«Πόλεμος» δισεκατομμυρίων μεταξύ Κίνας - Ν. Κορέας για τα ναυπηγεία

Τραπεζική στήριξη με στόχο την αντιμετώπιση της κρίσης και την προσέλκυση νέων παραγγελιών
Σάββατο, 20 Ιουλίου 2013 17:50
UPD:17:50
EPA/LIAN MIN

Για τη στήριξη των ναυπηγείων τους, Κίνα και Νότια Κορέα χρησιμοποιούν ως μοχλό ώθησης τον χρηματοπιστωτικό τους τομέα.

Σκληραίνει ο «πόλεμος» των ναυπηγείων ανάμεσα στην Κίνα και τη Νότια Κορέα που κάνουν πλέον διευρυμένη χρήση των δυνατοτήτων των πιστωτικών τους ιδρυμάτων προκειμένου να αντέξουν την κρίση και να κερδίσουν τη μάχη των νέων παραγγελιών. Οι τράπεζες των δύο χωρών ενισχύουν με δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια τα ναυπηγεία τους, προκειμένου να αυξήσουν τα μερίδιά τους και αντέξουν στην κρίση. Μόνο τις τελευταίες ημέρες η Industrial Bank of China έδωσε 6,5 δισ. δολάρια, ενώ στην Κορέα το ποσό για τη διάσωση των ναυπηγείων STX φτάνει τα 2,67 δισ. δολάρια.

Οι δύο μεγαλύτερες ναυπηγικές βιομηχανίες του κόσμου δέχονται τεράστια πίεση τα τελευταία χρόνια λόγω της κάθετης πτώσης της ναυτιλιακής αγοράς, λόγω της μείωσης της ζήτησης. Αυτό είχε αποτέλεσμα να περιοριστεί εξαιρετικά ο αριθμός των νέων παραγγελιών την τελευταία τετραετία, να πέσουν κάθετα οι τιμές ναυπήγησης σε σύγκριση με το 2008, ενώ ακυρώθηκε και μεγάλος αριθμός συμβολαίων ναυπήγησης, είτε λόγω αδυναμίας των ναυπηγείων να εξασφαλίσουν δανεισμό είτε λόγω αδυναμίας των ναυτιλιακών εταιρειών να αντεπεξέλθουν στους όρους των συμβολαίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και οι υπολογισμοί που έκαναν το 2011 και το 2012 ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι καλύτερα να χαθεί η προκαταβολή λόγω ακύρωσης συμβολαίου και να γίνει νέα παραγγελία προσαρμοσμένη στα νέα δεδομένα.

Ωστόσο, μέσα στο 2013 η κατάσταση φαίνεται να αλλάζει κυρίως λόγω τριών παραγόντων. Οι ναυτιλιακές εταιρείες  επιστρέφουν στα ναυπηγεία με νέες παραγγελίες, αφού από τη μια θεωρούν ότι από το 2015 (όταν και θα γίνονται οι παραδόσεις) θα έχει αναστραφεί η αρνητική εικόνα της αγοράς και από την άλλη οι τιμές στα ναυπηγεία έχουν πέσει δραματικά, έως και πάνω από 50% σε σχέση με το 2008. Για παράδειγμα, ένα bulker τύπου capesize to 2008 κόστιζε 96 εκατ. δολάρια, ενώ το 2013 έχει φτάσει τα 46 εκατ. δολάρια. Ακόμα ένας λόγος που οι ναυτιλιακές εταιρείες επιστρέφουν στα ναυπηγεία είναι και οι νέες πράσινες τεχνολογίες και τα λεγόμενα eco ships.

Η χρηματοδότηση

Για τη στήριξη των ναυπηγείων τους οι δύο χώρες χρησιμοποιούν ως μοχλό ώθησης τον χρηματοπιστωτικό τους τομέα. Στην Κίνα τα τελευταία χρόνια ο δανεισμός ανήλθε σε περίπου 40 δισ. δολάρια. Πρόσφατα η China Development Bank ίδρυσε το Κέντρο Ναυτιλιακής Χρηματοδότησής της στο Ντάλιαν της Κίνας. Από τη στιγμή που η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση ξεκίνησε το 2008, η CDB έχει εγκρίνει δάνεια της τάξης των 26 δισ. δολ. στη ναυτιλία και στη ναυπηγική βιομηχανία, εκ των οποίων 13,1 δισ. έχουν εκταμιευθεί, ενώ το ύψος του χαρτοφυλακίου ανέρχεται σε 10 δισ. δολ. Τις προηγούμενες ημέρες επίσης και προκειμένου να αντέξει στην κρίση ο κινεζικός ναυπηγικός γίγαντας China State Shipbuilding συμφώνησε με την Industrial Bank of China να επεκτείνει την πιστοληπτική της δυνατότητα κατά 6,5 δισ. δολ. Από την άλλη πλευρά και στην Κορέα, η οποία έχει προσανατολιστεί στις ειδικές offshore κατασκευές, τα ναυπηγεία αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα. Τελευταίο παράδειγμα τα STX Offshore & Shipbuilding Co. τα οποία θα χρειαστούν μια ένεση ρευστότητας ύψους 2,67 δισ. δολαρίων προκειμένου να διασωθούν. Για το σκοπό συνεργάζονται μια σειρά τραπεζών της Κορέας, ενώ κύριος πιστωτής θα είναι η Korea Development Bank.

Επίσης, η Export-Import Bank of Korea (KEXIM), προκειμένου να στηρίξει την εθνική ναυπηγική βιομηχανία, παράσχει χρηματοδοτικές ευκαιρίες, προκειμένου ναυτιλιακές εταιρείες να τοποθετήσουν νέες παραγγελίες στα κορεατικά ναυπηγεία, σημειώνει σε σχετική ανακοίνωσή της η κορεατική τράπεζα. Το ύψος της χρηματοδότησης για το 2013 έχει προϋπολογιστεί στα 3 δισ. δολ.

Στο εξάμηνο

Κερδισμένη του πρώτου εξαμήνου του 2013 φαίνεται ότι είναι η ναυπηγική βιομηχανία της Νοτίου Κορέας. Τα συμβόλαια του υπογράφηκαν αφορούν 85 δεξαμενόπλοια, 26 containerships και 12 LNG Carriers. Οι Κορεάτες σημειώνουν ότι δέχθηκαν το 35% των παραγγελιών που έγιναν το α’ εξάμηνο του έτους.

Αντίστοιχα, από το υπουργείο Βιομηχανίας της Κίνας σημειώνεται ότι οι νέες παραγγελίες που δέχθηκαν φτάνουν τα 22,9 εκατ. dwt, αυξημένες κατά 113% σε σχέση με πέρσι. Σύμφωνα με τους δείκτες έχουν δεχτεί το 46% των νέων παραγγελιών το α’ εξάμηνο του 2013.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα