Μείωση σε ποσοστό της τάξης του 9% της επιβατικής κίνησης εμφάνισε τον Ιούνιο η υπ' αριθμόν τέσσερα σε μέγεθος αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, η ολλανδική KLM Royal Dutch Airlines NV, καθώς η εξάπλωση του Σοβαρού Οξέος Αναπνευστικού Συνδρόμου (SARS) ή άτυπης πνευμονίας, αλλά και η συρρίκνωση των οικονομιών διεθνώς, απέτρεψαν τον κόσμο από τα ταξίδια.
Σε ανακοίνωσή της η αεροπορική εταιρεία αναφέρει ότι ο συντελεστής φορτίου (οι θέσεις που καλύφθηκαν) μειώθηκε κατά 0,6% τον περασμένο μήνα στο 79,7% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2002, καθώς η KLM μείωσε τη δυναμικότητά της κατά 9%. Αντιθέτως η κίνηση των εμπορευμάτων παρέμεινε αμετάβλητη.
«Συνολικά τα στοιχεία δεν υπόσχονται και πολλά», ανέφερε ο Jan Wirken, αναλυτής στην F van Lanschot Bankiers, ο οποίος συνιστά «διακράτηση» της μετοχής της KLM, η οποία επηρεάστηκε αρνητικά από τον ιό του SARS, καθώς έχει μεγάλο μερίδιο αγοράς στην Ασία. Επίσης, υπάρχει και μεγάλη πίεση από πλευράς τιμών. Ετσι, δεν φαίνεται ιδιαίτερα ελπιδοφόρο το πρώτο τρίμηνο για τα αποτελέσματα της εταιρείας που θα ανακοινωθούν στις 24 Ιουλίου, συμπλήρωσε.
Η KLM ανακοίνωσε στις 25 Ιουνίου ότι ενδέχεται να προχωρήσει στη μείωση των θέσεων εργασίας τουλάχιστον κατά 4.500, περίπου 50% περισσότερες από αυτές που είχε ανακοινώσει τον Απρίλιο, σε μια προσπάθεια μείωση του κόστους κατά 650 εκατ. ευρώ (749 εκατ. δολ.) ανά έτος.
Το τέταρτο τρίμηνο της προηγούμενης χρήσης, η εταιρεία εμφάνισε ζημίες ρεκόρ, καθώς η μείωση της ζήτησης για αεροπορικά εισιτήρια σημείωσε περαιτέρω υποχώρηση, τόσο εξ αιτίας της παγκόσμιας οικονομικής δυσπραγίας, όσο και της εξάπλωσης του θανατηφόρου ιού της άτυπης πνευμονίας.
Στους προορισμούς Ασίας-Ειρηνικού, το SARS επηρεάζει ακόμη την επιβατική κίνηση, αναφέρει στην ανακοίνωσή της η KLM, όπου αυτή μειώθηκε σε ποσοστό 28%.
Από την άλλη πλευρά, η Κεντρική Τράπεζα της Ολλανδίας ανακοίνωσε στις 18 Ιουνίου ότι η οικονομία της χώρας ενδέχεται να συρρικνωθεί το 2003, ενώ η γερμανική οικονομία, η μεγαλύτερη της Ευρώπης, μπορεί να υποχωρήσει φέτος για πρώτη φορά μέσα σε μια δεκαετία, όπως ανακοίνωσε την περασμένη Τρίτη το Ινστιτούτο DIW.
Ασία, Βόρειος Αμερική
Η KLM μείωσε τη δυναμικότητα των θέσεών της στους προορισμούς της Ασίας, σε ποσοστό 23%, ενώ ο συντελεστής φορτίου μειώθηκε κατά 5,8 ποσοστιαίες μονάδες, στο 77,9%. Η κίνηση στις χώρες βορείως του Ατλαντικού υποχώρησε κατά 8%. Ετσι η εταιρεία μειώσε τη δυναμικότητα στα αεροσκάφη προς τις χώρες αυτές κατά 9%, αυξάνοντας τον συντελεστή φορτίου κατά 0,7%, στο 89,2%.
Αντιθέτως, αμετάβλητη παρέμεινε η κίνηση των αεροσκαφών στην Ευρώπη, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, τη στιγμή που η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 2%, αυξάνοντας τον συντελεστή φορτίου κατά 1,9%, στο 79,6%.
Η κίνηση στη Μέση Ανατολή τέλος, μειώθηκε σε ποσοστό 6% και η αεροπορική εταιρεία της Ολλανδίας μείωσε τις θέσεις των επιβατών της κατά 10%, αυξάνοντας έτσι τον συντελεστή φορτίου κατά 3,9%, στο 77,7%, σύμφωνα με δική της ανακοίνωση.