H ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, η ιστορική μεταρρύθμιση στη φορολόγηση των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία με ξένη σημαία, η γενικότερη προσφορά της ναυτιλίας στον τόπο με την προσδοκώμενη αύξηση της απασχόλησης και η κρίση που πλήττει τη ναυτιλία, αναμένεται να είναι τα θέματα που θα κυριαρχήσουν στην ετήσια τακτική γενική συνέλευση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η οποία πραγματοποιείται σήμερα το απόγευμα στο Ιδρυμα Ευγενίδου.
Η καταβολή φόρων και από τα πλοία με ξένη σημαία συνιστά μία σημαντική τομή στο φορολογικό καθεστώς που διέπει την ελληνόκτητη ναυτιλία, καθώς για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, τα πλοία υπό ξένη σημαία, που τα διαχειρίζονται ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, καταβάλλουν φόρο.
Οι μεταρρυθμίσεις
Ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει ότι η μεταρρύθμιση αυτή έγινε σε μεγάλο βαθμό αποδεκτή από τον ελληνικό εφοπλισμό. Επισημαίνεται πως αναμένεται μία ακόμη εξέλιξη σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση του υπό ελληνική σημαία πλοίου, η οποία θα αυξηθεί περαιτέρω. Υπενθυμίζεται ότι, από τη φορολογία των πλοίων, ο προϋπολογισμός του 2013 προβλέπει έσοδα 94,65 εκατ. ευρώ, έναντι εσόδων 14,7 εκατ. ευρώ το 2012 και 14,1 εκατ. ευρώ το 2011.
Παρά τη φορολόγηση, το ελληνόκτητο, αλλά και το υπό ελληνική σημαία πλοίο διατηρεί την ανταγωνιστικότητά του, κάτι που αποτελεί μόνιμο ζητούμενο για την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Οπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης, «ο εφοπλιστικός κόσμος, συναισθανόμενος την κρισιμότητα των στιγμών, αλλά και τη μοναδική ευκαιρία που έχει η χώρα να ανακάμψει και να αναπτυχθεί, ανταποκρίνεται πλήρως στις προκλήσεις, δηλώνει «παρών» και θα συμβάλει στην προσπάθεια, μέσα από τα φορολογικά έσοδα που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος».
Ιδιαίτερη αναμένεται να είναι η αναφορά στην έντονη κοινωνική δραστηριότητα του ελληνικού εφοπλισμού, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ειδικό πρόγραμμα κοινωνικής προσφοράς της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που έχει σαφή προσανατολισμό να ενισχύσει την οικογένεια, τα παιδιά και τους νέους και επικεντρώνεται σε περιοχές που έχουν πληγεί από τη δυσμενή οικονομική συγκυρία. Η ΕΕΕ έχει ήδη προγραμματίσει ένα πλαίσιο ενεργειών κοινωνικής προσφοράς σε όλη τη χώρα.
EUROKINISSI
Θεόδωρος Βενιάμης: «Ο εφοπλιστικός κόσμος δηλώνει ''παρών'' και θα συμβάλει στην προσπάθεια της χώρας. Η ΕΕΕ θα υποστηρίξει τη διαδικασία εγγραφής πλοίων στην ελληνική σημαία».
Σε ό,τι αφορά το νηολόγιο, στην εισήγησή του ο κ. Βενιάμης αναμένεται να υποστηρίξει ότι ο ελληνικός στόλος εκσυγχρονίζεται συνεχώς και αυξάνει σε χωρητικότητα, γεγονός που πιστοποιείται και από τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Επισημαίνεται ότι, με βάση τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (Νοέμβριος του 2012), στο ελληνικό νηολόγιο ήταν εγγεγραμμένα 812 πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 3.000 κοχ, έναντι 820 πλοίων το Νοέμβριο του 2011 και 826 πλοίων το Νοέμβριο του 2010.
Παρά τη μικρή μείωση σε αριθμό πλοίων, η συνολική χωρητικότητα αυξήθηκε στους 43.430.284 κοχ, έναντι 42.688.091 κοχ το Νοέμβριο του 2011 και 42.265.049 κοχ το Νοέμβριο του 2010. Παράλληλα, αναμένεται να υποστηρίξει τη ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης του νηολογίου, μετά και την εφαρμογή των μέτρων για τον εκσυγχρονισμό της διαδικασίας εγγραφής πλοίων στην ελληνική σημαία.
Η πορεία του ελληνικού νηολογίου είναι συνυφασμένη και με την πορεία της απασχόλησης των Ελλήνων ναυτιών. Υπενθυμίζεται ότι στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου περιλαμβάνεται διάταξη που επιτρέπει την υπογραφή ατομικών συμβάσεων εργασίας στα ποντοπόρα πλοία στα κατώτερα πληρώματα. Τη συγκεκριμένη διάταξη στηρίζει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο πρόεδρός της στη «Ν», μπορεί να συμβάλει στη σημαντική αύξηση της απασχόλησης στα υπό ελληνική σημαία πλοία, αυξάνοντας παράλληλα τον αριθμό των πλοίων που είναι στη σημαία.
Η ναυτική εκπαίδευση
Από την εισήγηση του προέδρου της ΕΕΕ δεν θα λείπουν οι αναφορές στην αναγκαιότητα ενίσχυσης και αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί βασική παράμετρο διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας.
Επίσης, σημαντικό μέρος της εισήγησης αναμένεται να αφιερωθεί στην κρίση που πλήττει τη διεθνή ναυτιλία από την υπερπροσφορά χωρητικότητας.
Το 2013
Τριάντα πλοία αγόρασαν τον Ιανουάριο του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές επενδύοντας πάνω από 357 εκατ. δολ. σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking. Παγκοσμίως τον πρώτο μήνα του νέου έτους άλλαξαν χέρια 116 πλοία συνολικής αξίας 1,427 δισ. δολ.
Τον ίδιο μήνα του 2012 οι Ελληνες εφοπλιστές είχαν αγοράσει μόλις 13 πλοία επενδύοντας 327 εκατ. δολ. ενώ παγκοσμίως είχαν αλλάξει χέρια 60 πλοία αξίας 863 εκατ. δολ. Από τα εν λόγω στοιχεία είναι εμφανής μία αύξηση της κινητικότητας στην αγορά second hand πλοίων στην έναρξη της φετινής χρονιάς.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - [email protected]