Οταν πριν από αρκετά χρόνια μετρούσα ελάχιστες ημέρες στα δημοσιογραφικά γραφεία και αποκτούσα για πρώτη φορά εικόνες και παραστάσεις από αυτό που ονομάζουμε διαδικασία έκδοσης μιας εφημερίδας, άκουσα από κάποιον πεπειραμένο συνάδελφο ένα επαγγελματικό αστείο συμπυκνωμένο σε μια φράση που μου έκανε εντύπωση, αν και τότε μάλλον δεν κατάλαβα απολύτως τι εννοούσε.
Σε κάποια στιγμή όπου ό,τι μπορούσε να πάει στραβά είχε πράγματι συμβεί, είπε διατηρώντας απολύτως την ψυχραιμία του: «Μην ανησυχείτε, οι παλιές καλές εφημερίδες βγαίνουν μόνες τους». Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω αν η πατρότητα της φράσης ήταν δική του ή την είχε δανειστεί από κάποιον άλλον, πάντως, τότε την ερμήνευσα ως τη βεβαιότητα της εμπειρίας ενός ανθρώπου που γνώριζε καλά ότι το προγραμματισμένο φύλλο μιας εφημερίδας οφείλει να εκδοθεί στην ώρα του ό,τι και να συμβεί.
Αρκετά χρόνια μετά και έχοντας συμμετάσχει στην έκδοση σχεδόν 9.000 φύλλων -τα περισσότερα των οποίων στη «Ναυτεμπορική» η οποία με τιμά με την εμπιστοσύνη της- μπορώ να πω ότι δεν είναι μόνο η αναγκαιότητα της έκδοσης η οποία διατηρεί την ικανότητα ενός εντύπου, μιας εφημερίδας, να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες. Είναι η ίδια η προσωπικότητά της η οποία υπερβαίνει ανθρώπους και εποχές, όταν έχει δομηθεί εξαρχής με τις σωστές δόσεις των απαραίτητων συστατικών.
Σήμερα η Ναυτεμπορική συμπληρώνει 89 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον ελληνικό Τύπο και βαδίζοντας ήδη στο ενενηκοστό έτος της εκδοτικής της ιστορίας, διατηρεί ακέραιες τις θεμελιώδεις αρχές που παρέδωσαν ως παρακαταθήκη οι ιδρυτές της, Πάνος και Τζώρτζης Αθανασιάδης, στις επόμενες γενιές εκδοτών που συνέχισαν και συνεχίζουν το έργο τους αλλά και στους ανθρώπους που δούλεψαν και δουλεύουν μαζί τους. Αντικειμενικότητα, αξιοπιστία, σοβαρότητα, μαχητικότητα, διεισδυτικότητα στην καθημερινή καταγραφή των οικονομικών και πολιτικών γεγονότων, τη χαρακτηρίζουν.
Οι δεκαετίες έτρεξαν, τα δεδομένα μεταβλήθηκαν και συνεχίζουν να μεταβάλλονται, αλλά οι αρχές παραμένουν αμετάβλητες και μεταφέρονται από όλους όσοι ζουν την προσπάθεια της δημιουργίας ενός προϊόντος που φτιάχνεται καθημερινά με τα καλύτερα συστατικά που υπάρχουν. Δεν είναι εύκολο να συναντήσεις στην ελληνική επιχειρηματική δραστηριότητα ονόματα, σήματα και προϊόντα που η διαχρονικότητά τους έχει αποδειχθεί τόσο συμπαγής στην εναλλαγή των δύσκολων εποχών και περιστάσεων.
Οσα υπάρχουν, όμως, έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό: την ποιότητά τους που δημιουργεί πιστούς καταναλωτές και την ικανότητά τους να συντηρούν την παράδοση υιοθετώντας ταυτόχρονα και τις νέες τάσεις, ώστε να εξασφαλίζουν τη συνέχιση της παρουσίας τους. Ο δρόμος από το «Ναυτικόν και Εμπορικόν Δελτίον» του 1924 ώς τη «Ναυτεμπορική» και το «naftemporiki.gr» ήταν μακρύς και δύσκολος αλλά πότε μοναχικός. Είχε πάντοτε δίπλα του χιλιάδες ικανοποιημένους και φανατικούς αναγνώστες.
ΝΙΚΟΣ ΦΡΑΝΤΖΗΣ - [email protected]