Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι έτοιμος να συμμετάσχει σε εθελοντική βάση στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, μιλώντας στην ετήσια τακτική γενικής συνέλευσης της Ενωσης.
Παράλληλα εξαπέλυσε βολές προς μερίδα του ευρωπαϊκού Τύπου, ο οποίος επιτίθεται στην ελληνόκτητη ναυτιλία, ενώ καταφέρθηκε κατά των τραπεζών γιατί δεν βοηθούν στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος της ΕΕΕ σημείωσε ότι η ναυτιλία συμβάλλει πάντα στην ελληνική οικονομία, μία συμβολή όμως που συχνά, όπως τόνισε επιμελώς και εσκεμμένα, υποτιμάται και σε καμία περίπτωση δεν προβάλλεται, τουλάχιστον εντός της πατρίδας μας. Από την πρώτη στιγμή, η ναυτιλιακή μας οικογένεια, μέσω της Ενώσεώς μας, δήλωσε παρούσα στην πρόσκληση του πρωθυπουργού της χώρας για κάθε δυνατή συμβολή στις σκληρές προσπάθειες που καταβάλλονται για την αναγέννηση της ελληνικής οικονομίας, τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Αναφερόμενος στην έντονη όπως τη χαρακτήρισε κριτική που ασκείται από μερίδα του ευρωπαϊκού Τύπου για ανεπαρκή φορολόγηση των κερδών του εφοπλισμού, ο κ. Βενιάμης απάντησε ότι πρόκειται για υποκριτικά σχόλια, δεδομένου ότι ανάλογα φορολογικά καθεστώτα εφαρμόζουν οι περισσότερες ευρωπαϊκές και μη χώρες, όχι μόνο για την εθνική τους ναυτιλία, αλλά και για την προσέλκυση ξένων εφοπλιστικών επενδύσεων. Μήπως, αναρωτήθηκε, επιθυμούν να στερήσουν από την Ελλάδα την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη;
Επίσης υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση στα πλαίσια του νέου φορολογικού νόμου επέβαλε για πρώτη φορά φορολογία στα πλοία με ξένη σημαία. Επιπροσθέτως, υπογράμμισε ότι η ΕΕΕ είναι σε «ανοικτό, ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο με την κυβέρνηση, προκειμένου το σύνολο του ελληνικού εφοπλισμού να προβεί σε εθελοντική οικονομική συμβολή στο προσεχές τριετές κρίσιμο διάστημα για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας».
Ακόμη ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε και στο πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς για το οποίο η ΕΕΕ έχει ενημερώσει και τον πρωθυπουργό. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται αθόρυβα χωρίς τυμπανοκρουσίες και δημόσια προβολή, το οποίο δεν το χρησιμοποιούμε για επικοινωνιακούς σκοπούς, είπε.
Μιλώντας για την κρίση στη ναυτιλία ο κ. Βενιάμης επιτέθηκε κατά του τραπεζικού συστήματος τονίζοντας ότι αδυνατεί προς το παρόν να συνεργαστεί και να στηρίξει ως ένα βαθμό τον εφοπλισμό, δηλαδή δεν προσφέρεται να χρηματοδοτήσει είτε προγράμματα ανανέωσης στόλων -κομβικό σημείο για την ανταγωνιστικότητά μας- είτε κεφάλαια κίνησης των ναυτιλιακών εταιρειών, ώστε να ξεπεράσουν το πρόβλημα της περιορισμένης ρευστότητας και να καταστούν περισσότερο βιώσιμες και λειτουργικές. Σημαντικό μέρος της ομιλίας του προέδρου αφιερώθηκε και στα διεθνή θέματα που απασχολούν τη ναυτιλία (αέριοι ρύποι, πειρατεία κ.ά.), τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, ανασυγκρότησης του υπουργείου αλλά και το ελληνικό νηολόγιο.
Αποτελεσματικό υπουργείο
Ειδικότερα εξέφρασε την ελπίδα ο υπό συζήτηση Οργανισμός του νέου υπουργείου θα αναδείξει ένα ευέλικτο, λειτουργικό και αποτελεσματικό διοικητικό φορέα, χωρίς επικαλύψεις αρμοδιοτήτων και δυσλειτουργίες, στα πλαίσια του οποίου το Λιμενικό Σώμα θα έχει τον αρμόζοντα ρόλο και κύρος.
Για το νηολόγιο τόνισε ότι οι πρωτοβουλίες του υπουργού Ναυτιλίας για απλοποίηση της γραφειοκρατίας κινούνται κατ αρχήν προς τις σωστές κατευθύνσεις, υπό την προϋπόθεση όμως ότι «θα υπάρξουν τα εχέγγυα, ώστε η εφαρμογή τους στην πράξη να μη δημιουργήσει δυσάρεστες εκπλήξεις λόγω ανεπάρκειας των προαπαιτούμενων υποστηρικτικών μηχανισμών».
Ακόμη επανέλαβε την στήριξη της ΕΕΕ στη ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για τη σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και στον κλάδο των σκαφών αναψυχής.
Διεθνής πρωτιά
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρατείνει χρονικά την ισχύ των Κατευθυντήριων Γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ συμπλήρωσε ότι η Ελλάδα απάντησε στις δύο διερευνητικές επιστολές, με τις οποίες ζητούνται διευκρινίσεις για το ελληνικό καθεστώς φορολογίας.
Τέλος, αναφερόμενος στην εικόνα της ελληνόκτητης ναυτιλίας σημείωσε ότι παραμένει στην πρώτη θέση τόσο διεθνώς με 3.428 πλοία (άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας περίπου 245 εκατομμυρίων dwt, από τα οποία 820 πλοία με χωρητικότητα 74 εκατομμύρια dwt, βρίσκονται στην ελληνική σημαία.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]