Απελευθέρωση της ακτοπλοΐας ζητεί η τρόικα από την κυβέρνηση

Εκφράζει ενστάσεις για το σύνολο σχεδόν των ρυθμίσεων του πολυνομοσχεδίου για τον κλάδο
Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2013 07:00
ICON/ΜΠΑΛΤΑΣ ΚΩΣΤΑΣ

Σύμφωνα με πληροφορίες οι τροϊκανοί εκφράζουν ενστάσεις για το σύνολο σχεδόν των ρυθμίσεων του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν στη βελτίωση των όρων λειτουργίας του ακτοπλοϊκού κλάδου, ζητώντας πιο «ριζικά μέτρα».

Ανοικτά παραμένουν όλα τα θέματα που αφορούν στις μεταρρυθμίσεις για την ακτοπλοΐα, καθώς η τρόικα επιμένει, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από το υπουργείο Ναυτιλίας, στις θέσεις της για πλήρη απελευθέρωση του κλάδου.

Τις τελευταίες 15 ημέρες, οι επαφές και οι ανταλλαγές μηνυμάτων μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων της τρόικας και των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας είναι συνεχείς και ακόμη δεν υπάρχει οριστική κατάληξη στα υπό συζήτηση θέματα.

Πληροφορίες από το υπουργείο αναφέρουν ότι οι τροϊκανοί εκφράζουν ενστάσεις για το σύνολο σχεδόν των ρυθμίσεων του πολυνομοσχεδίου, που αφορούν στη βελτίωση των όρων λειτουργίας του ακτοπλοϊκού κλάδου, ζητώντας πιο «ριζικά μέτρα».

Και σε λεπτομέρειες

Είναι χαρακτηριστικό ότι εμφανίζονται να ζητούν πληροφορίες για επιμέρους λεπτομέρειες, όπως π.χ. ποια μπορεί να είναι η οργανική σύνθεση ενός τύπου πλοίου και να μην αρκούνται σε όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τις συνθέσεις στις εσωτερικές γραμμές της ακτοπλοΐας, αλλά και την Αδριατική. Επίσης, επιζητούν περαιτέρω αλλαγές στο καθεστώς δρομολόγησης των συμβατικών και ταχύπλοων πλοίων, στην κατεύθυνση της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς σε ό,τι αφορά το καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων.

Σε αυτή την περίπτωση, όμως, ελλοχεύει ο κίνδυνος να μείνουν τους χειμερινούς μήνες γραμμές χωρίς πλοία, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες. Παράλληλα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας εμφανίζονται να υιοθετούν προτάσεις σε θέματα όπως τα εργασιακά, οι οποίες είναι πολύ πιο σκληρές από ό,τι κατά καιρούς έχουν ζητήσει οι ακτοπλόοι μέσω του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), ενώ γνωρίζουν πολύ καλά από στοιχεία που έχουν στα χέρια τους ότι το εργατικό κόστος του πλοίου είναι πολύ μικρότερο π.χ. από το κόστος καυσίμων.

Από την άλλη, κωφεύουν σε αιτήματα που αφορούν στη φορολογία, όπως π.χ. το αίτημα των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων για μείωση του ΦΠΑ στους ναύλους της ακτοπλοΐας.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας έχει υπογραφεί πλέον από όλους τους συναρμόδιους υπουργούς (όλη σχεδόν την κυβέρνηση) και βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο, επικαλούμενο φόρτο εργασίας, δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τη σύνταξη της έκθεσής του, κάτι που αναμένεται να γίνει τις αμέσως επόμενες δυο ημέρες.

Πρώτη επαφή για τα λιμάνια

Σε αντίθεση με ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας δεν ασχολούνται το τελευταίο διάστημα ιδιαίτερα με τη λιμενική πολιτική, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ εξασφάλισε μία παράταση στην ανακοίνωση της πολιτικής που προτίθεται να ακολουθήσει για την αξιοποίηση των λιμανιών. Πάντως, μια πρώτη επαφή σε ό,τι αφορά το συντονισμό για την εκμετάλλευση της λιμενικής βιομηχανίας της χώρας είχε, χθες, ο νέος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στέλιος Σταυρίδης, με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, ο οποίος και τον ενημέρωσε για τις κινήσεις που έχει κάνει το υπουργείο προς αυτή την κατεύθυνση.

Σημειώνεται ότι, με προηγούμενη ανακοίνωση του Ταμείου δεν έχει ληφθεί ακόμα απόφαση για το μοντέλο των αποκρατικοποιήσεων. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει αποφασίσει δηλαδή αν θα προχωρήσει με παραχωρήσεις ή πώληση πλειοψηφικών πακέτων μετοχών, ενώ σχεδιάζει να ξεκινήσει από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέσα στο α' εξάμηνο του 2013.

Στη Βουλή

Οπως εξηγούν κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας, το επόμενο διάστημα το σχέδιο νόμου θα πάει στη Βουλή ως έχει. Ωστόσο, στη συζήτηση μπορεί να γίνουν αλλαγές με τη διαδικασία των τροπολογιών. Στο σχ/ν περιλαμβάνεται μία σειρά ρυθμίσεων, οι οποίες μεταξύ άλλων μειώνουν την οργανική σύνθεση των πλοίων στην Αδριατική, αλλά και στην εσωτερική ακτοπλοΐα κατά τη χειμερινή περίοδο. Επίσης, μειώνεται ο χρόνος δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων και επιτρέπεται η διακοπή εκτέλεσης δρομολογίων για διάστημα μέχρι 45 ημέρες.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα