Μέτρα για την ελληνική ναυτιλία ανακοίνωσε ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Πασχαλίδης αμέσως μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου για θέματα ναυτιλιακής πολιτικής.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας εξήρε το ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στη γενικότερη προβολή της χώρας κάνοντας λόγο για ναυτιλιακή διπλωματία, και τόνισε τη σημασία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας για την εθνική οικονομία σημειώνοντας ότι τα τελευταία πέντε χρόνια, οι εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος σχεδόν διπλασιάστηκαν ενώ στο τέλος του 2003 θα κινηθούν στα επίπεδα των 9 δισ. ευρώ.
Ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ποσοτική και ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού στόλου χάρη στην οποία η μέση ηλικία των πλοίων μειώνεται διαρκώς και προσεγγίζει σήμερα, τα 18 χρόνια.
Ο κ. Πασχαλίδης είπε ότι θα δοθεί προσοχή στην αύξηση της απασχόλησης των ελλήνων ναυτικών με την αυστηρή εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας στα πλοία όλων των κατηγοριών, την πιστή εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης 180 για τον χρόνο απασχόλησης των ναυτικών και την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο. Όπως επισήμανε ο υπουργός, την τελευταία τετραετία η καταγεγραμμένη ανεργία των ναυτικών από 7,9% τον Ιανουάριο του 2000 υποχώρησε στο 4,3% το Σεπτέμβριο του 2003.
Επιπροσθέτως η εφαρμογή του νόμου για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας θα εξασφαλίσει τη διασύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας, με ιδιαίτερη πρόνοια για την κάλυψη των άγονων γραμμών και την εξυπηρέτηση μικρών νησιών.
Καθιερώνεται επίσης η χάρτα δικαιωμάτων του επιβάτη, ενώ εντατικοποιούνται οι έλεγχοι στα επιβατηγά πλοία με στόχο τη μεγαλύτερη ποιότητα και ασφάλεια στα δρομολόγια της ακτοπλοΐας.
Υλοποιείται επίσης ένα πρόγραμμα 620 εκατ. ευρώ στις λιμενικές υποδομές στο πλαίσιο της γενικότερης αναβάθμισης δώδεκα μεγάλων λιμανιών εθνικής σημασίας, βασικών κόμβων των διευρωπαϊκών δικτύων. Σύμφωνα με τον κ. Πασχαλίδη, έργα ολυμπιακής και μεταολυμπιακής χρήσης θα συμβάλλουν στην εξέλιξη του Πειραιά σε ευρωπαϊκή ναυτιλιακή μητρόπολη ναυτιλίας και διεθνές ναυτιλιακό κέντρο ακτοπλοΐας, με τη θέσπιση νέου θεσμικού πλαισίου για εγγραφή ενοικιαζομένων πλοίων σε ειδικό μητρώο και το σύστημα μακροχρόνιας μίσθωσης πλοίων για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση μικρών νησιών. Ο Πειραιάς γίνεται τέλος κέντρο δίωξης της λαθρομετανάστευσης με την ίδρυση του Ευρωπαϊκού Κέντρου Θαλασσίων Συνόρων.
Τέλος, σειρά μέτρων αφορούν το τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, με την εισαγωγή νέου κτιριακού προγράμματος των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ύψους 20 εκατ. Ευρώ, την ίδρυση Ακαδημίας Λιμενικού Σώματος στην Αλεξανδρούπολη και τα νέα εξοπλιστικά προγράμματα για την έρευνα και τη διάσωση στη θάλασσα και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.
Ενισχύεται επίσης η στελέχωση του Λιμενικού Σώματος, που προοδευτικά μέχρι το 2006 θα ξεπεράσει τους 10.000 αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και λιμενοφύλακες.