Νέα κίνητρα για τη συλλογή αποδείξεων προωθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, στο πλαίσιο των κινήσεων που έχουν δρομολογηθεί για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αλλά και την αύξηση των ακαθάριστων εσόδων ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών, με στόχο τη στήριξη των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού.
Ειδικότερα, με βάση αρχικά σχέδια που επεξεργάζονται οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, μεταξύ των μέτρων εξετάζονται είτε η επιστροφή μέρους του καταβληθέντος ΦΠΑ για αγορά προϊόντων και παροχή υπηρεσιών, είτε η επιστροφή μέρους του φόρου εισοδήματος που αναλογεί βάσει του κατώτερου φορολογικού συντελεστή (22%).
Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι κορυφαία στελέχη του υπουργείου εισηγούνται για κάθε συναλλαγή, η οποία θα γίνεται με πιστωτική κάρτα, ο φορολογούμενος να κερδίζει μείωση του ΦΠΑ από το 23% στο 20% ή από το 13% στο 10%, που θα παρέχεται άμεσα. Ισχυρή αιτιολογική βάση της συγκεκριμένης πρότασης είναι ότι με τον τρόπο αυτό ο ΦΠΑ θα αποδίδεται απευθείας από τις τράπεζες στο λογαριασμό του Δημοσίου, ενώ ο επιτηδευματίας υποχρεωτικά θα εκδίδει απόδειξη που ταυτόχρονα θα αυξάνει και τα ακαθάριστα έσοδά του.
Ανεξάρτητα, πάντως, από τα κίνητρα και τα φορο-bonus που σχεδιάζονται, οι φορολογούμενοι είναι υποχρεωμένοι να συλλέγουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τις αποδείξεις απ’ όλους τους κλάδους, αφού με βάση το νέο καθεστώς, που θα ισχύσει από το 2014, το Δεκέμβριο κάθε έτους θα ανακοινώνονται από το υπουργείο ποιες αποδείξεις θα μετράνε στην εφορία και ποιες όχι.
Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι στο τραπέζι των συσκέψεων των στελεχών του υπουργείου έχουν πέσει αρκετές προτάσεις όσον αφορά στα κίνητρα που πρέπει να δοθούν στους φορολογουμένους για να συλλέγουν αποδείξεις, οι χαρακτηριστικότερες των οποίων είναι οι εξής:
- αναγνώριση αποδείξεων σε διπλάσια αξία από την πραγματική στις περιπτώσεις που οι αποδείξεις προέρχονται από συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες.
- διεξαγωγή κληρώσεων για ταξίδια, κινητά τηλέφωνα, δωροεπιταγές, ακόμη και αυτοκίνητα, που θα κληρώνονται με βάση το μοναδικό αριθμό κάθε απόδειξης.
Υπενθυμίζεται ότι από το επόμενο έτος ο τρόπος υπολογισμού του αφορολόγητου ορίου θα συνδέεται αποκλειστικά με το εισόδημα μισθωτών και συνταξιούχων και όχι με τις αποδείξεις.
Στο πλαίσιο αυτό τα εισοδήματα έως 9.500 ευρώ είναι αφορολόγητα και η μέγιστη έκπτωση των 2.100 ευρώ ισχύει για εισοδήματα έως 21.000 ευρώ, ενώ για εισοδήματα από 21.000 ευρώ και άνω η έκπτωση περιορίζεται κατά 100 ευρώ ανά 1.000 ευρώ εισοδήματος, με όριο τα 42.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στη Βουλή και με αφορμή σχετική διάταξη με την οποία καταργούνται οι αποδείξεις, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, επεσήμανε: «Στηρίζουμε τη φορολογική συνείδηση που έχει αναπτυχθεί με τη διάδοση του κινήματος των αποδείξεων. Δεν καταργούμε το μέτρο της συλλογής των αποδείξεων και θα καταθέσουμε σχετική διάταξη το Σεπτέμβριο που θα συνδυάζει το μέτρο με την παροχή κινήτρων».
Σημειώνεται ότι σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών υπογραμμιζόταν πως οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που κατατέθηκαν πρόσφατα στη Βουλή αποτελούν ουσιαστικά το πρώτο σημαντικό μεταρρυθμιστικό βήμα στην κατεύθυνση ενός πιο απλού και δίκαιου φορολογικού συστήματος.
Στη συνέχεια θα συμπληρωθούν -μέχρι το Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους- με το μέρος που θα αφορά τη χορήγηση πρότυπων φορολογικών κινήτρων, όπως οι φορολογικές πριμοδοτήσεις για επενδύσεις, εκπτώσεις φόρου για επενδύσεις και επιτάχυνση των διενεργούμενων αποσβέσεων.
Στόχος είναι ο εξορθολογισμός των υφιστάμενων φορολογικών κινήτρων, τα οποία περιλαμβάνονται σε διαφορετικά νομοθετικά κείμενα και η ένταξή τους στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Τέλος, θα υπάρξει ρύθμιση για τη δυνατότητα παραμονής στη χώρα ξένων επενδυτών, οι οποίοι, εφόσον καλύπτουν τις αναγκαίες προϋποθέσεις, θα τύχουν ειδικών απαλλαγών και φορολογικών κινήτρων.
Στην «ευθεία» το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογίας
Οι διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, μετά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, εισάγονται προς συζήτηση, μαζί με τις διατάξεις για τις απολύσεις, την κινητικότητα και τη διαθεσιμότητα στο Δημόσιο, προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Το υπουργείο Οικονομικών, όπως προέκυψε και από τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή και επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, θεωρεί ότι ο νέος Κώδικας εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος της χώρας, με στόχο τη δημιουργία ενός δίκαιου, με βάση τις συνταγματικές επιταγές της φορολογικής δικαιοσύνης και της ίσης μεταχείρισης, και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος, το οποίο θα συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση της διαφάνειάς του στο ανταγωνιστικό διεθνές οικονομικό περιβάλλον και στην ουσιαστική καταπολέμηση της φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής.
Οι προτεινόμενες διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος παρακολουθούν τις εξελίξεις στη διεθνή και ευρωπαϊκή οικονομική πραγματικότητα, λαμβάνοντας υπόψη αφενός τους ορισμούς που απορρέουν από τους κανόνες του διεθνούς φορολογικού δικαίου (φορολογική κατοικία, τόπος πραγματικής διοίκησης, μόνιμη εγκατάσταση) και αφετέρου τους ορισμούς των επιμέρους εισοδημάτων (π.χ. τόκοι, μερίσματα, δικαιώματα), όπως αποτυπώνονται και στο Πρότυπο Σύμβασης του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, που εφαρμόζεται μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ κατά τη σύναψη των Συμβάσεων περί αποφυγής διπλής φορολογίας στο εισόδημα και το κεφάλαιο. Εντάσσονται και σημαντικές διατάξεις για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής που είχαν εισαχθεί τα τελευταία τρία έτη, όπως οι διατάξεις για την προσαύξηση της περιουσίας καθώς και οι διατάξεις για τη μη αναγνώριση ως εκπιπτόμενων των δαπανών που κατευθύνονται σε μη συνεργάσιμα κράτη ή κράτη που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
Επίσης, λαμβάνονται υπόψη οι διατάξεις του δευτερογενούς ενωσιακού δικαίου για τις συγχωνεύσεις και διασπάσεις των εταιρειών, εισάγονται ειδικές διατάξεις για την καταπολέμηση της διεθνούς φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής στα επιμέρους εισοδήματα (π.χ., διατάξεις για την υποκεφαλαιοδότηση, απαλλαγές ενδοομιλικών μερισμάτων με προϋποθέσεις, διατάξεις για τις ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες).
Για την επιτυχή ολοκλήρωση της καθοριστικής για την ελληνική οικονομία και κοινωνία μεταρρυθμιστικής αυτής προσπάθειας είναι αναγκαία η υιοθέτηση της δευτερογενούς νομοθεσίας (κανονιστικές αποφάσεις κ.ο.κ.) που θα συμπληρώσει και θα υποστηρίξει την εφαρμογή των διατάξεων του νέου Κώδικα από 1.1.2014.
Αρνητικοί παραμένουν οι φορείς
Οι παραγωγικοί φορείς εξέφρασαν την αντίθεσή τους σε πολλές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, χαρακτηρίζοντας αντιαναπτυξιακές και άδικες τις προβλέψεις του, ενώ παράλληλα στηλίτευσαν την απουσία ρυθμίσεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος έχει στοιχεία απλοποίησης και σύγχρονης μεταρρύθμισης της φορολογίας των επιχειρήσεων, αλλά οι φορολογικοί συντελεστές σε όλες τις κατηγορίες εξακολουθούν να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, τονίζει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης.
Ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), Γιώργος Καββαθάς, επισήμανε ότι οι φορολογικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου δεν ανταποκρίνονται στις «εύλογες προσδοκίες χιλιάδων επιχειρήσεων και επαγγελματιών αναφορικά με τους στόχους εξορθολογισμού της φορολογίας και της απλοποίησης διαδικασιών».
Αντίθετα υποστήριξε ότι το πολυνομοσχέδιο επιβαρύνει για μία ακόμη φορά τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους, τους επαγγελματίες, τους βιοτέχνες και τους έμπορους. «Μοναδικός σκοπός είναι να καλυφθούν τα δημοσιονομικά κενά, αλλά, με δεδομένο ότι βρισκόμαστε σε πέμπτη συνεχόμενη χρονιά ύφεσης, δεν θα επιτευχθούν ούτε οι εισπρακτικοί φόροι», είπε ο κ. Καββαθάς. «Οι φορολογικές διατάξεις του νομοσχεδίου δεν αποτελούν τη φορολογική μεταρρύθμιση που έχει ανάγκη η χώρα» ανέφερε ο επιστημονικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, Σπυρίδων Χρυσανθόπουλος.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - [email protected]