Στην αφετηρία για να κτίσει τρεις νέες θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων τελευταίας γενιάς, στο λιμάνι του Πειραιά, είναι ο ΟΛΠ, αφού, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα στην εβδομάδα θα εγκρίνει τη χρηματοδότηση του έργου σε ποσοστό άνω του 90% από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει κάνει δεκτό το φάκελο που της έχει καταθέσει ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά και στο μεγάλο λιμάνι περιμένουν να ενημερωθούν και επισήμως τις επόμενες ημέρες. Ο ΟΛΠ έχει ζητήσει κοινοτική επιδότηση ύψους 114 εκατ. ευρώ, προκειμένου να επεκτείνει τη βάση κρουαζιέρας του, με τρεις νέες θέσεις πρόσδεσης, ώστε να είναι σε θέση να φιλοξενήσει κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς, που μεταφέρουν ακόμα και πάνω από 4.000 επιβάτες.
Στο φάκελο που έχει καταθέσει και ο οποίος κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών συνεχώς εμπλουτιζόταν με νέα στοιχεία που ζητούσε η Κομισιόν, επισημαινόταν ότι πρωταρχικός στόχος του ΟΛΠ ήταν να αναπτύξει ένα λιμάνι με έξι θέσεις πρόσδεσης, συνολικού προϋπολογισμού 230 εκατ. ευρώ. Προκειμένου, όμως, να γίνει δεκτό το έργο, αλλά και να προλάβουμε στην Ελλάδα τις ημερομηνίες, αφού είναι το τελευταίο έργο σε λιμάνι της Αττικής που θα χρηματοδοτηθεί τα επόμενα 10 χρόνια, η διοίκηση του ΟΛΠ αποφάσισε να κατεβάσει τον πήχη στο μισό.
«Το κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 120 εκατ. ευρώ και το έλλειμμα χρηματοδότησης ανέρχεται σε 95%, σύμφωνα με την επισυναπτόμενη μελέτη κόστους - οφέλους και η κοινοτική συνδρομή σε 113.962.709 ευρώ», σημειώνει στην αίτησή του ο ΟΛΠ.
Σύμφωνα με τις αιτιάσεις του ΟΛΠ, το υψηλό έλλειμμα χρηματοδότησης βασίζεται στο υψηλό κόστος υποδομής, όπως συμβαίνει στα λιμενικά έργα, αλλά και στα περιορισμένα έσοδα από την εκμετάλλευση της υποδομής, λόγω κυρίως της εποχικότητας και των υψηλών αιχμών και «αντιαιχμών» ζήτησης υπηρεσιών από τα πλοία στην περίοδο της εβδομάδας.
Ταυτόχρονα, ο ΟΛΠ σημειώνει ότι στα έσοδα δεν έχει υπολογιστεί η κίνηση επιβατών, αφού ο επιβατικός σταθμός, για τον οποίο δεν ζητείται χρηματοδότηση, θα κατασκευαστεί από τον παραχωρησιούχο έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, σύμφωνα με τις κοινοτικές νομοθεσίες. Αντίθετα, τα έσοδα εκμετάλλευσης που έχουν υπολογιστεί αφορούν χρεώσεις προσόρμισης επί πλοίων, χρεώσεις παραβολής επί πλοίων, χρεώσεις καβοδεσίας - καβόλυσης και άλλα έσοδα από παρεχόμενες υπηρεσίες σε πλοία, όπως αποκομιδή αποβλήτων πλοίων. Ταυτόχρονα, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά αναδεικνύει και την περίπτωση οι νέες υποδομές να χρησιμοποιηθούν και για άλλες ανάγκες, εφόσον οι συνθήκες το απαιτήσουν.
Δύο λιμάνια
Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νότης Μηταράκης, έχει ανακοινώσει την ανάπτυξη νέας βάσης κρουαζιέρας στην περιοχή του Νέου Φαλήρου. Σύμφωνα με τον κ. Μηταράκη, το έργο αυτό θα χρηματοδοτηθεί από ιδιωτικά κεφάλαια, δεν θα κοστίσει περισσότερο από 200 εκατ. ευρώ και θα αποφέρει στην ελληνική οικονομία περισσότερα από 1 δισ. ευρώ ετησίως. Στόχος του υπουργείου είναι ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί μέσα στο 2013, ώστε τα έργα να ξεκινήσουν το 2014 και να έχουν ολοκληρωθεί το 2015. Τέλος, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, με πρόσφατες δηλώσεις του στη «Ν» εκτίμησε ότι τα λιμάνια κρουαζιέρας μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά και προσέθεσε ότι όσο αυξάνεται η κίνηση επιβατών home port τόσο θα αυξάνεται και η κίνηση transit και το αντίστροφο.