Το τμήμα αεροδιαστημικής της Fiat SpA, FiatAvio, αντί ποσού περίπου 1,5 δισ. ευρώ (1,73 δισ. δολ.), συμφώνησαν να εξαγοράσουν από κοινού η ιταλική εταιρεία άμυνας που ελέγχεται από το κράτος, Finmeccanica SpA, με την αμερικανική φίρμα Carlyle Group Inc.
Σύμφωνα με ανακοίνωση η εξαγορά θα γίνει και από τις δύο εταιρείες με την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και με δανεισμό.
Η νέα εταιρεία, η οποία θα ανήκει κατά 70% στην Carlyle και κατά 30% στην Finmeccanica, θα προχωρήσει στην αγορά των περιουσιακών στοιχείων της FiatAvio.
Η Fiat, η οποία περικόπτει κατά χιλιάδες τις θέσεις εργασίας σε διεθνές επίπεδο και κλείνει τα εργοστάσιά της μετά από δύο συνεχόμενα έτη ζημιών, πουλά περιουσιακά της στοιχεία, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για τη μη κερδοφόρα Fiat που παράγει τα αυτοκίνητα Alfa και Lancia.
H FiatAvio αποτελεί ένα από τα πιο κερδοφόρα τμήματα του ομίλου και παράγει πυραύλους εκτόξευσης για το Ariane 5, αλλά και εξαρτήματα για στρατιωτικά και εμπορικά αεροπλάνα, καθώς και για ελικόπτερα.
«Η Fiat αποτελεί κλασσικό παράδειγμα εταιρείας η οποία πρέπει να αναδιοργανωθεί εκ βάθρων», ανέφερε ο Derek Lemke-von Ammon, στέλεχος της ιδιωτικής χρηματιστηριακής εταιρείας Thomas Weisel Partners LLC, στο Σαν Φρανσίσκο.
«Η Finmeccanica θέλει να εκμεταλλευθεί την αύξηση των στρατιωτικών δαπανών, οι οποίες ωθούν ανοδικά την αμυντική βιομηχανία. Η κυβέρνηση του Ιταλού πρωθυπουργού, Silvio Berluskoni, ενθάρρυνε τη Finmeccanica να κάνει από κοινού την πρόταση για την εξαγορά της FiatAvio με εταιρεία εκτός χώρας, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο».
«Φαίνεται ότι η ιταλική κυβέρνηση έχει βάλει το χεράκι της σε αυτήν την εξαγορά», συμπλήρωσε ο Lemke-von Ammon, σε συνέντευξή του.
«Με τον πρώην πρωθυπουργό της Μ. Βρετανίας, John Major και τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ, George H.W. Bush, στην ομάδα των συμβούλων της Carlyle, θα μπορούσα να υποθέσω ότι οι διασυνδέσεις στην ιταλική κυβέρνηση είναι αρκετά μεγάλες, επεσήμανε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Οι πωλήσεις εταιρειών στην Ευρώπη υπερδιπλασιάστηκαν πέρυσι, στα 47 δισ. δολ., καθώς η Fiat με έδρα το Τορίνο της Ιταλίας και άλλες εταιρείες προχώρησαν στην πώληση τμημάτων τους, προκειμένου να εξοφλήσουν τα χρέη τους. Η Fiat μάλιστα τον περασμένο Μάρτιο πούλησε το τμήμα των ασφαλίσεών της, αντί του ποσού των 2,4 δισ. ευρώ.
Η FiatAvio έχει στην κυριότητά της 14 εργοστάσια, εννέα ερευνητικά κέντρα και περισσότερους από 5.000 υπαλλήλους. Η Carlyle και η Finmeccanica απορροφούν το τμήμα του σχεδιασμού και της παραγωγής εξαρτημάτων για μηχανές αεροναυτικής, κιβώτια ταχυτήτων, τουρμπίνες χαμηλής πίεσης και συστήματα προώθησης στο διάστημα, σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους.
Εδραίωση της βιομηχανίας
«Εάν κοιτάξει κάποιος για να δει τι συνέβη στη βιομηχανία του διαστήματος και της άμυνας τα τελευταία 15 χρόνια, θα διαπιστώσει ότι υπήρξε μια σημαντική εδραίωση του κλάδου», ανέφερε ο Lemke-von Ammon, συμπληρώνοντας ότι : «Αυτή η εξέλιξη μπορεί να αποτελεί κομμάτι της αντίληψης, πάρτε αυτό το κομμάτι της Fiat, καθαρίστε το για μερικά χρόνια και μετά αποκτήστε το ως κομμάτι μιας πανευρωπαϊκής εταιρείας του διαστήματος».
Οι μετοχές της Finmeccanica υποχώρησαν κατά ένα σεντ στα 55 σεντς χθες στο Μιλάνο, τη στιγμή που οι μετοχές της Fiat έχαναν 25 σεντς, φθάνοντας στα 6,08 ευρώ η μία.
Σημειώνεται, ότι, η εκπρόσωπος της εταιρείας Carlyle στο Λονδίνο, Katherine Elmore-Jones, έλειπε από το γραφείο της όταν εκλήθη τηλεφωνικώς και δεν κάλεσε πίσω, παρά το ότι είχε ζητηθεί από τη γραμματέα της, ενώ ο αριθμός τηλεφώνου του Valerio Bonelli στην Finmeccanica δεν απαντούσε μετά τις ώρες γραφείου.
Η Carlyle ελέγχει περισσότερα από 16 δισ. δολ. και έχει ιστορία στη βιομηχανία διαστήματος και άμυνας με επενδύσεις που έχει κάνει σε εταιρείες του κλάδου, όπως στην United Defense Industries Inc.
Τον Δεκέμβριο η Carlyle συμφώνησε να αγοράσει μερίδιο 34% στην Qinetiq Plc, το τμήμα ερευνών άμυνας της βρετανικής κυβέρνησης.
Οι Carlyle και Finmeccanica εκτιμούν ότι η εξαγορά θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη του τρέχοντος έτους, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Η εξαγορά θα γίνει με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και από τις δύο εταιρείες, καθώς επίσης και με τραπεζικό δανεισμό από την Banca Intesa SpA, την Citigroup Inc., την Goldman Sachs Group Inc., την Lehman Brothers Holdings Inc. και την Mediobanca SpA.
Σύμβουλοι της Carlyle στην εξαγορά ήταν η Goldman Sachs και η Lehman Brothers, ενώ την Finmeccanica εκπροσώπησε η Mediobanca.
Η αρχική συμφωνία για την εξαγορά, ανακοινώθηκε τον Απρίλιο.