Θετικά βλέπει η ελληνική κυβέρνηση την πρόταση της Cosco για τη νέα επένδυση, προϋπολογισμένης αξίας 220 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά στην επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στην ανατολική πλευρά του. Ωστόσο, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», δεν αποδέχεται το ζήτημα που έχει θέσει η Cosco για κατάργηση που εγγυημένου ανταλλάγματος, που είναι 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35 ετών, και το οποίο καταβάλλεται κατ’ έτος. Αντίθετα, υπό εξέταση βρίσκεται πλέον η εναλλακτική λύση της αναστολής του ελάχιστου εγγυημένου ανταλλάγματος.
Το θέμα αυτό, όπως αποκάλυψε η «Ν», αποτέλεσε θέμα συζήτησης (σε συνδυασμό με τη θέληση της κινεζικής πλευράς να αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς - ΟΛΠ) κατά τη διάρκεια της συνάντησης του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, με τον πρόεδρο της Cosco captain, Wei Jiafou, στην Κίνα.
Σε συνέχεια των συζητήσεων στην Κίνα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Κωστής Μουσουρούλης, είχε, χθες, συνάντηση με τα στελέχη της εταιρείας στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η οποία κρατήθηκε μυστική, η πλευρά της Cosco ανέπτυξε την επιχειρηματολογία της, την οποία δημοσίευσε ολόκληρη η «Ν» στο φύλλο της Δευτέρας 20 Μαΐου 2013.
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο κράτησε αποστάσεις από την πρόταση για κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος και, από τη διαπραγμάτευση που ακολούθησε, αποφασίστηκε να εξεταστεί η αντιπρόταση περί αναστολής του. Το σενάριο αυτό συνδέει τη νέα επένδυση της Cosco, αξίας 220 εκατ. ευρώ, με το «πάγωμα» του εγγυημένου ανταλλάγματος, σε συνδυασμό με την πορεία του ΑΕΠ της χώρας, το οποίο τα τελευταία χρόνια συρρικνώνεται, λόγω της κρίσης που μαστίζει την Ελλάδα.
Η πρόταση αυτή είναι συμβατή με τη διακήρυξη του διαγωνισμού παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.Εμπο.).
Η όλη υπόθεση συνδέεται και με το ενδεχόμενο πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ που κατέχει το Δημόσιο, για το οποίο ενδιαφέρεται η Cosco, αφού θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα επηρεάσει την τιμή-στόχο που θα θέσει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εφόσον τελικά προτιμηθεί αυτό το σενάριο.
Τελικές αποφάσεις δεν ελήφθησαν χθες, αλλά ο υπουργός Ναυτιλίας ενδέχεται να θέσει το θέμα προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις Βρυξέλλες, που επισκέπτεται σήμερα.
Η Cosco, μέσω της θυγατρικής της στην Ελλάδα, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) Α.Ε., πραγματοποιεί επενδύσεις ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, για να αναπτύξει τον προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ (δυτική πλευρά), ώστε να μπορεί να διακινήσει ετησίως περίπου 4,5 εκατ. teu. Εφόσον πραγματοποιήσει και τη νέα επένδυση, δηλαδή την ανάπτυξη της ανατολικής πλευράς του ΙΙΙ, προϋπολογισμένης αξίας 220 εκατ. ευρώ, θα ξεπεράσει τα 6 εκατ. teu σε ετήσια δυναμική.
Στην επιστολή της ΣΕΠ, με ημερομηνία 10 Μαΐου 2013, αναφέρεται ότι «η διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητάς μας και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την ευελιξία μας στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης».
Επαφές στις Βρυξέλλες
Εκτός από το θέμα του νέου φιλικού διακανονισμού, ο υπουργός κ. Μουσουρούλης αναμένεται να έχει συναντήσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και για τα δύο θέματα που εξετάζει η Επιτροπή. Το πρώτο αφορά στο φορολογικό καθεστώς που ισχύει για την ελληνική ναυτιλία και το δεύτερο τις καταγγελίες για κρατικές ενισχύσεις μέσω ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από τον ΟΛΠ στη Cosco.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]