Αναπροσαρμογή του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να ζητήσει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, τη Δευτέρα, στην επίσημη συνάντηση που θα έχει με την τρόικα, προκειμένου να καλυφθεί το κενό που άφησε η αποτυχία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ. Η επόμενη μέρα της «ψυχρολουσίας» του διαγωνισμού βρήκε τη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου να αναζητά εναλλακτικές λύσεις όχι μόνο για την αξιοποίηση της δημόσιας επιχείρησης αερίου, αλλά και για το σύνολο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων του 2013.
Μετά την αναβολή επ’ αόριστον που πήρε η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ, ο μεγαλύτερος εχθρός του προγράμματος είναι ο χρόνος. Είναι βέβαιο ότι ο διαγωνισμός για τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου θα ξαναγίνει. Με δεδομένο, όμως, ότι αυτός που έληξε χθες δεν είχε καμία δεσμευτική προσφορά (άρα η αγορά δεν έδωσε τελική τιμή), δεν αποτελεί καλό οιωνό και για την επανάληψή του.
Η Κομισιόν για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο, δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μία μέρα μετά την απόσυρση της ρωσικής Gazprom από τον διαγωνισμό. «Η έκβαση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του τομέα φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι πολύ σημαντική από άποψης εσόδων και λόγω του αντίκτυπου που έχει στη μεταρρύθμιση της αγοράς ενέργειας», δήλωσε ο Σάιμον Ο’ Κόνορ, εκπρόσωπος του ευρωπαίου επιτρόπου για την οικονομία Όλι Ρεν.
Από την άλλη, το Ταμείο πρέπει να αντιμετωπίσει και μια σειρά άλλων καθυστερήσεων, οι οποίες αφορούν στην καταβολή του τιμήματος των 190 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση της διαχείρισης της εταιρείας των κρατικών λαχείων στην κοινοπραξία ΟΠΑΠ Intralot και να επιταχύνει όσο μπορεί τις διαδικασίες για είσπραξη των 652 εκατ. ευρώ από την πώληση του 33% του ΟΠΑΠ στην Emma Delta.
Στο μεταξύ, όμως, χρειάζεται απαραίτητα να μετακινηθεί το διαρθρωτικό ορόσημο του προγράμματος, που θέλει την είσπραξη εσόδων 1,1 δισ. ευρώ και 2,5 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του χρόνου. Το Ταμείο, διά των κορυφαίων στελεχών του. αποκλείει την επίτευξη του στόχου των 2,5 δισ. ευρώ, δεδομένου ότι μόνο από τη ΔΕΠΑ αναμενόταν ένα τίμημα από 1,5 μέχρι και 1,7 δισ. ευρώ. Συνεπώς, θα πρέπει, τη Δευτέρα που θα γίνει επίσημη συνάντηση της διοίκησης του Ταμείου με την τρόικα, να συζητηθεί σοβαρά το ενδεχόμενο μείωσης του στόχου εσόδων από αποκρατικοποιήσεις για το τρέχον έτος.
Τούτο, χωρίς όμως να έχουν ξεκάθαρες εναλλακτικές λύσεις για το με ποιες αποκρατικοποιήσεις μπορούν να καλύψουν ένα μέρος από την απώλεια της ΔΕΠΑ. Επίσης, δεν μπορεί κανείς να πει με ασφάλεια ποια θα είναι τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων μέχρι και το τέλος του χρόνου και πόσα μπορεί να εισπράξει πια το Δημόσιο το 2014. Στην κατεύθυνση αυτή, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου εξετάζει το ενδεχόμενο της επιτάχυνσης της τιτλοποίησης ακινήτων, είτε για λογαριασμό του προγράμματος είτε εκ μέρους του ΥΠΟΙΚ (οπότε οι εισπράξεις θα προστεθούν στα δημόσια έσοδα), ώστε να κλείσει ένα μέρος του κενού. Στελέχη του Ταμείου, πάντως, υποστηρίζουν ότι ούτε και αυτό το εγχείρημα είναι «θέμα ολίγων ημερών».
Δεδομένο, πάντως, είναι το γεγονός ότι η αντιμετώπιση αναβολής του αιτήματος της αναδιάρθρωσης του υπεραισιόδοξου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων θα αντιμετωπιστεί διαφορετικά από Ε.Ε. και ΔΝΤ. Στελέχη της Ε.Ε. τόνιζαν, χθες, ότι «το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων είχε πάντα την αιρεσιμότητα της κατάστασης της αγοράς». Παρ’ όλα αυτά, το ενδεχόμενο αναθεώρησης του προγράμματος, από τώρα, ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής, Ολι Ρεν, το χαρακτήρισε «πρόωρο». Από την άλλη, το ΔΝΤ, από τη σύνταξη του πρώτου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, το Φεβρουάριο του 2011, αλλά και στην τελευταία του έκθεση για το τρίτο ελληνικό μνημόνιο, είχε σοβαρές επιφυλάξεις τόσο για τα έσοδα όσο και για το χρόνο είσπραξής τους.
Το ερώτημα που δημιουργείται αυτόματα είναι με τι θα καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό που θα δημιουργηθεί από την υστέρηση των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις. Ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, από τη συνάντηση που είχε με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον πρωθυπουργό του Λουξεμβούργου, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, χαρακτηρίζοντας «αστειότητες τα περί νέων μέτρων λόγω της ΔΕΠΑ».
Αναζητώντας τα αίτια
Μία ημέρα μετά το «πάγωμα» από την εξέλιξη του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, χθες, όλοι στην Ελλάδα έδειχναν ως υπαίτιο την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία απειλούσε να τινάξει την εξαγορά στον αέρα. Τόσο ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, όσο και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέλιος Σταυρίδης, τόνιζαν ότι οι αιτίες της αποτυχίας του διαγωνισμού ήταν «πέρα και πάνω από τις δυνάμεις μας».
Σχεδιάζεται η πώληση από το Δημόσιο του 10% του ΟΤΕ
REUTERS/YVES HERMAN
Ο επίτροπος της Κομισιόν για τα Δημοσιονομικά, Ολι Ρεν, χαρακτήρισε πρόωρο το ενδεχόμενο αναθεώρησης του προγράμματος αποκρατικο-ποιήσεων στην Ελλάδα.
Την πιθανότητα πώλησης του εναπομείναντος ποσοστού του Δημοσίου στον ΟΤΕ εξετάζει η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της προσπάθειας εξεύρεσης εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις. Συνολικά το ποσοστό που κατέχει το Δημόσιο είναι 10%.
Από αυτό το 6% ανήκει απευθείας στο Δημόσιο και το υπόλοιπο στο ΙΚΑ. Καθώς το σενάριο της νέας πώλησης μετοχών του Οργανισμού είναι ακόμα υπό διερεύνηση δεν έχει αποφασιστεί αν θα πουληθεί μόνο το 6% ή και το 4%, δηλαδή συνολικά 10%. Σε περίπτωση που πουληθεί μόνο το 6% τα έσοδα θα είναι της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ (λαμβάνεται ως βάση η συνήθης για αυτές τις περιπτώσεις μέση σταθμισμένη τιμή της μετοχής του τελευταίου μήνα), ενώ το 10% μπορεί να αποφέρει ποσό της τάξεως των 350 εκατ. Ευρώ, ίσως και 400 εκατ. ευρώ, αν υπάρξει ικανοποιητικό premium.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με πληροφορίες το ΙΚΑ δεν μπορεί να πουλήσει τη μετοχή του ΟΤΕ λιγότερο από 10 ευρώ και πιθανότατα αυτό είναι που διερευνάται. Ο περιορισμός αυτός έχει περιληφθεί ως ρήτρα στη συμφωνία παραχώρησης των δικαιωμάτων ψήφου για τις μετοχές του ΟΤΕ στο Δημόσιο, την οποία έχει υπογράψει το ΙΚΑ. Για την πώληση των μετοχών του ΟΤΕ το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο να απευθυνθεί αρχικά στη Deutsche Telekom, η οποία διαθέτει ήδη το 40% και με βάση τη συμφωνία μετόχων έχει το δικαίωμα της πρώτης άρνησης (first denial). Εάν η γερμανική εταιρεία δεν θελήσει να αυξήσει το ποσοστό της στον ελληνικό οργανισμό, κάτι που δεν πρέπει να αποκλείεται, καθώς βρίσκεται σε διαδικασία μείωσης του δανεισμού της και παράλληλα έχει στρέψει το ενδιαφέρον της σε άλλες αγορές, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε διαγωνισμό. Εκτιμάται ότι η D.T. θα σταθμίσει τα δεδομένα βάσει και του τι σημαίνει για αυτήν να αυξήσει το ποσοστό της στον ΟΤΕ, αν π.χ. θα υποχρεωθεί να κάνει δημόσια πρόταση για το υπόλοιπο ποσοστό. Αυτό μπορεί να αποφευχθεί μόνο αν θεωρηθεί ότι η πώληση αυτή γίνεται στο πλαίσιο αποκρατικοποιήσεων, οπότε δεν θα εμπίπτει στην περίπτωση που σε κάθε αύξηση του ποσοστού ενός μετόχου κατά 3% (μετά από το 33%) υπάρχει υποχρέωση της δημόσιας πρότασης. Η μετοχή του ΟΤΕ χθες έκλεισε στα 6,12 ευρώ, με πτώση 6,28%, ενώ η κεφαλαιοποίηση του Οργανισμού είναι περίπου στα 3 δισ. ευρώ.
Συζήτηση με την τρόικα
Ερωτηθείς σχετικά με το ενδεχόμενο αναθεώρησης των στόχων σχετικά με τα έσοδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων με δεδομένη την καθυστέρηση που θα υπάρξει στο θέμα της πώλησης της ΔΕΚΑ, ο εκπρόσωπος του αντιπροέδρου, Ολι Ρεν, απάντησε πως σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις σε δημοσιονομικό επίπεδο αλλά και τη βιωσιμότητα του χρέους η τρίτη αξιολόγηση του δεύτερου προγράμματος βρίσκεται σε εξέλιξη και η πρόοδος των ιδιωτικοποιήσεων θα συζητηθεί μεταξύ της τρόικας που βρίσκεται στην Ελλάδα και της κυβέρνησης. Διευκρινίσεις σχετικά με την κοινοτική νομοθεσία, έδωσε ο αναπληρωτής εκπρόσωπος της Κομισιόν, Ολιβιέ Μπαγί, ο οποίος υπογράμμισε ότι ο ρόλος των Βρυξελλών από τις συνθήκες είναι να εξετάζει στις περιπτώσεις ανοίγματος της αγοράς εάν γίνονται σεβαστοί οι κανόνες ανταγωνισμού για κάθε περίπτωση και η αξιολόγηση γίνεται την κατάλληλη στιγμή. Πάντως, επισήμανε ότι η Επιτροπή θα εξετάσει το θέμα με την κυβέρνηση, ώστε η διαδικασία να προχωρήσει με τον καλύτερο τρόπο, διευκρινίζοντας βεβαίως πως είναι θέμα των ελληνικών αρχών να αποσαφηνίσουν τις όποιες αμφιβολίες. Τέλος, υπογράμμισε ότι η ύπαρξη ενός δημόσιου ή ιδιωτικού μονοπωλίου δεν είναι αντίθετη με την Συνθήκη, υπό την προϋπόθεση ότι δεν παραβιάζονται οι κοινοτικοί κανόνες, κυρίως σε ό,τι αφορά τις τιμές.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΕΤΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗ