«Σαφάρι» για 200.000 υποθέσεις κεφαλαίου

Στόχος έσοδα 2,5 δισ. ευρώ
Τετάρτη, 22 Μαΐου 2013 07:00
UPD:07:24
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΕΛΤΕΣ

Με απόφαση του γ.γ. Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρη, συγκροτήθηκε ειδική επιτροπή η οποία θα παραδώσει πόρισμα για τη διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής ελέγχου εκκρεμών υποθέσεων.

Στο μικροσκόπιο του ελεγκτικού μηχανισμού του υπουργείου Οικονομικών μπαίνουν περίπου 200.000 εκκρεμείς υποθέσεις κεφαλαίου, οι οποίες, σε συνδυασμό με τον έλεγχο των εκκρεμών υποθέσεων φορολογίας εισοδήματος, υπολογίζεται ότι μπορεί να αποφέρουν στα δημόσια ταμεία ποσό που προσεγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, ελεύθεροι επαγγελματίες, επιτηδευματίες και επιχειρήσεις, πέρα από τα «χαράτσια» που ήδη πληρώνουν για τα ακίνητά τους, θα κληθούν σύντομα να κλείσουν οριστικά τις εκκρεμότητες που έχουν με την εφορία από υποθέσεις κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και ΦΜΑΠ.

Με χθεσινή άλλωστε απόφαση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Χ. Θεοχάρη, συγκροτήθηκε ειδική επιτροπή, η οποία θα πρέπει να παραδώσει το πόρισμά της στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έως τις 20 Ιουλίου, για τον τρόπο, τη διαδικασία και τα κριτήρια με βάση τα οποία θα επιλεγούν οι εκκρεμείς προς έλεγχο υποθέσεις κεφαλαίου.

Ειδικότερα, στο κείμενο της εν λόγω απόφασης προβλέπεται ότι «έργο της Ομάδας Εργασίας είναι η μελέτη και ο καθορισμός των κριτηρίων-κανόνων επιλογής υποθέσεων φορολογιών κεφαλαίου προς έλεγχο και μοριοδότησης αυτών, καθώς και κάθε άλλου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 80 του ν.3842/2010 (Α’ 58), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 37 του ν.4141/2013 (Α’ 81)».

Στη «μάχη» των ανέλεγκτων υποθέσεων αναμένεται ότι θα πέσουν περισσότεροι από 1.000 ελεγκτές, καθώς πρέπει να είναι καθημερινοί και στοχευμένοι προκειμένου να αποφέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα και να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του Δημοσίου, με δεδομένο ότι στο τέλος του τρέχοντος έτους παραγράφονται οι χρήσεις των ετών 2000-2006.

Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι με άλλη πρόσφατη απόφαση του κ. Θεοχάρη καθορίστηκε και ο τρόπος επιλογής και ελέγχου των φορολογικών υποθέσεων των οποίων επίκειται ο χρόνος παραγραφής, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, τα οποία σχετίζονται με το είδος κατά τα έσοδα των επιχειρήσεων, την περιοχή που δραστηριοποιούνται, αλλά και τη φορολογική τους συμπεριφορά.

Ταυτόχρονα δε ο προϊστάμενος κάθε ελεγκτικής υπηρεσίας θα επιλέγει ένα επιπλέον δείγμα της τάξης του 20% των υποθέσεων αναλόγως των επιβαρυντικών στοιχείων που υφίστανται, ενώ θα διενεργηθεί υποχρεωτικός έλεγχος και σε επιχειρήσεις για τα οικονομικά έτη 2004 και 2005, για την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων.

Επισημαίνεται ότι κάθε ελεγκτική υπηρεσία θα έχει όγκο υποθέσεων ανάλογο με τους ελεγκτές που διαθέτει, αφού προβλέπονται πέντε υποθέσεις ανά ελεγκτή και επιπλέον μία υπόθεση που θα αναθέσει ο προϊστάμενος της υπηρεσίας, ενώ για τις παραγραφόμενες υποθέσεις που έχουν εκδοθεί εντολές ελέγχου και ήδη έχει γίνει έναρξη του ελέγχου, ο έλεγχος αυτός θα ολοκληρωθεί.

Σημειώνεται ότι στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, πριν από λίγες μέρες, επισημαίνονταν σχετικά με τη φορολογία η καθυστέρηση κυρίως στη μηχανοργάνωση και τη δικτύωση των υπηρεσιών, η αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών, η δημιουργία ενός θεσμικού οργάνου για τον εντοπισμό και την καταπολέμηση της διαφθοράς, η δημιουργία μηχανισμού για άμεσο ή έμμεσο έλεγχο των τραπεζικών καταθέσεων αφού θα αποτελούν εφεξής στοιχείο της φορολογικής πολιτικής, ο έλεγχος και η διαγραφή των οφειλών που δεν μπορούν να εισπραχθούν, η αντικατάσταση των πληρωμών σε ρευστό και επιταγές με τραπεζικά εμβάσματα προκειμένου να αποθαρρυνθεί η διαφθορά, η ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των ΔΟΥ, η δημιουργία άλλων 20 νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών από το TAXIS, η δημιουργία οκτώ νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τη διαχείριση του ΦΠΑ και του φόρου ακινήτων.

Επίσης, στη δημοσιονομική διαχείριση σημειώνονται καθυστερήσεις στη δημιουργία μηχανισμών ελέγχου των δαπανών των ΟΤΑ, στην ενίσχυση του κεντρικού ελέγχου εκτέλεσης του προϋπολογισμού, στην αναζήτηση νέων πεδίων λειτουργικών δαπανών -οι οποίες θα μπορούσαν να μειωθούν,- στην ενίσχυση της νομολογίας περί αποκρατικοποιήσεων, στο διαχειριστικό ημερολόγιο εφαρμογής για το νέο μεσοπρόθεσμο, στην εκκίνηση τακτικών ελέγχων με ειδικούς επιθεωρητές σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.   

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα