Χαμένοι στη... μετάφραση περί καμποτάζ

Ανεφάρμοστο σε μεγάλο βαθμό το νέο πλαίσιο λόγω ερμηνευτικών ζητημάτων
Δευτέρα, 04 Φεβρουαρίου 2013 07:00

Στα «χαρτιά» παραμένει ακόμα και σήμερα και άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα για κρουαζιερόπλοια με τρίτες σημαίες, παρά το γεγονός ότι ο νόμος βρίσκεται σε ισχύ από το 2012.

Τη στιγμή που τα υπουργεία και οι φορείς τσακώνονται για το πού θα γίνει η νέα βάση κρουαζιέρας που θα φιλοξενεί το homeport στην Αττική, αφού φιλοδοξούμε να πάρουμε τα πρωτεία στην Ανατολική Μεσόγειο και ταυτόχρονα αναζητούμε τρόπους να ενισχυθούν μέσω της κρουαζιέρας και οι υπόλοιποι παραναυτιλιακοί κλάδοι (ναυπηγοεπισκευή, εφοδιασμός κ.ά.), η ελληνική γραφειοκρατία έχει δημιουργήσει έντονο εκνευρισμό στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας.

Συγκεκριμένα, υπάρχουν πολλές εταιρείες που θέλουν να φέρουν κόσμο να κάνει επιβίβαση σε κρουαζιερόπλοια με σημαίες χωρών εκτός Ε.Ε. σε περιφερειακά λιμάνια της χώρας, αφού, για παράδειγμα, ο ΟΛΠ έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να ανταποκριθεί, αλλά απάντηση δεν παίρνουν.

Υπάρχουν λιμάνια τα οποία έχουν δεχθεί κρούσεις για να φέρουν επιβάτες ακόμα και φέτος, αλλά το θέμα κολλάει στην ερμηνεία του νόμου. Το ζήτημα που τέθηκε είναι το κατά πόσον το λιμάνι αφετηρίας για κυκλικά ταξίδια (πάντα για κρουαζιερόπλοια με τρίτες σημαίες που αποτελούν πάνω από το 80% του παγκόσμιου στόλου) αναφέρεται στο πλοίο ή στον επιβάτη.

Υπάρχουν λιμάνια, τα οποία επισημαίνουν ότι δεν μπορούν να προβούν σε ερμηνεία του νόμου και έχουν ζητήσει ερμηνευτικές εγκυκλίους, οι οποίες όμως ακόμα δεν έχουν εκδοθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ερωτήματα για διευκρινίσεις έχουν ήδη υποβληθεί και από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας στο υπουργείο Ναυτιλίας, αλλά ουσιαστική απάντηση δεν έχουν λάβει.

Σύμφωνα με την άποψη των εταιρειών, το λιμάνι αφετηρίας αναφέρεται στον επιβάτη και όχι στο κρουαζιερόπλοιο, αφού αυτός είναι που πρέπει να επιβιβαστεί και να αποβιβαστεί από το ίδιο λιμάνι.

Ενα κρουαζιερόπλοιο ξεκινά την κρουαζιέρα του από την Ιταλία ή την Ελλάδα με προορισμό, για παράδειγμα, τα ελληνικά νησιά ή και τα τουρκικά παράλια. Σε ένα δεύτερο ελληνικό λιμάνι, παραλαμβάνει επιβάτες, τους οποίους στην επιστροφή τους αποβιβάζει στο ίδιο λιμάνι που τους επιβίβασε.

Σύμφωνα με τα ισχύοντα στην αγορά κρουαζιέρας, αυτό μπορεί να γίνει χωρίς κανένα πρόβλημα, αλλά η ελληνική γραφειοκρατία δεν έχει δώσει ακόμα απάντηση. Το γεγονός αυτό δημιούργησε προβληματισμό στις εταιρείες, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό δεν γνωρίζουν αν θα συμπεριλάβουν ακόμα και αποσπασματικά τα ελληνικά λιμάνια στο πρόγραμμα για το home port του 2014.

Σύμφωνα με το πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου, Γιώργο Γράτσο, η χώρα μας μπορεί να εξασφαλίσει επιπλέον έσοδα από την κρουαζιέρα σε ετήσια βάση ύψους 1 δισ. ευρώ, σε περίπτωση που φτάσει στα ίδια επίπεδα στον αριθμό επιβατών Home Port της Ισπανίας που είναι ο δεύτερος προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση.

Ωστόσο, «εμπόδιο» στην προσπάθεια ανάπτυξης του homeport στη χώρα μας δεν αποτελεί μόνο η ερμηνεία του νόμου. Ακόμα ένα θέμα είναι και οι υποδομές κρουαζιέρας. Ειδικά στο ζήτημα της ανάπτυξης της βάσης κρουαζιέρας, η υπόθεση είναι ακόμα ανοικτή και τα μηνύματα που λαμβάνουν οι εταιρείες που έχουν την έδρα τους στο εξωτερικό είναι αντικρουόμενα. «Τη μία ημέρα ενημερώνονται ότι η νέα βάση θα γίνει στο λιμάνι του ΟΛΠ και την άλλη ημέρα ότι θα γίνει στο Φάληρο». Αυτό μεγαλώνει τη δυσπιστία που υπάρχει για την ελληνική πραγματικότητα στα head quarters των εταιρειών σε όλο τον κόσμο.

Ενδιαφέρον από τα τρία μεγαθήρια

Το ενδιαφέρον τους να κάνουν χρήση προβλητών κρουαζιέρας στην Ελλάδα έχουν εκφράσει τα μεγαθήρια της παγκόσμιας κρουαζιέρας, όπως είναι η Carnival η Royal Caribbean, αλλά και η MSC.

Οσον αφορά στην Αττική, από τη μια πλευρά ο ΟΛΠ συνεχίζει το πρόγραμμά του να εντάξει στο ΕΣΠΑ τη νέα επέκταση της βάσης κρουαζιέρας που θα μπορεί να φιλοξενεί μέχρι και έξι κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς (από 3.000 επιβάτες και άνω), και από την άλλη πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης αναφέρουν ότι προωθείται η λύση του Φαλήρου και ότι το έργο θα γίνει με ΣΔΙΤ.

«Θα πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών και να ζητήσουμε τη συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας, που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της, με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία», αναφέρουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς κρουαζιέρας.

Το «χάλκινο» στην Ευρώπη

Η Ελλάδα αποτέλεσε το 2011 τον τρίτο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, με 4,78 εκατομμύρια επιβάτες, σε σύγκριση με τον πρώτο προορισμό, που είναι η Ιταλία, με 6,7 εκατομμύρια και το δεύτερο, που είναι η Ισπανία, με 5,25 εκατομμύρια, αλλά υστερεί τρομακτικά σε μερίδιο αγοράς και βρίσκεται στην έκτη θέση στα έσοδα, με μόλις 605 εκατομμύρια ευρώ. Το 46% αυτών των εσόδων προήλθε από τον τομέα των μεταφορών, ενώ το 17% από τις επισκευές.

Η Ιταλία είναι ο πρωταγωνιστής της κρουαζιέρας στην Ευρώπη, σε όλα τα επίπεδα. Το 2011 εισέπραξε 4,45 δισ. ευρώ από τη βιομηχανία κρουαζιέρας ή το 30% του συνόλου των εσόδων που δημιούργησε η κρουαζιέρα στην Ευρώπη. Το 30% του ποσού που εισέπραξε η Ιταλία, ήτοι 1,225 δισ. ευρώ, προήλθε από τις κατασκευές πλοίων και το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα.

Οντας ο μεγαλύτερος προορισμός κρουαζιέρας, οι μεταφορές και οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες, που σχετίζονται με την κρουαζιέρα, εισέπραξαν 699 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 23% του συνολικού ποσού. Οι παραπάνω από 13.500 εργαζόμενοι που απασχολούνται στις εταιρείες κρουαζιέρας, περιλαμβανομένων και των πληρωμάτων, εισέπραξαν 456 εκατ. ευρώ, δηλαδή 15% των συνολικών εσόδων της Ιταλίας.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα