Ανοδικές τάσεις παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια η εγχώρια αγορά γρήγορης εστίασης. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα κλαδικής μελέτης της Icap για της αλυσίδες εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης, η αγορά γρήγορης εστίασης ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1992-2002, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 21%.
Οσον αφορά τη διάρθρωση της αγοράς ανά κατηγορία, το 2002 τη μεγαλύτερη συμμετοχή είχε η κατηγορία burger (μπιφτέκι) με ποσοστό 44,8%, ενώ η κατηγορία σνακ-σάντουιτς, για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία ξεπερνάει την κατηγορία της πίτσας και καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, με ποσοστό συμμετοχής 22% περίπου.
Η πίτσα συμμετέχει με 20,7% περίπου στη συνολική εξεταζόμενη αγορά το 2002, ενώ η συμμετοχή της κατηγορίας ethnic (σουβλάκι κ.λπ.) αυξάνεται την ίδια χρονιά σε 9,6%.
Η τελευταία τετραετία χαρακτηρίζεται από ταχεία ανάπτυξη των αλυσίδων της κατηγορίας σνακ-σάντουιτς, καθώς και από την εμφάνιση και επέκταση εμπορικών σημάτων της παραδοσιακής ελληνικής κουζίνας.
Ειδικότερα, η κατηγορία ethnic παρουσιάζει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης την εξεταζόμενη περίοδο, ακολουθεί η κατηγορία του σνακ-σάντουιτς, της πίτσας και τέλος του burger. Ενα μεγάλο μέρος της αγοράς της κατηγορίας της πίτσας εκτιμάται ότι προήλθε από τις υπηρεσίες διανομής.
Μεγάλο είναι, επίσης, το ποσοστό συμμετοχής των πωλήσεων από καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε ''κλειστές αγορές'', όπως τα μέσα μεταφοράς, οι αυτοκινητόδρομοι, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα κ.λπ., στις συνολικές πωλήσεις της κατηγορίας του σνακ - σάντουιτς.
Στον κλάδο των αλυσίδων εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, που παρουσιάζουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ τους ως προς τη σύνθεση των πωλήσεών τους και το ουσιαστικό αντικείμενο δραστηριότητας.
Σε αρκετές από αυτές ο κύκλος εργασιών προέρχεται κατά το μεγαλύτερο ποσοστό του από πωλήσεις προς δικαιούχους ή την είσπραξη δικαιωμάτων, ενώ σε άλλες αφορά κυρίως την απ' ευθείας εκμετάλλευση εταιρικών εστιατορίων. Η σημερινή εικόνα του κλάδου διαμορφώνεται σε σημαντικό βαθμό από την παρουσία ισχυρών ομίλων επιχειρήσεων, που ελέγχουν περισσότερα του ενός εμπορικά σήματα στο χώρο της εστίασης και στους οποίους εντάσσονται εταιρίες με βασικό αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή τροφίμων και την τροφοδοσία των καταστημάτων (βιομηχανικό catering).
Οι περισσότερες αλυσίδες γρήγορης εστίασης αναπτύσσουν τα δίκτυά τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους και στις επαρχιακές πόλεις.
Οι συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που επικρατούν στην εγχώρια αγορά γρήγορης εστίασης, έχουν οδηγήσει αρκετές αλυσίδες, που έκαναν την εμφάνισή τους στο χώρο την προηγούμενη δεκαετία, να αποχωρήσουν, παρά τα εκτεταμένα δικτύα καταστημάτων που είχαν αποκτήσει.