Τα περισσότερα παράπονα για κάρτες, δάνεια και καταθέσεις

Πέμπτη, 06 Μαρτίου 2003 13:04

Οι πιστωτικές κάρτες, τα δάνεια, οι καταθέσεις και οι διασυνοριακές συναλλαγές, προκαλούν τα περισσότερα παράπονα στους συναλλασσομένους με τις τράπεζες, σύμφωνα με τον απολογισμό του Γραφείου του Τραπεζικού Μεσολαβητή, που δημοσιεύεται με την ευκαιρία τεσσάρων ετών λειτουργίας του.

Ειδικότερα όπως αναφέρεται στον απολογισμό του Τραπεζικού Μεσολαβητή, Φώτη Παναγιωτόπουλου, τα προβλήματα των συναλλασσομένων εστιάζονται στις παρακάτω συναλλαγές και προϊόντα τραπεζών:

Κάρτες

Στις κάρτες κυριαρχούν τα παράπονα που αναφέρονται σε αμφισβητήσεις, από τους νόμιμους κατόχους, χρεώσεων από παράνομες συναλλαγές, μετά από απώλεια η κλοπή κάρτας.

Οι παραπονούμενοι τεκμηριώνουν το αίτημα τους για αντιλογισμό των χρεώσεων με τον ισχυρισμό ότι τα καταστήματα όπου έγινε η χρήση της κάρτας, δεν άσκησαν έλεγχο ταυτοπροσωπίας.

Τελευταίως το αίτημα των συναλλασσομένων είναι η εφαρμογή της οδηγίας που ισχύει από 1/5/2001 και προβλέπει τον περιορισμό της ευθύνης σε 150 ευρώ, υπό την προϋπόθεση ότι ο κάτοχος δεν θα έχει επιδείξει βαριά αμέλεια και φυσικά ότι δεν υπάρχει δόλος.

Συνήθως η εφαρμογή προσκρούει στη βαρεία αμέλεια που καταλογίζουν οι τράπεζες στους νόμιμους κατόχους στις ακόλουθες δύο περιπτώσεις:

Πρώτον, δεν έχουν λάβει τα προσήκοντα μέτρα για την ασφαλή φύλαξη των καρτών (π.χ. αφήνουν το πορτοφόλι ή την τσάντα σε εργασιακούς χώρους που δεν βρίσκονται συνεχώς υπό την εποπτεία τους ή εντός αυτοκινήτων σταθμευμένων σε αφύλακτους χώρους) και δεύτερον, δεν ασκούν τακτικά έλεγχο για να βεβαιωθούν ότι έχουν στην κατοχή τους την κάρτα ή τις κάρτες, με συνέπεια, σε περίπτωση απώλειας ή κλοπής, να προβαίνουν στη διαδικασία ακύρωσης με καθυστέρηση πολλών, ενίοτε ημερών.

Δάνεια

Η ελλιπής ενημέρωση, ιδιαίτερα σχετικά με τις διαφορές επιβαρύνσεις, είναι η κύρια αιτία παραπόνων για τα δάνεια. Με την από 30.9.2002 εφαρμογή του Εθελοντικού Κώδικα Συμπεριφοράς για τα στεγαστικά δάνεια και την από τις αρχές του έτους 2003 ισχύ της 2501/2002 Πράξης του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΠΔ/ΤΕ), οι δανειολήπτες θα έχουν στη διάθεσή τους όλη την πληροφόρηση που χρειάζεται για να καταλήξουν σε υπεύθυνες αποφάσεις υπό την προϋπόθεση ότι θα μελετήσουν προσεκτικά τις πληροφορίες που τους δίνονται, θα ερωτήσουν για να πάρουν διευκρινίσεις για τα σημεία που δεν τους είναι κατανοητά και θα προβούν σε μικρή έρευνα της αγοράς, ώστε να επιλέξουν την τράπεζα με τους συμφερότερους για την περίπτωσή τους όρους.

Καταθέσεις

Στα μικτά καταθετικά-επενδυτικά προϊόντα εστιάζονται τελευταία τα παράπονα των καταθετών, λόγω ελλιπούς ενημέρωσής τους σχετικά με την απόδοση και τους κινδύνους που ενέχουν οι επενδύσεις του είδους αυτού.

Με την εφαρμογή της 2501/2002 ΠΔ/ΤΕ οι τράπεζες υποχρεώνονται να παρέχουν πλήρη και κατανοητή πληροφόρηση, συνοδευόμενη και με δύο τουλάχιστον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, ώστε οι επενδυτές να έχουν στη διάθεσή τους όλα τα στοιχεία που απαιτούνται για υπεύθυνες αποφάσεις.

Διασυνοριακά

Το 2002 σημειώθηκε σημαντική αύξηση παραπόνων διασυνοριακού χαρακτήρα. Συνολικά 119 παράπονα έναντι 41 τους έτους 2001. Ειδικότερα τα παράπονα που διατυπώθηκαν συνοψίζονται ως ακολούθως:

* Μη τήρηση οδηγιών του εντολέα ως προς τον τρόπο πληρωμής των εξόδων σχετικών εμβασμάτων.

* Αμφισβήτηση συναλλαγών μέσω ΑΤΜ και πιστωτικών καρτών.

* Καθυστερήσεις σε περιπτώσεις μεταφοράς υπολοίπων λογαριασμών από τη χώρα τήρησής τους στη χώρα κατοικίας του δικαιούχου.

* Υψηλές προμήθειες για είσπραξη επιταγών.

Σημειώνεται ότι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προμηθευτούν από τα καταστήματα των τραπεζών-μελών του θεσμού, τον οδηγό καταναλωτή που κατάρτισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Δίκτυο Συνεργασίας Μεσολαβητών του χρηματοπιστωτικού τομέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνωστό ως FIN-NET, σχετικά με τη διαδικασία επίλυσης διασυνοριακών χρηματοπιστωτικών διαφορών.

ΠΗΓΗ : Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα