Γνώμη: Ανάπτυξη σε «θολά νερά»

Δευτέρα, 15 Ιουλίου 2013 07:00
ICON PRESS/ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΛΤΑΣ

Αυτό που λείπει προφανώς από την αγορά δεν είναι οι νέες ρυθμίσεις, αλλά η ρευστότητα που θα επέτρεπε στους καταναλωτές να δείξουν αγοραστικό ενδιαφέρον ή η πάταξη της γραφειοκρατίας, που θα έδινε την ευκαιρία σε υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στις ώρες και ημέρες που σήμερα είναι ανοιχτές και όχι να εφαρμόζουν συστήματα εκ περιτροπής εργασίας για να αντεπεξέλθουν.

Τις τελευταίες ημέρες είμαστε μάρτυρες ενός παράδοξου φαινομένου. Εκατοντάδες χιλιάδες εμπλεκόμενοι με την καθημερινή εμπορική δραστηριότητα -έμποροι, επαγγελματοβιοτέχνες, εργαζόμενοι, ιδιωτικοί υπάλληλοι-, εκφραζόμενοι διά των ομοσπονδιών και συνομοσπονδιών τους, προτιμούν να αντιμετωπίσουν ένα γκρίζο μέλλον με μειωμένη δραστηριότητα και νέες απώλειες σε θέσεις εργασίας αντί να αποδεχτούν τη σωτηρία που μεγαλόθυμα προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης.

Αυτήν ακριβώς την εικόνα παραδοξότητας θα αντιμετωπίσει κανείς αν μετρήσει τις ισορροπίες και διαπιστώσει ότι απέναντι στην ανεξήγητη επιμονή του υπουργείου να καθιερώσει το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή βρίσκονται όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς -ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ, ΟΙΛΕ- ή σχεδόν όλοι, αν εξαιρέσει κανείς τους συνδέσμους που εκπροσωπούν τα πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης εμφανίζεται να προσπαθεί να «ψαρέψει» θέσεις εργασίας και «ανάπτυξη» στα «θολά νερά». Ισχυρίζεται ότι υπάρχει αξιόπιστη έρευνα που συνδέει το άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή με τη δημιουργία 30.000 θέσεων απασχόλησης, αλλά την ύπαρξη της συγκεκριμένης έρευνας αγνοούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς. Ακόμη κι αν υπάρχει τέτοια έρευνα, θα είχε ενδιαφέρον να διαπιστώσει κανείς πώς θα προκύψουν οι νέες θέσεις εργασίας σε μια αγορά που φθίνει συνεχώς.

Οποιον κι αν ρωτήσεις απ’ όσους εμπλέκονται καθημερινά στην εμπορική δραστηριότητα θα σου απαντήσει ευθέως ότι αυτό που λείπει δεν είναι οι ώρες πρόσβασης, αλλά οι ίδιοι οι καταναλωτές. Δεν είναι μυστικό, όποιος κυκλοφορεί στον πραγματικό κόσμο το γνωρίζει, πως σε ημέρες που παλαιότερα θεωρούνταν αιχμής για τα καταστήματα, όπως το Σάββατο, τώρα οι πελάτες είναι λιγότεροι από τους υπαλλήλους.

Εξίσου έωλο είναι και το επιχείρημα περί κίνησης προερχόμενης από τουρίστες, όταν είναι γνωστό πως εκεί όπου υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση τουριστών κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών τα καταστήματα είναι ήδη ανοικτά. Αρα επιπλέον τζίρος δεν αναμένεται απ’ αυτή την προέλευση, ούτε αποτελεί σοβαρό επιχείρημα να ισχυρίζεται κανείς ότι η χώρα μας δεν μπαίνει στο χάρτη των κρατήσεων επειδή κάποια καταστήματα είναι κλειστά την Κυριακή. 

Αυτό που λείπει προφανώς από την αγορά δεν είναι οι νέες ρυθμίσεις, αλλά η ρευστότητα που θα επέτρεπε στους καταναλωτές να δείξουν αγοραστικό ενδιαφέρον ή η πάταξη της γραφειοκρατίας, που θα έδινε την ευκαιρία σε υφιστάμενες και νέες επιχειρήσεις να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στις ώρες και ημέρες που σήμερα είναι ανοιχτές και όχι να εφαρμόζουν συστήματα εκ περιτροπής εργασίας για να αντεπεξέλθουν. Γι’ αυτά τα θέματα ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης δεν έχει κάνει και πολλά πράγματα στον έναν και πλέον χρόνο που βρίσκεται στη θέση του.

ΝΙΚΟΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα