Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, δεν μπορούν να πάρουν «ανάσα» και υπάρχουν περισσότερα εμπόδια μπροστά τους. Μετά από το χτύπημα των των δίδυμων πύργων του Word Trade Center στη Ν. Υόρκη, όλο και νέοι παράγοντες επηρεάζουν αυτόν τον κλάδο και τον εμποδίζουν να ορθοποδήσει και στη συνέχεια να αναπτυχθεί.
Όπως μετέδωσε το Bloomberg News, οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, εμφάνισαν συνολικά ζημίες ύψους 11,3 δισ. δολ. το 2002 και ανακοίνωσαν, ότι, αυτές φέτος θα πλησιάσουν τα 10,7 δισ. δολ.
Η αμερικανική αεροπορική εταιρεία United Airlines, η δεύτερη σε μέγεθος της χώρας, βρίσκεται μπροστά από χρεοκοπία, ενώ η US Airways Group Inc., εξήλθε από αυτήν τον περασμένο μήνα.
Η American Airlines, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο, σχεδιάζει να μειώσει τους μισθούς των πιλότων της κατά 23% από 1ης Μαΐου και να περικόψει τουλάχιστον 2.500 θέσεις εργασίας, στο πλαίσιο συμφωνίας που επετεύχθη με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, προκειμένου να αποφύγει την χρεοκοπία.
Μείωση των πτήσεων
Οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, έχουν ήδη πρόβλημα από την αδύναμη οικονομία και από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 και δεν είχαν ανακάμψει από τη στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος στο Ιράκ, στις 20 Μαρτίου.
Η εξέλιξη αυτή, απογοήτευσε του ταξιδιώτες και ανάγκασε τις εταιρείες να μειώσουν τις πτήσεις τους σε ποσοστό τουλάχιστον 12% την πρώτη εβδομάδα μετά την έναρξη του πολέμου.
Μόνο ο πόλεμος, ενδέχεται να κοστίσει στον κλάδο 4 δισ. δολ., επιπλέον 70.000 λιγότερες θέσεις εργασίας, από τις 98.000 θέσεις που μειώθηκαν από τον Αύγουστο του 2001 και μείωση 2.200 ημερήσιων πτήσεων, από τις 2.100, που ήδη καταργήθηκαν πριν από τις επιθέσεις του 2001, σύμφωνα με την Ενωση Αερομεταφορών.
Η κίνηση των επιβατών στις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που έληξε στις 6 Απριλίου, μειώθηκαν κατά 17,4% έναντι της αντίστοιχης εβδομάδας, ένα χρόνο πριν και τα δρομολόγια προς της Ευρώπη μειώθηκαν κατά 26%. Ακόμη και οι πτήσεις για προορισμούς στη Λατινική Αμερική υποχώρησαν σε ποσοστό 17,8%, έναντι της αντίστοιχης περυσινής χρονικής περιόδου και τα αεροπορικά ταξίδια εντός των Ηνωμένων Πολιτειών, μειώθηκαν κατά 14,7%.
Οι πτήσεις από και προς την Ασία, των επτά μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ, μειώθηκαν σε ποσοστό 23,4% την εβδομάδα που έληξε στις 5 Απριλίου. Οι εσωτερικές πτήσεις μειώθηκαν κατά 13,1% και τον Μάρτιο συνολικά, η κίνηση των επιβατών υποχώρησε σε ποσοστό 5,6%.
Ο ανταγωνισμός, από τις εταιρείες χαμηλού κόστους, αύξησε περισσότερο τις τιμές, οι οποίες βρίσκονται 62% υψηλότερα- κατά μέσον όρο- μέχρι στιγμής, αυτό το έτος, έναντι του περυσινού, που σε συνδυασμό με το κόστος των 4 δισ. δολ. για τη λήψη επιπλέον μέτρων ασφαλείας κατά της τρομοκρατίας, υπονομεύουν την κερδοφορία.
Υψηλές ζημίες
«Ολοι αυτοί οι παράγοντες, προστέθηκαν στην ήδη δύσκολη κατάσταση, στην οποία βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρείες», ανέφερε ο επικεφαλής της Continental Airlines Inc., Gordon Bethune, της πέμπτης σε μέγεθος αεροπορικής εταιρείας των ΗΠΑ, σε συνέντευξή του. Η εταιρεία, συσσώρευσε ζημίες 546 εκατ. δολ. μέσα στην τελευταία διετία.
Η United Airlines, μητρική της UAL Corp., η οποία εμφάνισε ζημίες 5,3 δισ. δολ. πέρυσι, ήρθε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, της μεγαλύτερης που θα γινόταν ποτέ στα χρονικά του κλάδου, τον περασμένο μήνα και το τελευταίο λεπτό διασώθηκε, μετά τη συμφωνία του σωματείου των πιλότων, οι οποίοι δέχθηκαν τη μείωση του μισθού, των προνομίων, αλλά και των θέσεων εργασίας. Αναμένεται η έγκριση αυτής της συμφωνίας από τους ίδιους.
«Η American, η οποία τον περασμένο μήνα, έχανε περίπου πέντε εκατ. δολ. ημερησίως, βρίσκεται ακόμη αντιμέτωπη με τη χρεοκοπία», ανέφερε ο οικονομικός αναλυτής της Standard & Poor's, James Corridore, συμπληρώνοντας : «Το κλίμα στον κλάδο είναι άσχημο αυτήν τη στιγμή και παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες μειώνουν το εργατικό κόστος, θα δούμε υψηλότερες ζημίες».
Η United, ανακοίνωσε ότι εξετάζει τη μείωση του εργατικού κόστους κατά 2,56 δισ. δολ., προκειμένου να αποφύγει πιθανή διάλυσή της. Την περασμένη Τρίτη, έγινε μια αρχική συμφωνία με την Διεθνή Ενωση Μηχανικών και Αεροδιαστημικής, για μείωση κατά 445 εκατ. δολ. ετησίως του κόστους της.
Η συμφωνία θα περιλαμβάνει μείωση 13% του ωρομισθίου, 20% των ασφαλιστικών εισφορών και αλλαγές, οι οποίες θα επιτρέψουν την πρόσληψη περισσοτέρων εργαζομένων μερικής απασχόλησης, σύμφωνα με ανακοίνωση της Ενωσης.
Προβλήματα και σε άλλες εταιρείες
Δεν είναι μόνο οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του Χογκ Κογκ, Cathay Pacific Airways Ltd., μείωσε τις πτήσεις της κατά 14% από τις 31 Μαρτίου του 2003, για προορισμούς από και προς την Ασία.
Και η British Airways Plc. μειώνει τα δρομολόγιά της, μετά την υποχώρηση της επιβατικής κίνησης κατά 11%, από τη στιγμή που άρχισε ο πόλεμος στο Ιράκ.
Η γερμανική Lufthansa AG, η τρίτη σε μέγεθος αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, μετά την British Airways και την Air France SA, ανακοίνωσε την Τρίτη, ότι, το πρώτο τρίμηνο εμφάνισε απροσδόκητες ζημίες, εξ αιτίας του πολέμου στο Ιράκ. Ηδη ανακοίνωσε ότι θα κρατήσει στο έδαφος 53 αεροσκάφη, ποσοστό 15% του στόλου της, θα παγώσει τις προσλήψεις και θα μειώσει την εβδομάδα εργασίας των πληρωμάτων που παραμένουν στο έδαφος.
Εργαζόμενος στην Hutchinson Technology, είπε, ότι ο ίδιος και οι συνεργάτες του θα ακυρώσουν το ταξίδι τους στην Ιαπωνία αυτόν τον μήνα, καθώς ανησυχία επικρατεί για τη νόσο της άτυπης πνευμονίας και τον ιό της, ο οποίος ενδέχεται να μεταδοθεί σε πολυσύχναστα αεροδρόμια, όπως είναι το διεθνές αεροδρόμιο Narita του Τόκυο, στο οποίο φθάνουν πτήσεις από όλες τις χώρες της Ασίας.