Ο Χρ. Ανωμερίτης για τα αποτελέσματα του συμβουλίου των υπ. Ναυτιλίας και Μεταφορών της Ε.Ε.

Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2003 14:36

Την ικανοποίηση του για την ομόφωνη αποδοχή, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επί όλων των θεμάτων τα οποία συμβιβαστικά εισηγήθηκε η Ελληνική Προεδρία, εξέφρασε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργος Ανωμερίτης, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Συμβουλίου Υπουργών της Ε.Ε. για θέματα θαλασσίων μεταφορών.

Τα ίδια θετικά και κολακευτικά σχόλια για την Ελληνική Προεδρία εξέφρασε και η Αντιπρόεδρος της Ε. Επιτροπής και Επίτροπος Μεταφορών κ. Loyola de Palacio, καθώς και όλοι οι Υπουργοί με δημόσιες δηλώσεις τους, μετά το τέλος της συνεδρίασης του Συμβουλίου Υπουργών.

Α. Στο Συμβούλιο Υπουργών, όπως αναμένονταν κυριάρχησε το θέμα της «Πρότασης Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 417/2002, για την εσπευσμένη σταδιακή καθιέρωση απαιτήσεων διπλού κύτους για τα πετρελαιοφόρα μονού κύτους».

Ένα θέμα το οποίο γεννήθηκε μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου (Δ/Ξ) «Prestige» ανοιχτά των ακτών της Γαλικίας της Ισπανίας, ένα ναυάγιο το οποίο προκάλεσε τεράστιες καταστροφές στις ακτές, στο περιβάλλον και την οικονομία της Ισπανίας και εν μέρει της Γαλλίας και Πορτογαλίας. Όπως είναι γνωστό για το θέμα αυτό:

-Έλαβε θέσεις και κατέθεσε προτάσεις προς την Επιτροπή, το Συμβούλιο Υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών στις 06.12.2002.

-Συμπεριέλαβε προτάσεις στο τελικό της κείμενο η Διάσκεψη Κορυφής της Κοπεγχάχης (Δεκ. 2002).

-Συμπεριέλαβε προτάσεις και υποδείξεις προς το Συμβούλιο η Εαρινή Σύνοδος Κορυφής στις Βρυξέλλες (21.03.2003).

-Απέστειλαν στον Πρωθυπουργό κ. Κ. Σημίτη επιστολές ο Πρόεδρος Prodi και οι Χ. Μ. Αθνάρ, Ζ. Σιράκ κ.λ.π. για άμεση λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος.

Μετά από διήμερες σκληρές διαπραγματεύσεις και διμερείς διαβουλεύσεις της Προεδρίας με όλα τα κράτη-μέλη και την Επιτροπή, το Συμβούλιο Υπουργών κατάφερε να συνθέσει κοινή θέση (general approach), η οποία μετά τις συμβιβαστικές προτάσεις του Προέδρου του Συμβουλίου κ. Γ. Ανωμερίτη έχει ως ακολούθως:

1. Έγινε δεκτή η ελληνική θέση, ότι τα θέματα αυτά δεν αποτελούν ευρωπαϊκά περιφερειακά θέματα, αλλά θέματα διεθνούς δικαίου και πρέπει να προωθηθούν ταχέως στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

Το Συμβούλιο Υπουργών αποφάσισε να ξεκινήσει άμεσα μια παράλληλη πορεία στον ΙΜΟ. Για το σκοπό αυτό και προκειμένου να επιτευχθεί διεθνής ρύθμιση, η Απόφαση του Συμβουλίου θα κατατεθεί στη Γραμματεία του ΙΜΟ μέχρι τις 11.04.2003, προκειμένου να συζητηθεί τον Ιούλιο (14-18) στη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) του ΙΜΟ.

Τα κράτη-μέλη και η Επιτροπή θα επιδιώξουν τελική ρύθμιση στην έκτακτη σύνοδο της MEPC τον προσεχή Δεκέμβριο.

2. Η απόσυρση των πετρελαιοφόρων μονού κύτους επισπεύδεται από το 2015 στο 2010.

2α. Για τα πετρελαιοφόρα της κατηγορίας Ι έγινε ομόφωνα δεκτή η πρόταση της επιτροπής.

2β. Για τα πετρελαιοφόρα της κατηγορίας ΙΙ και ΙΙΙ έγινε δεκτή η ελληνική πρόταση αντιμετώπισης των δύο κατηγοριών ομοιόμορφα και της παράτασης της χρήσης τους μέχρι το 2015 εφόσον πληρούν τους όρους Oil Pollution Act 1990 ΗΠΑ και δεν υπερβαίνουν το 25ο έτος της ηλικίας τους.

2γ. Για τα δεξαμενόπλοια 600-5.000 dwt μονού κύτους έγινε δεκτή η πρόταση για την απαγόρευση από αυτά μεταφοράς βαρέων κλασμάτων πετρελαίου (όχι απόσυρση), αλλά με μεταβατική περίοδο ως το 2008. Το Συμβούλιο δέχθηκε την εξαίρεση των Δ/Ξ που κινούνται σε λιμάνια, εσωτερικά ύδατα και σε μικρές αποστάσεις (νησιά).

2δ. Ως πετρελαιοφόρα διπλού κύτους «θα ορίζεται ένα Δ/Ξ το οποίο καλύπτει τις προδιαγραφές τις σχετικές με το διπλό κύτος ή ισοδύναμες σχεδιαστικές απαιτήσεις του κανονισμού 13F του προσαρτήματος 1 της MARPOL 73/78. Ένα Δ/Ξ το οποίο καλύπτει τις προβλέψεις της παρ.1 (C) του αναθεωρημένου καν. 13G του προσ.Ι επίσης θεωρείται ως διπλού κύτους».

3. Για τον ορισμό των βαρέων κλασμάτων πετρελαίου, έγινε δεκτή η ελληνική πρόταση (αφού είχε ήδη απορριφθεί η αρχική της Επιτροπής) για πυκνότητα 900 kg/m³ στους 15°C η κινηματικό ιξώδες μεγαλύτερο των 180 mm²/s στους 50°C για το μαζούτ και 900 kg/m³ στους 15 °C για το αργό πετρέλαιο.

4. Δεν έγινε δεκτή η πρόταση της Σουηδίας και Φιλανδίας για απαγορεύσεις και απαιτήσεις ανθεκτικότητας των πλοίων στον πάγο και καταχωρήθηκε δήλωση της Επιτροπής ότι θα εξετάσει το θέμα αυτό προσεχώς.

5. Δεν έγινε δεκτή η Γαλλική πρόταση για την προστασία των ιδιαίτερα ευαίσθητων θαλάσσιων περιοχών, όπως τέθηκε, παρά το γεγονός ότι όλοι συμφώνησαν επί της αρχής.

Β. «Πρόταση Οδηγίας για την τροποποίηση της Οδηγίας 2001/25/ΕΚ για το ελάχιστο επίπεδο εκπαίδευσης των ναυτικών».

Η Πρόταση της Οδηγίας αποτελούσε μια από τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας και η ομόφωνη αποδοχή της ικανοποιεί την Ελλάδα. Με την ίδια πρόταση καθιερώνεται η αγγλική γλώσσα ως γλώσσα επικοινωνίας ασφάλειας πλοίου-ξηράς.

Γ. «Ανακοίνωση της Επιτροπής και Πρόταση Κανονισμού σχετικά με τα μέτρα ασφάλειας (security measures) αποτροπής τρομοκρατικών ή άλλων έκνομων πράξεων κατά πλοίων και λιμένων».

Και το θέμα αυτό αποτελεί ένα από τα θέματα κυρίων προτεραιοτήτων της ελληνικής προεδρίας και η κατάθεση των σχετικών προτάσεων δημιουργεί ιδιαίτερη ικανοποίηση στην Ελληνική προεδρία.

Δ. Η Επιτροπή παρουσίασε επίσης - χωρίς να διεξαχθεί συζήτηση - «πρόταση οδηγίας σχετικά με την ρύπανση από τα πλοία και την εισαγωγή κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένων ποινικών κυρώσεων για αδικήματα ρύπανσης».

Ε. Τέλος κατά τη διάρκεια του γεύματος εργασίας των υπουργών έγινε συζήτηση επί δύο θεμάτων:

α. Για τις εκτιμήσεις των επιπτώσεων στη ναυτιλία από τις πολεμικές επιχειρήσεις στο Ιράκ και

β. Για την στήριξη της υποψηφιότητας του κ. Ευθυμίου Μητρόπουλου ως νέου Γενικού Γραμματέα του ΙΜΟ.

Θέμα το οποίο εισήγαγε η Ε. Επιτροπή.

Επί του πρώτου θέματος ο κ. Γ. Ανωμερίτης εξέθεσε τις απόψεις της χώρας μας, εστιάζοντας την προσοχή του στο θαλάσσιο τουρισμό και ειδικότερα στις κρουαζιέρες στη Μεσόγειο.

Επί του δεύτερου θέματος, αφού ευχαρίστησε την Επίτροπο για την πρωτοβουλία της, εξέθεσε τα θέματα υποψηφιότητας Ευθ. Μητρόπουλου. Οι χώρες, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Ελλάδα, Κύπρος και Μάλτα έχουν ήδη δηλώσει και επίσημα την υποστήριξή τους.

Ας σημειωθεί ότι σήμερα (31.03) λήγει η προθεσμία υποψηφιοτήτων και ότι μόνο δυο άλλες υποψηφιότητες έχουν κατατεθεί: (α) της Νιγηριανής κ. M. Mbanelo και (β) του Ισλανδού κ. M. Jahannenson. Η Νιγηρία ανήκει στην Γ’ κατηγορία του Συμβουλίου και η Ισλανδία δεν είναι μέλος του Συμβουλίου.

Ο κ. Γ. Ανωμερίτης έθεσε το θέμα της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας γενικά και ιδιαίτερα για τα μικρά πλοία, τα οποία διεξάγουν πλόες εσωτερικούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο Υπουργός ΥΕΝ κάλεσε την Επιτροπή και τους Υπουργούς να προωθήσουν προτάσεις ενίσχυσης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας το συντομότερο δυνατόν.

Όπως, τέλος, δήλωσε ο κ. Γ. Ανωμερίτης «οι προτάσεις αυτές, οι οποίες θα τεθούν σε ψηφοφορία τον Ιούνιο και στη συνέχεια θα προωθηθούν στον ΙΜΟ, προήλθαν από συγκερασμό θέσεων δυο αντίθετων κατευθύνσεων, τις οποίες εξέφραζαν από τη μια πλευρά η Ελλάδα, Ηνωμένο Βασίλειο και Ολλανδία και από την άλλη η Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία και Δανία.

Το τελικό συμβιβαστικό κείμενο ελάχιστες επιπτώσεις θα έχει στον ελληνικό στόλο, αφού ήδη από τα 207 δεξαμενόπλοια τα 128 είναι διπλού κύτους (62%), τα 35 κατηγορίας Ι (17%) και τα 44 (21%) κατηγορίας ΙΙ SΒΤ/PL. Χωρίς επιπτώσεις θα είναι τα μέτρα αυτά και για τα 87 μικρά δεξαμενόπλοια , μ.ο. ηλικίας 32 ετών (ναυπηγημένα από το 1943 έως το 1994), αφού μόνο 3 μεταφέρουν βαρέα κλάσματα πετρελαίου. Ειδικά για την κατηγορία των σκαφών αυτών και χωρίς νέα μέτρα, η ανανέωση του στόλου τους αποτελεί προτεραιότητα για τις πολιτικές ανάπτυξης της Ναυτιλίας του ΥΕΝ».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα