Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών ζήτησε προσφυγή στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών προκειμένου η διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης με αιχμή τον ευρωπαϊκό φόρο άνθρακα να μην εξελιχθεί σε εμπορικό πόλεμο. Η έκκληση διά στόματος του γενικού διευθυντή της ΙΑΤΑ έρχεται εν μέσω ενδείξεων ότι οι Βρυξέλλες ενδέχεται να τηρήσουν πιο «ευέλικτη», κατά τα λεγόμενα του αρμοδίου επιτρόπου, στάση.
Υπενθυμίζεται ότι από 1/1, οι αερομεταφορείς εισήχθησαν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS), που υποχρεώνει όσες αεροπορικές εταιρίες πετούν από και προς τα αεροδρόμια των «27» να καταβάλλουν ειδικό φόρο άνθρακα. Το Πεκίνο κάλεσε τις κινεζικές εταιρίες να μην πληρώσουν τους προβλεπόμενους φόρους, αψηφώντας την ευρωπαϊκή απειλή προστίμων ή ακόμη και απαγόρευσης λειτουργίας στην Ε.Ε. για όσους δεν συμμορφωθούν.
Μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ προειδοποίησε ότι οι κινεζικοί αερομεταφορείς αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα καθώς έχουν εμπλακεί μεταξύ αντικρουόμενων νόμων, γεγονός που τους «σπρώχνει στην πρώτη γραμμή της συγκεκριμένης διαμάχης». Χαρακτηρίζοντας την κατάσταση «ανυπόφορη», ο Τόνι Τάιλερ εξέφρασε την ελπίδα «να μη βρισκόμαστε στην αρχή ενός εμπορικού πολέμου και να πρυτανεύσει η λογική».
Παρά τις έντονες αντιδράσεις από πλευράς Κίνας, Ηνωμένων Πολιτειών, Ινδίας και άλλων χωρών, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιμένει στην εφαρμογή του ETS στις αερομεταφορές, στο πλαίσιο των προσπαθειών της για μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Υποστηρίζει ότι αναγκάστηκε να επιλέξει αυτήν την οδό έπειτα από μια δεκαετία αδράνειας στο θέμα από το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ (ICAO).
Ο Τάιλερ επεσήμανε ότι η κρίση μπορεί να επιλυθεί μόνο μέσω του ICAO και πρόσθεσε ότι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι τώρα πολύ πιο ανοιχτή» σε μια τέτοια προοπτική. «Ελπίζω η Ευρωπαϊκή Ένωση και όλα τα κράτη-μέλη της να δουλέψουν σκληρά με τον ICAO προκειμένου να βρεθεί μια λύση με διεθνή ισχύ, παρόλο που δεν θα είναι εύκολο», καθώς το ζήτημα έχει προσλάβει διπλωματικές διαστάσεις.
Η διαμάχη απειλεί να βγει εκτός ελέγχου την ώρα που ο κλάδος προσπαθεί να ορθοποδήσει εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας και με τις τιμές των καυσίμων να αυξάνονται. Ο Τάιλερ προειδοποίησε ότι το 2012 θα είναι δύσκολη χρονιά. Η κίνηση ναι μεν αυξήθηκε κατά 0,2% το Δεκέμβριο, όμως είναι πολύ νωρίς να μιλήσει κανείς για ανάκαμψη.
Η ΙΑΤΑ έχει εξάλλου προβλέψει ότι τα κέρδη της βιομηχανίας φέτος θα ανέλθουν σε 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια, όμως σε περίπτωση βαθιάς ύφεσης στην Ευρώπη, η εικόνα θα μπορούσε να αλλάξει δραματικά, με τα κέρδη να μετατρέπονται σε απώλειες 8,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων - και ένας πόλεμος αντιποίνων σίγουρα θα όξυνε το πρόβλημα.