ΣΥΝΟΛΙΚΑ 315 αεροσκάφη σχεδιάζει να παραδώσει φέτος η Airbus SAS, 15 περισσότερα από ό,τι είχε προγραμματίσει, διαβεβαιώνοντας πως θα ξεπεράσει για πρώτη φορά σε παραγωγή τη μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, Boeing Co., σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο που κυκλοφόρησε με το πρόγραμμα της εταιρείας.
Η ευρωπαϊκή κατασκευάστρια αεροσκαφών, σχεδιάζει να κατασκευάσει 304 μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη το 2004, κάτι το οποίο θα τη φέρει μπροστά από την Boeing, η οποία έχει ανακοινώσει ότι δεν πρόκειται να κατασκευάσει περισσότερα από 285 αεροσκάφη το 2003 και από 290 αεροσκάφη το 2004.
Η Airbus, που κατά 80% ανήκει στης European Aeronautic, Defense & Space Co., βρίσκεται μπροστά στον αγώνα της αύξησης παραγωγής αεροσκαφών, με 238 νέες παραγγελίες αεροσκαφών φέτος, έναντι 157 παραγγελιών της Boeing. Επιπλέον η εταιρεία ετοιμάζεται να λανσάρει στην αγορά το νέο αεροσκάφος της A380 με 555 θέσεις, μοντέλο, το οποίο η Boeing δεν μπορεί να ανταγωνιστεί, καθώς δεν έχει ανάλογο.
«Η Airbus επαναβεβαιώνει τον στόχο της για την κατασκευή περίπου 300 αεροσκαφών το 2003», ανέφερε η εκπρόσωπος της εταιρείας, Barbara Kracht, σε συνέντευξή της.
Για το 2003 το πρόγραμμα της εταιρείας, περιλαμβάνει την κατασκευή συνολικά 315 αεροσκαφών, μεταξύ των οποίων θα υπάρχουν 237 μονής σειράς θέσεων, 70 μοντέλα A330/A340 και οκτώ αεροσκάφη για τη μεταφορά εμπορευμάτων, από τις παλαιότερες σειρές της A300/A310.
Τα σχέδια της Airbus, βάσει του εγγράφου που κυκλοφόρησε εντός της εταιρείας, αναφέρουν ότι το 2004 θα κατασκευάσει 224 αεροσκάφη μονής σειράς θέσεων, 50 βασικά A330/A340, 18 αεροσκάφη τύπου A340-500, μια σειρά από Α340-600 και 12 αεροσκάφη από τις σειρές Α300/310.
«Η εταιρεία, κατά πάσα πιθανότητα προβλέπεται ότι θα παραμείνει στην πρώτη θέση στο μέλλον», ανέφερε ο Ruch Turgeon, οικονομικός αναλυτής στη Victory Capital, της οποίας η μητρική εταρεία κατείχε 5,34 εκατ. μετοχές της Boeing μέχρι το τέλος του δευτέρου τριμήνου.
Ο Turgeon εκτιμά, ότι, η Airbus θα έχει μερίδιο 60% της αγοράς έναντι 40% της Boeing, καθώς το κόστος κατασκευής αεροσκαφών για την αμερικανική εταιρεία είναι υψηλότερο, εξ αιτίας της αύξησης των συνταξιοδοτήσεων και των δαπανών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
«Αυτό, θα κάνει τα πράγματα πιο δύσκολα για την Boeing, να φτάσει την Airbus σε επίπεδο κόστους», είπε ο ίδιος, συμπληρώνοντας : «Το εργατικό της δυναμικό είναι γηραιότερο και λιγότερο παραγωγικό. Το κόστος για την κατασκευή ενός αεροσκάφους στην Τουλούζη της Γαλλίας, θα είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο της κατασκευής ενός αεροσκάφους στο Ρέντον της Ουάσινγκτον, και αποτελεί μειονέκτημα για τον ανταγωνισμό της Boeing, που κατασκευάζει τα αεροσκάφη 737 μονής σειράς θέσεων, εκεί.
Ανάκαμψη της αεροπορικής βιομηχανίας
Η Airbus και οι άλλες κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών, δεν περιμένουν σημαντική αύξηση των παραγγελιών τους πριν από το 2006, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες μόλις τώρα αρχίζουν να συνέρχονται από το μεγαλύτερο πλήγμα που δέχθηκε ποτέ ο κλάδος τους.
Υπάρχει γενικά μια χρονική υστέρηση για την επάνοδό τους στην κερδοφορία και την αύξηση των παραγγελιών για καινούργια αεροσκάφη.
«Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης, πρέπει να εμφανίσουν μικρά κέρδη το επόμενο έτος», ανέφερε ο Chris Avery, οικονομικός αναλυτής στην J.P. Morgan Chase & Co., στο Λονδίνο, συμπληρώνοντας : «Οι αμερικανικές εταιρείες με τη σειρά τους, φαίνεται ότι θα συνεχίσουν να εμφανίζουν ζημίες, πριν επιστρέψουν στην κερδοφορία το 2005. Ετσι, υπάρχει ακόμη δρόμος για να ανακάμψει ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών, κάτι που έχει άμεση σχέση με την ανάκαμψη των εταιρειών παραγωγής αεροσκαφών».
Η παγκόσμια οικονομική ύφεση, οι τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, ο πόλεμος στο Ιράκ και η εξάπλωση του θανατηφόρου ιού της άτυπης πνευμονίας, SARS στην Ασία, επηρέασαν σημαντικά τις αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο την τελευταία διετία, με αποτέλεσμα αυτές να εμφανίσουν ζημίες 12 δισ. δολ. το 2002.
Μόνο οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, θα εμφανίσουν συνολικά ζημίες 6-7 δισ. δολ. φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της Air Transport Association.