Σε αδιέξοδο παραμένουν τα 4 μεγάλα οδικά έργα

Δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα πότε θα ξεκινήσει η εκτέλεσή τους
Τρίτη, 04 Ιουνίου 2013 10:56
UPD:11:09
EUROKINISSI/ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κ. Χατζηδάκης, μιλώντας στο συνέδριο του ΤΕΕ με θέμα τα έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης και Ανάπτυξης της Οικονομίας, ανέφερε ότι, «υπάρχει μια κατ’ αρχήν συμφωνία χρηματοδότησης με τις τράπεζες που χρηματοδοτούσαν τα έργα -οι οποίες δεν ήταν ελληνικές, αλλά συνολικά από όλη την Ευρώπη, μεταξύ αυτών ισπανικές, πορτογαλικές και ιρλανδικές.

Ανοιχτά παραμένουν μείζονος σημασίας θέματα που αφορούν τα 4 μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός και Ιόνια Οδός), ενώ δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ξεκινήσει κανονικά η εκτέλεσή τους, ώστε να ολοκληρωθούν.

Οπως παραδέχθηκε, χθες, μιλώντας στο συνέδριο του ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος), με θέμα τα έργα Μεταφορικών Υποδομών ως Μοχλός Ανάκαμψης και Ανάπτυξης της Οικονομίας, ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκης, «υπάρχει μια κατ’ αρχήν συμφωνία χρηματοδότησης με τις τράπεζες που χρηματοδοτούσαν τα έργα -οι οποίες δεν ήταν ελληνικές, αλλά συνολικά από όλη την Ευρώπη, μεταξύ αυτών ισπανικές, πορτογαλικές και ιρλανδικές.

Στην Κομισιόν

Αυτή η αρχική συμφωνία έχει κατατεθεί στη Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένουμε τις τελικές εγκρίσεις και σε αυτό το σκέλος».
Σημειώνεται ότι, για να ξεκινήσουν κανονικά τα έργα και όχι μόνον οι πρόδρομες εργασίες σε ορισμένα εργοτάξια σε δύο από αυτά (Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), θα πρέπει να ολοκληρωθεί η συζήτηση με όλες τις τράπεζες, να καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό που τυχόν προκύψει, να εγκριθούν όλες οι συμφωνίες από την Ευρωπαϊκή Ενωση και, στη συνέχεια, να γραφούν οι συμπληρωματικές συμβάσεις, οι οποίες θα πρέπει να ψηφιστούν από τη Βουλή.

Μέσω του ΕΣΠΑ

Το αρμόδιο υπουργείο έχει ανακοινώσει πως, σε περίπτωση που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα, μέρος του χρηματοδοτικού κενού θα καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς), ενώ έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητοδρόμων.

Για τους δύο αυτοκινητόδρομους, στο μεταξύ, Ιόνια Οδό και Κεντρική Οδό, δεν έχει προχωρήσει καν το σχέδιο για να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες σε κάποια από τα εργοτάξια, όπως έχει γίνει στην Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, όπου, βεβαίως, οι πρόδρομες εργασίες σε ορισμένα από τα εργοτάξια έχουν ονομαστεί για επικοινωνιακούς λόγους ξεκίνημα των έργων.

Αναφορικά με τα υπόλοιπα έργα, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε πως, στο 1ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, προβλέπεται ότι θα έχουν δημοπρατηθεί ή συμβασιοποιηθεί πάνω από 20 έργα μεταφορικών υποδομών, ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, και συνολικά μέσα σε ένα χρόνο προχωρούν πάνω από 60 έργα μεταφορικών υποδομών, με συνολικό ύψος περίπου 2,5 δισ.

Αλλαγή του συστήματος

Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Στ. Καλογιάννης, στο ίδιο συνέδριο μίλησε, μεταξύ άλλων, για την ανάγκη το σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων να γίνει πιο αποδοτικό, πιο διαφανές, και αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που έχουν προωθηθεί: Μείωση, κατά το ήμισυ, των πρόσθετων εγγυήσεων στα δημόσια έργα και απομείωση κατά 20% των εγγυήσεων καλής εκτέλεσης μετά την προσωρινή παραλαβή του έργου.

Γενίκευση της προκαταβολής του 10% για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Καθιέρωση διαδικασίας διαιτησίας για την επίλυση των διαφορών στα συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα των ΔΕΚΟ.

Το επόμενο διάστημα, προωθούνται νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναμόρφωση των διατάξεων περί Μητρώου Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΠ) και σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για το μητρώο μελετητών και τις εταιρείες μελετών. 

ΤΕΤΗ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα