Στα αντίποινα εναντίον της Ευρωπαϊκής Ένωσης φαίνεται πως πέρασε η Κίνα με αιχμή την επέκταση του ευρωπαϊκού φόρου άνθρακα στις αερομεταφορές. Σύμφωνα με την EADS, το Πεκίνο μπλόκαρε τις πωλήσεις αεροσκαφών Airbus σε κινεζικές αεροπορικές εταιρίες, μια εξέλιξη που μοιάζει να επαληθεύει τους φόβους για εμπορικό πόλεμο.
Ο Λουί Γκαλουά, διευθύνων σύμβουλος της EADS, μητρικής της Airbus, προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι εάν δεν εισακούσει τις εκκλήσεις και τις διαμαρτυρίες αεροπορικών εταιριών από ολόκληρο τον κόσμο για το φόρο άνθρακα, ο όμιλος θα υποστεί σοβαρές οικονομικές ζημιές. «Η κινεζική κυβέρνηση μπλοκάρει την έγκριση» για δεκάδες αεροσκάφη, τα οποία έχουν παραγγείλει κινεζικές εταιρίες, δήλωσε ο Γκαλουά. «Φοβούμαστε ότι αυτή η διαμάχη εξελίσσεται σε εμπορικό πόλεμο... και υπάρχει κίνδυνος η Airbus να μετατραπεί σε όμηρο».
Διευκρίνισε ότι η απόφαση του Πεκίνου επηρεάζει την παραγγελία 35 αεροσκαφών Α350 και 10 σούπερ τζάμπο Α380. «Υπάρχει επίσης κίνδυνος για 6 αεροσκάφη Α330, μέσα στο 2013 και άλλα 19 μέσα στο 2014, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 20% της παραγωγής αεροσκαφών μεγάλης εμβέλειας της Airbus για εκείνη τη χρονιά.» Ο Γκαλουά κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση «να λάβει υπόψη τις διεθνείς αντιδράσεις από σχεδόν όλες τις χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης» και πρόσθεσε ότι η μόνη λύση είναι να επιτευχθεί μια παγκόσμια συμφωνία υπό την αιγίδα του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ.
Υπενθυμίζεται ότι από 1/1, οι αερομεταφορείς εισήχθησαν στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS), που υποχρεώνει όσες εταιρίες πετούν από και προς τα αεροδρόμια των «27» να καταβάλλουν ειδικό τέλος. Το Πεκίνο είχε ήδη καλέσει τις κινεζικές εταιρίες να μην πληρώσουν τους προβλεπόμενους φόρους, αψηφώντας την ευρωπαϊκή απειλή προστίμων ή ακόμη και απαγόρευσης λειτουργίας στην Ε.Ε. για όσους δεν συμμορφωθούν.
Σχεδόν τριάντα χώρες, ανάμεσά τους Κίνα, Η.Π.Α. Και Ινδία, είχαν δεσμευτεί να λάβουν μέτρα προκειμένου οι αερογραμμές τους να μην επιβαρυνθούν με έναν τέτοιο φόρο, απειλώντας τις Βρυξέλλες με αντίποινα, όπως τη διακοπή των διαπραγματεύσεων με εταιρίες από τα 27 κράτη - μέλη για νέα δρομολόγια.