Επιφυλάξεις στο νομοσχέδιο για την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασαν οι φορείς της ακτοπλοΐας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καλώντας την κυβέρνηση να προχωρήσει σε πιο τολμηρές μεταρρυθμίσεις.
«Λυπούμαστε γιατί στο νομοσχέδιο δεν επιχειρούνται οι θαρραλέες αλλαγές, τις οποίες είχαμε προτείνει», ανέφερε κατά τη διαδικασία της ακρόασης των αρμόδιων φορέων ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχαήλ Σακέλλης.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων χαρακτήρισε, μάλιστα, ανεπαρκή την πρόβλεψη του νομοσχεδίου που μειώνει κατά 50% τη σύνδεση των επιβατηγών πλοίων κατά τη χειμερινή περίοδο. «Θεωρούμε αυτή τη ρύθμιση ανεπαρκή, διότι η χειμερινή περίοδος περιορίζεται στους 5 μήνες, αντί για τους 8 μήνες που είναι για εμάς η πραγματική χειμερινή περίοδος» εξήγησε ο κ. Σακέλλης. Υποστήριξε, μάλιστα, ότι η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων δεν φτάνει πραγματικά στο 50% τη χειμερινή περίοδο, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο.
Ο κ. Σακέλλης κάλεσε την κυβέρνηση να στηρίξει την ακτοπλοΐα, επισημαίνοντας ότι ο μεγάλος κίνδυνος για τη ναυτική εργασία είναι να ακινητοποιηθούν τα πλοία, λόγω της αδυναμίας να προσφέρουν πλέον τις υπηρεσίες τους. «Τα τρία τελευταία χρόνια, οι ζημιές θα ξεπεράσουν τα 850 εκατ. ευρώ, ενώ η κίνηση πέφτει συνεχώς και, δυστυχώς, και τη φετινή περίοδο αντιμετωπίζουμε προβλήματα μείωσης της κίνησης, η οποία ξεπερνά το 20% τη χειμερινή περίοδο», εξήγησε. Ξεκαθάρισε δε ότι, υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, η ακτοπλοΐα «δεν είναι δυνατόν να αντέξει οποιαδήποτε επιβολή δημόσιας υπηρεσίας».
Την ικανοποίησή του για την επαναφορά του οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας εξέφρασε, εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης. «Είμαι ευτυχής, γιατί αυτό το νομοσχέδιο επαναφέρει τη ναυτιλία εκεί όπου ανήκει», σημείωσε.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Γιώργος Ανωμερίτης, τάχθηκε υπέρ της αλλαγής του λιμενικού συστήματος, αλλά προειδοποίησε ότι δεν πρέπει να περάσουμε «από ένα κρατικό μονοπώλιο σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο». «Το να πωλείται όλο το πακέτο μετοχών από το κράτος σε έναν ιδιώτη δεν οδηγεί πουθενά, θα μπλέξουμε», προειδοποίησε ο κ. Ανωμερίτης και σημείωσε ότι παντού στην Ευρώπη οι παραχωρήσεις εκμετάλλευσης αφορούν πολλούς παρόχους.
Σε διαφορετικό μήκος κύματος, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) ισχυρίστηκε ότι, με το νομοσχέδιο, καταργείται η δεκάμηνη υποχρεωτική απασχόληση και ουσιαστικά μειώνεται σε 8,5 μήνες. Σημείωσε, μάλιστα, ότι δίνεται και η δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας να προβεί σε περαιτέρω μειώσεις. Κατήγγειλε δε ότι, με το νομοσχέδιο, επέρχεται «ευθεία κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας» στην ποντοπόρο ναυτιλία.
Μ. ΧATZ.