Αύξηση σε ποσοστό της τάξης του 18%, σημείωσε το Νοέμβριο έναντι του προηγούμενου έτους η βιομηχανική παραγωγή της Κίνας, ενώ αναπτύχθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό σε χρονικό διάστημα εννέα μηνών, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι βιομηχανίες χάλυβα, επεκτάθηκαν, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη ζήτηση στην ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία στον κόσμο.
Η παραγωγή αυξήθηκε στα 397 δισ. γιουάν (48 δισ. δολ.), σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Στατιστικής Υπηρεσίας της χώρας. Η παραγωγή των αυτοκινήτων σημείωσε αύξηση σε ποσοστό της τάξης του 33% και των προϊόντων χάλυβα κατά 28%.
Η κυβέρνηση έχει ζητήσει τη συγκράτηση της κατασκευής νέων εργοστασίων από τις τεχνικές εταιρείες και τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Μερίδα οικονομικών αναλυτών εκτιμά, ότι η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, ενδέχεται να πιέσει τα κέρδη των εταιρειών και να τις οδηγήσει στην πτώχευση, ενώ οι τράπεζες δεν θα μπορέσουν να μειώσουν τα επισφαλή δάνεια.
«Η περαιτέρω αύξηση της παραγωγής θα ωθήσει κι άλλο τις ανοδικές τιμές των πρώτων υλών», ανέφερε ο Jun Ma, οικονομικός αναλυτής της Deutsche Bank στο Χονγκ Κονγκ, συμπληρώνοντας : «Εάν υπάρχουν συγκεκριμένα σημάδια πληθωρισμού, τότε η Κεντρική Τράπεζα, ενδέχεται να σκεφτεί την αύξηση των επιτοκίων ή να αυξήσει τα όρια των αποθεμάτων».
Οι βιομηχανικές τιμές για το τσιμέντο αυξήθηκαν κατά 2,8% τον Οκτώβριο, τη στιγμή κατά την οποία τα προϊόντα χαμηλής ποιότητας χάλυβα σημείωσαν αύξηση σε ποσοστό 10%.
Οι αρχές, έχουν ήδη λάβει σειρά μέτρων, προκειμένου να περιορίσουν τον δανεισμό και τις επενδύσεις. Τον Ιούνιο, η Κεντρική Τράπεζα, έκανε πιο δύσκολους τους όρους δανεισμού και αύξησε το όριο των αποθεμάτων.
Σύμφωνα με ανακοίνωσή της στις 27 Οκτωβρίου, εκτιμά ότι θα διατηρήσει στα σημερινά επίπεδα τα βασικά επιτόκια δανεισμού, μέχρι το τέλος του 2004, προκειμένου να βοηθήσει την οικονομία, για την οποία η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη με ρυθμό 8,5% φέτος.
Με τον ταχύτερο ρυθμό μέσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών αναπτύχθηκαν τον Οκτώβριο οι λιανικές πωλήσεις της Κίνας, ενώ οι εξαγωγές σημείωσαν τη μεγαλύτερη αύξηση μέσα σε πέντε μήνες. Ο δείκτης ανεργίας στα τέλη Σεπτεμβρίου ήταν στο 4,2%.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η παραγωγή αυτοκινήτων θα αυξηθεί κατά 1/3 σε έξι εκατ. οχήματα μέχρι το 2005, δίνοντας την ευκαιρία στη χώρα να ξεπεράσει τη Γερμανία και να καταστεί η τρίτη σε μέγεθος χώρα παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο, μετά τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.
Σημειώνεται, ότι, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ν. Κορέας, Hyundai Motor Co., ανοίγει δεύτερο εργοστάσιο παραγωγής στην Κίνα, προκειμένου να αυξήσει τη δυναμικότητά της μέχρι το 2007. Η μεγαλύτερη βιομηχανία παραγωγής χάλυβα της Κίνας, Shanghai Baosteel, σχεδιάζει να δαπανήσει έξι δισ. δολ. προκειμένου να αυξήσει την παραγωγή της κατά το ήμισυ.