάνουμε όλες τις μορφές συντήρησης και όλες τις μορφές επισκευών και ανακατασκευών. Επίσης προσφέρουμε και παροχή υπηρεσιών τεχνικής, τεχνολογικής και μηχανολογικής φύσεως σε θέματα που αφορούν στην κυκλοφορία τροχαίου υλικού. Τώρα σχετικά με τη ΣΤΑΣΥ τη θεωρούμε δυνητικό πελάτη για τη συντήρηση τροχαίου υλικού της».
Επέκταση
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια, υπάρχουν δυνατότητες επέκτασης στο εξωτερικό;
«Βασικό είναι το γεγονός ότι είμαστε από τους βασικούς εταίρους της ευρωπαϊκής ένωσης σε θέματα τροχαίου υλικού ως χώρα και ως εταιρεία. Η εξειδίκευση του προσωπικού μας αλλά και η γεωγραφική θέση των εγκαταστάσεών μας ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε συγκριτικό και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να αναπτυχθούμε δυναμικά στην περιοχή των Βαλκανίων προφέροντας εξειδικευμένες υπηρεσίες οι οποίες έχουν ήδη δρομολογηθεί και εξελίσσονται».
ΦΑΝΗΣ ΖΩΗΣ - [email protected]