Αρνητική εμφανίζεται η τρόικα απέναντι σε μια νέα ευνοϊκή ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, όπως προέκυψε από τις συζητήσεις που είχαν χθες οι εμπειρογνώμονες των τεχνικών κλιμακίων από την Ε.Ε., το ΔΝΤ και την ΕΚΤ με υπηρεσιακούς παράγοντες.
Κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα της επίσκεψής τους στην Ελλάδα και, ειδικότερα, στις επαφές που είχαν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ήταν σαφείς: Η εκτόξευση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στα 56,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012, από περίπου 40 δισ. ευρώ στο τέλος του 2011, απαιτεί άμεσες αλλαγές. Μάλιστα, τόνισαν ότι οι αλλαγές αυτές δεν θα πρέπει να αφορούν τόσο μια πιο ευνοϊκή ρύθμιση για τους φορολογούμενους, αλλά ένα καλύτερο προγραμματισμό από το φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, ζήτησαν επικαιροποιημένο προγραμματισμό εισπράξεως βεβαιωμένων εσόδων μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου και εκτιμήσεις για τα έσοδα του πρώτου τριμήνου του έτους. Παράλληλα, άφησαν να εννοηθεί ότι θα υπάρξει αναθεώρηση του προγράμματος ελέγχων και εισπράξεων που έχει συμφωνηθεί με το Μνημόνιο 3, όταν τεθεί σε εφαρμογή το νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, η ψήφιση του οποίου αναμένεται μέσα στο Μάιο.
Σε ό,τι αφορά την επικείμενη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, επεσήμαναν πως, με δεδομένο ότι θα είναι κατά τεκμήριο πιο ευνοϊκή από την προηγούμενη, θα αναστείλει την αποπληρωμή των οφειλών ακόμη και σε εκείνους οι οποίοι βρίσκονται ήδη σε κάποια ρύθμιση. Τούτο, διότι, ακόμη και αυτοί που μπορούν να πληρώσουν, προτιμούν να περιμένουν ώστε να ευεργετηθούν από πιο ευνοϊκούς όρους.
Εδειξαν μεν να κατανοούν την αδυναμία εκπλήρωσης των φορολογικών υποχρεώσεων μεγάλης μερίδας των πολιτών, επέμειναν όμως στην εφαρμογή του νόμου για τις κατασχέσεις λογαριασμών, μισθών και συντάξεων, ακόμη και περιουσιακών στοιχείων. Ξεκαθάρισαν όμως, ότι αυτό δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για να μην πληρώνουν και αυτοί που έχουν την οικονομική δυνατότητα. Καταληκτικά, επεσήμαναν ότι επαφίεται στο φοροεισπρακτικό μηχανισμό «να επιλέγει σωστά πού προχωρά σε τέτοιου είδους ενέργειες, ώστε να μην γίνονται αδικίες, οι οποίες ρίχνουν ακόμη περισσότερο το φορολογικό ηθικό», όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν.
Σε ό,τι αφορά τις συνολικές δημόσιες δαπάνες, εμφανίστηκαν ικανοποιημένοι με τη συγκράτηση κατά περίπου 1 δισ. ευρώ, που καταγράφηκε το 2012. Υπογράμμισαν, πάντως, ότι οι πρωτογενείς δαπάνες, οι οποίες, με βάση τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους συγκρατήθηκαν κατά 445 εκατ. ευρώ, θα μπορούσαν να έχουν πάει ακόμη καλύτερα, αν το πρόγραμμα της διαθεσιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων, που προέβλεπε τη μετακίνηση περίπου 30.000 υπαλλήλων το 2012, προχωρούσε με βάση το χρονοδιάγραμμα. Επίσης, ζήτησαν στοιχεία για την εξέλιξη των οικονομικών σε φορείς Γενικής Κυβέρνησης (νοσοκομεία, οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης και ΟΤΑ), καθώς επίσης και για τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ.
Σημειώνεται ότι η στρατηγική για τη δημοσιονομική προσαρμογή, την οποία έχει αποδειχθεί η κυβέρνηση και περιέχεται στο μνημόνιο, αποβλέπει στη βελτίωση της είσπραξης των εσόδων για να διασφαλιστεί ότι το βάρος της προσαρμογής μοιράζεται δίκαια μεταξύ του ελληνικού πληθυσμού. Προς την κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση έχει υιοθετήσει μία εκτενή στρατηγική αναμόρφωσης της φορολογικής διοίκησης, η οποία ήδη εφαρμόζεται. Οπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «παραμένει επίσης η αναποτελεσματικότητα στις παρυφές τις Γενικής Κυβέρνησης -τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, τους δήμους, τις δημόσιες επιχειρήσεις που δεν έχουν πλήρως εναρμονιστεί με την προσπάθεια προσαρμογής. Αυτή η προσπάθεια αντιμετώπισης της αναποτελεσματικότητας θα χρειαστεί μεταβολές στο υψηλό επίπεδο της απασχόλησης στο δημόσιο τομέα.
Η στρατηγική της κυβέρνησης στοχεύει στη μείωση των δαπανών αυτών, που αυξήθηκαν δυσανάλογα πριν από την κρίση. Παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί το 2010, η δαπάνη για συντάξεις ως ποσοστό του ΑΕΠ παρέμεινε υψηλή συγκριτικά με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Επιπρόσθετα, οι περισσότερες κοινωνικές μεταβιβάσεις δεν είναι στοχευμένες προς τα πιο φτωχά τμήματα της κοινωνίας».
Mείωση της σπατάλης
H στρατηγική επικεντρώνεται στη βελτίωση της κυβερνητικής αποτελεσματικότητας. Ηδη έχουν μειωθεί οι λειτουργικές δαπάνες της Κεντρικής Κυβέρνησης τα τελευταία 2 χρόνια, αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο για περαιτέρω περικοπές και μείωση της σπατάλης, ιδίως στον κλάδο της Υγείας.
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΥΡΩΝΑ
Οι εκπρόσωποι των πιστωτών ζήτησαν στοιχεία για την εξέλιξη των οικονομικών σε φορείς Γενικής Κυβέρνησης (νοσοκομεία, οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και ΟΤΑ ), καθώς επίσης και για τις ελλειμματικές ΔΕΚΟ.
Μέτρα το Μάρτιο
Σημειώνεται ότι, μέχρι το τέλος Μαρτίου, η κυβέρνηση οφείλει να υλοποιήσει τα ακόλουθα μέτρα:
1. Την έκδοση υπουργικής απόφασης για την προσαρμογή των τιμών τελικού χρήστη για τους μικροκαταναλωτές.
2. Την επικαιροποίηση της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής με την καθιέρωση τριετών δεσμευτικών ορίων όσον αφορά στις δαπάνες για όλα τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης.
3. Την έγκριση προγραμμάτων στελέχωσης για τα επιτελικά υπουργεία.
4. Τη δημιουργία μιας σημαντικά πιο αυτόνομης φορολογικής διοίκησης και προσδιορισμό του βαθμού της αυτονομίας του πλαισίου διακυβέρνησης, της ευθύνης, των νομικών εξουσιών του επικεφαλής της φορολογικής διοίκησης και του αρχικού προσωπικού του οργανισμού.
5. Την έκδοση και δημοσίευση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου καταπολέμησης της διαφθοράς για τις δημόσιες υπηρεσίες, το οποίο θα περιλαμβάνει ειδικές διατάξεις για τη φορολογική και τελωνειακή διοίκηση.
6. Την πλήρη εφαρμογή μιας τυποποιημένης διαδικασίας για την αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων, με στόχο την καλύτερη εναρμόνισή τους προς τις αγοραίες τιμές υπό την ευθύνη του διευθυντηρίου φορολόγησης του κεφαλαίου.
7. Τη μεταφορά 40 νέων ακίνητων περιουσιακών στοιχείων στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Εισπράξεις 279 εκατ. από ληξιπρόθεσμα τον Ιανουάριο
Το ποσό των 279 εκατ. ευρώ κατάφερε να εισπράξει τον Ιανουάριο το υπουργείο Οικονομικών από το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών που ξεπερνούν τα 56 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 13,2 δισ. ευρώ δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2012, ενώ ο ελεγκτικός μηχανισμός πραγματοποίησε 2.248 ελέγχους σε φορολογούμενους μεγάλου πλούτου, σε μεγάλες επιχειρήσεις αλλά και για την απόδοση του ΦΠΑ.
Αυτά προκύπτουν από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων όσον αφορά στην πορεία παρακολούθησης της φορολογικής διοίκησης που τίθενται υπόψη των κλιμακίων της τρόικας, τα οποία από χθες κάνουν φύλλο και φτερό για μια ακόμη φορά τα βιβλία του κράτους.
Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών ξεπερνά πλέον το ποσό-ρεκόρ των 56,7 δισ. ευρώ, ενώ είναι αξιοσημείωτο ότι στο διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2012 τα ληξιπρόθεσμα χρέη είχαν ανέλθει στο ποσό των 55,6 δισ. ευρώ, αλλά τον περασμένο Δεκέμβριο προστέθηκε ακόμη 1,1 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα από τον περασμένο Αύγουστο να έχουν παρουσιάσει αύξηση κατά περίπου 6 δισ. ευρώ.
Είναι φανερό πάντως ότι το πρόβλημα των ληξιπροθέσμων χρεών οξύνεται, «πνίγοντας» την αγορά και δυναμιτίζοντας τα έσοδα του προϋπολογισμού, καθώς η οικονομική κρίση και η πίεση στα εισοδήματα, λόγω των αλλεπάλληλων μειώσεων σε μισθούς και συντάξεις, έχει ως αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι φορολογούμενοι να δηλώνουν αδυναμία εκπλήρωσης των φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Επισημαίνεται ότι με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου πρέπει να έχουν εισπραχθεί 775 εκατ. ευρώ, αλλά και συνολικά 1,9 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2013, από τα ληξιπρόθεσμα που είχαν δημιουργηθεί έως το τέλος του 2012.
Οσον αφορά δε στο τρέχον έτος έως το τέλος Ιουνίου πρέπει να έχει εισπραχθεί το 14% των νέων ληξιπρόθεσμων και έως το τέλος του έτους το 24,5% των νέων οφειλών.