Έκκληση ευρωπαϊκών ομίλων για καθυστέρηση του φόρου άνθρακα

Δευτέρα, 12 Μαρτίου 2012 12:29

Τα «φίλια πυρά» ευρωπαϊκών κολοσσών της αεροπλοΐας δέχεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην προσπάθειά της να επεκτείνει το λεγόμενο φόρο άνθρακα στις αερομεταφορές. Η Airbus και 6 μεγάλες αεροπορικές εταιρίες ζητούν από την Κομισιόν να καθυστερήσει την επιβολή του φόρου, προειδοποιώντας την ότι θέτει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας και παραγγελίες από την Κίνα ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.

Την περασμένη εβδομάδα, η EADS γνωστοποίησε ότι το Πεκίνο μπλόκαρε τις πωλήσεις αεροσκαφών Airbus σε κινεζικές αεροπορικές εταιρίες, σε αντίποινα για την εισαγωγή στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS) των αερομεταφορέων που εκτελούν πτήσεις από και προς αεροδρόμια των «27». Η Κίνα είχε ήδη καλέσει τις κινεζικές εταιρίες να μην πληρώσουν τους προβλεπόμενους φόρους, αψηφώντας την ευρωπαϊκή απειλή προστίμων ή ακόμη και απαγόρευσης λειτουργίας στην Ε.Ε. για όσους δεν συμμορφωθούν.

Φόβοι για μεγάλες απώλειες

Αντιμέτωπες με τις πιθανές συνέπειες ενός εμπορικού πολέμου, οι 7 εταιρίες - Airbus, British Airways, Virgin Atlantic, Lufthansa, Air France, Air Berlin και Iberia- υπογράφουν επιστολή με παραλήπτες τους ηγέτες των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία κάνουν μεταξύ άλλων λόγο για την «αβάσταχτη» απειλή να ανοίξουν «μέτωπα» με χώρες όπως η Κίνα, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ρωσία. Το ζήτημα με το ETS «άρχισε ως συζήτηση πάνω στην περιβαλλοντική νομοθεσία, όμως εξελίσσεται σε εμπορική διαμάχη», προειδοποίησε εκπρόσωπος της Airbus.

Τρεις κινεζικές εταιρίες - η Air China, η China Eastern και η Hainan Airlines- αρνούνται να οριστικοποιήσουν την παραγγελία 45 αεροσκαφών A330, ύψους περίπου 9,17 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι όμιλοι που υπογράφουν την επιστολή γράφουν ότι περιμένουν επίσης να αυξηθούν και να κλιμακωθούν οι «αναβολές, οι ακυρώσεις και τα αντίποινα», καθώς δεν είναι μόνο η Κίνα που αντιδρά στην επέκταση του ETS στις αερομεταφορές.

Σύμφωνα με την Airbus, μόνο η απόφαση των τριών κινεζικών αερομεταφορέων να καθυστερήσουν την παραγγελία των αεροσκαφών, θέτει σε κίνδυνο 2.000 θέσεις εργασίας σε Γαλλία, Γερμανία, Βρετανία και Ισπανία.

Θα υποχωρήσει η Κομισιόν;

Τα βλέμματα είναι τώρα στραμμένα στις Βρυξέλλες και στην αρμόδια επίτροπο για τη Δράση για το Κλίμα Κόνι Χέντεγκαρντ, η οποία ηγήθηκε της προσπάθειας επιβολής του φόρου, που στόχο έχει τη μείωση της παραγωγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Εκπρόσωπός της επανέλαβε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει το σύστημα, όμως πρόσθεσε πως υπάρχει η βούληση να «διερευνηθούν οι διαφορετικές δυνατότητες και τα περιθώρια ευελιξίας που επιτρέπει η νομοθεσία».

Οι 7 όμιλοι, όπως και οι κατασκευαστές κινητήρων Safran και MTU που επίσης υπογράφουν την επιστολή, ζητούν από την Κομισιόν να αναβάλουν τη λήψη μιας οριστικής απόφασης μέχρι να επιτευχθεί μια παγκόσμια συμφωνία για τις εκπομπές ρύπων, επιδιώκοντας μια «συμβιβαστική λύση, η οποία θα κατευνάζει τις ανησυχίες των τρίτων χωρών, προστατεύοντας παράλληλα την περιβαλλοντική ακεραιότητα του ETS».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα