Πάνω οι τιμές - κάτω η κατανάλωση

Ράλι ανόδου στο κόστος της αμόλυβδης - Απώλειες 30% στη ζήτησή της από το 2009 - Θέρμανσης: 70% η πτώση στον τζίρο
Τετάρτη, 06 Φεβρουαρίου 2013 07:00
REUTERS/MARIO ANZUONI

Η Ελλάδα, εξαιτίας των φόρων, είναι από τις πλέον ακριβές χώρες στην Ευρώπη ως προς τις τιμές των καυσίμων.

Σε υψηλά, εκ νέου, επίπεδα τείνει η διαμόρφωση των τιμών στα υγρά καύσιμα τις τελευταίες ημέρες, καθώς οι διεθνείς και συνεπώς διυλιστηριακές τιμές έχουν πάρει την ανιούσα.

Στο νέο κύκλο ανατιμήσεων, τη μεγαλύτερη επίπτωση δέχεται η τιμή της αμόλυβδης, η οποία σε μόλις λίγες ημέρες αυξήθηκε κατά περίπου 3 λεπτά το λίτρο.

Χθες το απόγευμα, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφωνόταν στο 1,737 ευρώ ανά λίτρο, υψηλότερα κατά 3,2 λεπτά από τη μέση τιμή της Τετάρτης 23 Ιανουαρίου, ημέρα κατά την οποία αρχίζει το σερί ανόδου των τιμών στα καύσιμα.

Ωστόσο, την ίδια στιγμή που η μέση τιμή διαμορφωνόταν στο 1,737 ευρώ ανά λίτρο, σε ορισμένες περιοχές καταγράφονταν και τιμές που έφταναν ακόμη και το 1,980 ευρώ.

Η νέα άνοδος των τιμών στα καύσιμα (κυρίως στην αμόλυβδη) πέραν των σαφών επιπτώσεων στους καταναλωτές, φαίνεται να επηρεάζει και τους επαγγελματίες του κλάδου, δηλαδή τις εταιρείες εμπορίας και τους πρατηριούχους, οι οποίοι εισέρχονται σε μια διαδικασία περιορισμού του κέρδους τους προκειμένου να μην «ξεφύγουν» οι τιμές.

Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, την 1η Φεβρουαρίου το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίστηκε κατά μέσο όρο στα 7,5 λεπτά ανά λίτρο, όταν στις 25 Ιανουαρίου ο μέσος όρος υπολογίστηκε στα 8,2 λεπτά. Το ίδιο διάστημα η διυλιστηριακή τιμή αυξήθηκε κατά 2,3 λεπτά το λίτρο.

Ο περιορισμός του περιθωρίου κέρδους σε συνδυασμό με τη μεγάλη μείωση των πωλούμενων ποσοτήτων καυσίμων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα τόσο στους πρατηριούχους όσο και στους χονδρεμπόρους, οι οποίοι δηλώνουν ότι οι επιχειρήσεις τους έχουν στεγνώσει από ρευστότητα με αποτέλεσμα να τίθεται θέμα επιβίωσης για αρκετές απ' αυτές. Σε ό,τι αφορά τους πρατηριούχους το πρόβλημα είναι πιο έντονο, αφού μέσα στα τελευταία τρία χρόνια έχουν κλείσει περισσότερα από 1.200 πρατήρια.

Η κατάσταση επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο από την κατακρήμνιση των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, οι οποίες το τρίμηνο 15/10 - 15/1 υπολογίζεται ότι μειώθηκαν κατά περισσότερο από 70%.

Σημειώνεται ότι την 1/2/2013 με πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης στο 1,730 ευρώ, η διαμόρφωση της τελικής τιμής προέκυπτε από την τιμή του διυλιστηρίου κατά 37,4 %, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 58,3% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 4,3%.

«Χάλκινο» σε ακρίβεια

Η Ελλάδα, εξαιτίας των φόρων, είναι από τις πλέον ακριβές χώρες στην Ευρώπη ως προς τις τιμές των καυσίμων. Με βάση τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 28 Ιανουαρίου η χώρα μας, κατείχε την 3η θέση στην κατάταξη της ακρίβειας. Ειδικότερα, με μέση τιμή το 1,710 ευρώ ανά λίτρο, είμαστε κατά 4 και 4,3 λεπτά το λίτρο από την Ιταλία και τις Κάτω Χώρες αντίστοιχα που βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις.

Σε ό,τι αφορά την τιμή της αμόλυβδης προ φόρων, την ίδια ημερομηνία η χώρα μας κατατάσσεται στη 12η θέση των χωρών της Ε.Ε. με 706,02 ευρώ το χιλιόλιτρο, υψηλότερα και πάλι του μέσου όρου των 27, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 684,06 ευρώ ανά 1.000 λίτρα αμόλυβδης.

ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΖΗΣΙΜΟΥ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα