Με τα ίδια χρήματα αντί για ένα, αγοράζεις σχεδόν δυο πλοία. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από μία απλή σύγκριση των επενδύσεων για αγορές πλοίων που έγιναν το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2013, οι Ελληνες εφοπλιστές απέκτησαν 72 πλοία επενδύοντας 847,9 εκατ. δολάρια όταν πέρυσι την ίδια περίοδο απέκτησαν μόλις 38 πλοία επενδύοντας 678 εκατ. δολ.
H σημαντική πτώση των αξιών πλοίων οδήγησε σε μεγάλη αύξηση του ρυθμού αγοραπωλησιών, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ένα μέρος των πωλήσεων είναι «υποχρεωτικές», καθώς λόγω της κρίσης οι τράπεζες παρεμβαίνουν και ζητούν από ναυτιλιακές με αδύνατους ισολογισμούς να πουλήσουν πλοία για να εξοφλήσουν δάνεια.
Τη συγκυρία αυτή φαίνεται να αξιοποιούν κατά τον καλύτερο τρόπο τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα που έχουν αποκτήσει στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου το 22,8% των πλοίων που άλλαξαν χέρια επενδύοντας το 24,36% των συνολικών κεφαλαίων που διατέθηκαν από την παγκόσμια ναυτιλία για αγορές πλοίων.
Συνολικά το πρώτο τρίμηνο του 2013 σύμφωνα με τα στοιχεία του Allied Shipbroking 315 πλοία άλλαξαν χέρια έναντι 215 πλοίων το αντίστοιχο διάστημα του 2012, σημειώθηκε δηλαδή μία αύξηση κατά 46,5% στον αριθμό των second hand πλοίων, που αγοράσθηκαν.
Ειδικότερα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 σε νέο πλοιοκτήτη κατέληξαν 156 bulkers μεταφορικής ικανότητας 8,88 εκατ. dwt συνολικής αξίας 1,434 δισ. δολ.. Το αντίστοιχο διάστημα του 2012 άλλαξαν χέρια 100 πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου μεταφορικής ικανότητας 4,67 δισ. δολ και αξίας 0,989 δισ. δολ.
Επίσης νέο ιδιοκτήτη απέκτησαν 117 δεξαμενόπλοια συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,78 εκατ. dwt και αξίας 1,845 δισ. δολ. έναντι 88 δεξαμενοπλοίων, 3,99 εκατ. dwt και αξίας 1,276 δισ. δολ. το 2012.
Επίσης άλλαξαν χέρια 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μεταφορικής ικανότητας 1,08 εκατ. dwt και αξίας 188,6 εκατ. δολ. έναντι 27 containerships, 620.131 dwt και αξίας 240 εκατ. δολ.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, παρατηρείται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2013 έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στην απόκτηση πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι κινούνται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Οπως εκτιμάται υπάρχουν προσδοκίες για «γύρισμα» της αγοράς προς τα πάνω γεγονός που θα σημάνει άνοδος των ναύλων και των αξιών των πλοίων. Συνεπώς πλοία που έχουν αποκτηθεί σε τιμές ιστορικά χαμηλά θα αποκομίσουν σημαντική υπεραξία τα επόμενα χρόνια, ενώ θα είναι κερδοφόρα και σε ό,τι αφορά την καθημερινή τους λειτουργία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο την τελευταία εβδομάδα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα απέκτησαν επτά πλοία, σύμφωνα με αναφορά της Golden Destiny.
Επίσης σε ό,τι αφορά την πτώση των αξιών των πλοίων μία ανάλυση του Baltic Sale & Purchase Assessment, αναφέρει ότι οι τιμές αγοράς στα πλοία τύπου capes ηλικίας πέντε ετών, έχουν μειωθεί κατά 14% σε σύγκριση με το Μάρτιο του 2012, ενώ στα πλοία τύπου panamax και supramax οι αξίες έχουν πέσει ακόμη περισσότερο και συγκεκριμένα κατά 24% και 22% αντιστοίχως.
Στα δεξαμενόπλοια η αξία ενός, ηλικίας πέντε ετών, πλοίου μεταφοράς αργού VLCC είναι τώρα 8,4% χαμηλότερη σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Στα aframax η πτώση είναι μεγαλύτερη, στο 18%, και στα MR Tankers (medium range) η πτώση είναι της τάξης του 13%.
Στις τελευταίες αγοραπωλησίες πλοίων καταγράφονται, η απόκτηση δυο δεξαμενοπλοίων, των «Ibdigo Point» και «Ivory Point» από την Navios Maritime, η αγορά του bulker «East Bravery» ναυπήγησης 2001 και χωρητικότητας 74.100 dwt της AM Nomikos, η οποία νωρίτερα φέτος είχε αποκτήσει ένα ακόμη πλοίο ξηρού φορτίου, όπως και η απόκτηση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Hanjin Malta» από την Diana Containerships, κ.ά.
Τι πήραν
Οι Ελληνες εφοπλιστές απέκτησαν το πρώτο τρίμηνο του 2013 43 bulkers, έναντι 18 το 2011 επενδύοντας 420 εκατ. δολ. έναντι 260,8 εκατ. δολ. το 2012. Επίσης αγόρασαν 20 δεξαμενόπλοια έναντι 16, το 2012, επενδύοντας 352,7 εκατ. δολ. έναντι 319,6 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2012 και 9 containerships δαπανώντας 75,1 εκατ. δολ. έναντι 4 το 2012 αξίας 98 εκατ. δολ.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]