Σε «ναυάγιο» οδηγήθηκαν τελικά οι συνομιλίες της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας με την πολιτική ηγεσία των υπουργείων Ανάπτυξης και Εργασίας. Κανονικά οι απεργίες των ναυτεργατών από Δευτέρα.
Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της συνάντησης, ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς, υποστήριξε πως δεν προέκυψε τίποτα διαφορετικό και το συμπέρασμα ήταν ότι δεν υπάρχουν λύσεις σε αυτή τη φάση, με αποτέλεσμα οι απεργιακές κινητοποιήσεις να γίνουν κανονικά, όπως έχει προαναγγείλει η Ομοσπονδία. Σύμφωνα με τον κ. Χαλά, κανένα από τα αιτήματά τους δεν έγινε δεκτό, ενώ όπως κατήγγειλε σε «ό,τι γίνεται από πλευράς κυβέρνησης δεν υπάρχει ούτε σχεδιασμός ούτε προγραμματισμός».
Από την πλευρά της, η υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Αννα Διαμαντοπούλου, δήλωσε ότι σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο που ζούμε, έγινε μια εξαντλητική συζήτηση και υπήρξαν απαντήσεις και διασφαλίσεις και για το συνταξιοδοτικό και για το ασφαλιστικό και για τα θέματα υγείας των ναυτικών, αλλά και για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων στα ιδιαίτερα ταμεία.
«Ελπίζω και εύχομαι ότι θα επικρατήσει αίσθημα εθνικής ευθύνης απέναντι στα μεγάλα ζητήματα και ότι θα δεν υπάρξουν ζητήματα που θα θίξουν τους πολίτες της χώρας μας, τα νησιά μας την οικονομίας μας και τις εξαγωγές», πρόσθεσε η υπουργός που αρνήθηκε να απαντήσει στην ερώτηση για το ενδεχόμενο πολιτικής επιστράτευσης.
Στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ταμεία των ναυτεργατών αναφέρθηκε με τη σειρά του ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης, επισημαίνοντας ότι το ΝΑΤ είναι ένα ταμείο με 17.000 εργαζόμενους και 72.000 συνταξιούχους.
«Στόχος μας», είπε, «είναι να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των ταμείων και να εξασφαλίσουμε τις παροχές τους, προκειμένου να υπάρχει καλύτερη περίθαλμψη» και αφού δεσμεύτηκε ότι η συζήτηση θα συνεχιστεί και τις επόμενες ημέρες, διαβεβαίωσε για μία ακόμη φορά ότι οι εργαζόμενοι του ΝΑΤ και του Οίκου Ναύτου είναι διασφαλισμένοι.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά ζητήματα της ομαλής μετάβασης από το ένα σύστημα στο άλλο, ο κ. Κουτρουμάνης δήλωσε ότι θα γίνει διεξοδική συζήτηση τις επόμενες ημέρες και εκτίμησε ότι θα υπάρξουν θετικά αποτελέσματα, ενώ αναφορικά με το καθεστώς συνταξιοδότησης των ναυτικών επανέλαβε ότι δεν αλλάζει τίποτα με τη μεταφορά της εποπτείας του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου στο υπουργείο Εργασίας.
Ο ιατροφαρμακευτικός φορέας των ναυτικών, ο Οίκος Ναύτου, αλλά και το ασφαλιστικό τους ταμείο, το ΝΑΤ, επιχορηγούνται σήμερα κατά το 85% από τον κρατικό προϋπολογισμό, σημείωσε και διαβεβαίωσε ότι θα συνεχίσουν να επιχορηγούνται, καθώς, όπως είπε, δεν ευθύνονται οι ναυτικοί για την ανατροπή της αναλογίας εργαζομένων - συνταξιούχων.
Για τις παροχές υγείας, ο υπουργός υποσχέθηκε ότι θα είναι καλύτερες, όπως και η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων, καθώς διαμορφώνονται 22.000 σημεία στα οποία θα μπορούν να απευθύνονται.
Οι μειώσεις, συμπλήρωσε ο κ. Κουτρουμάνης, αφορούν στις μεγάλες συντάξεις και στο σημείο αυτό επανέλαβε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να διασφαλίσει πόρους στο ταμείο, ώστε να μπορεί να δίνει συντάξεις και τα επόμενα χρόνια.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε λίγο αργότερα το υπουργείο Εργασίας, αναφέρεται ότι στη συζήτηση με την Π.Ν.Ο. και τους εκπροσώπους των εργαζομένων και των συνταξιούχων ναυτικών διευκρινίστηκαν μεταξύ άλλων τα εξής:
1. Το καθεστώς ασφάλισης και συνταξιοδότησης των ναυτικών δεν μεταβάλλεται με την μεταφορά της εποπτείας στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
2. Η υπαγωγή του Οίκου του Ναύτου στον ΕΟΠΠΥ αφορά στις παροχές σε είδος και όχι στις παροχές σε χρήμα, τα επιδόματα και τις λοιπές παροχές. Ο Οίκος του Ναύτου επομένως διατηρείται ως φορέας ασφάλισης.
3. Όλοι οι εργαζόμενοι μεταφέρονται στο νέο φορέα με την ίδια εργασιακή σχέση.
4. Η περιουσία των ταμείων αξιοποιείται προς όφελος αποκλειστικά των ναυτικών και των οικογενειών τους.
Η πολιτεία αναλαμβάνει όλες τις πρωτοβουλίες για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των ταμείων των ναυτικών για τη συνέχιση και την βελτίωση των παροχών υγείας με δεδομένη την εξαιρετικά δυσμενή αναλογία ασφαλισμένων - συνταξιούχων (17.000 ασφαλισμένοι - 72.500 συνταξιούχοι).
«Η ελληνική εμπορική ναυτιλία χρειάζεται γερό τιμόνι και καθαρές λύσεις», τόνισε νωρίτερα ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ, Γιάννης Πλακιωτάκης, σημειώνοντας πως «οι αναγγελθείσες κινητοποιήσεις των ναυτεργατών επιβεβαίωσαν, με τον χειρότερο τρόπο, τις επιφυλάξεις που έχει εκφράσει εδώ και καιρό η Νέα Δημοκρατία.
Στην Κρήτη εν τω μεταξύ, εν όψει των κινητοποιήσεων της ΠΝΟ πραγματοποιείται σειρά συσκέψεων για τις οικονομικές επιπτώσεις της απεργίας.
Ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης είχε σήμερα τηλεφωνική επικοινωνία με την κ. Διαμαντοπούλου και τους υπουργούς Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και Εργασίας Γιώργο Κουτρουμάνη, ζητώντας άμεση λύση για τη μεταφορά των κρητικών κηπευτικών προϊόντων. Ο περιφερειάρχης μετέφερε το εκρηκτικό κλίμα που επικρατεί μεταξύ των αγροτών και ζήτησε λύση, χωρίς καθυστέρηση, το αργότερο ως τη Δευτέρα.
Σε επιστολή του προς την υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ο κ. Αρναουτάκης τονίζει ότι οι παραγωγοί της Κρήτης, οι οποίοι υφίστανται και τη μεγαλύτερη ζημιά -περίπου 15 εκατ. ευρώ για κάθε μέρα αποκλεισμού- σέβονται την απεργία και τα αιτήματα της Π.Ν.Ο., αλλά είναι αντίθετοι με τις καταλήψεις των λιμανιών. Οι άμεσες οικονομικές συνέπειες, προσθέτει, είναι καταστροφικές για τους ίδιους, την οικονομία του νησιού και της χώρας. Ευπαθή προϊόντα σε περίοδο οικονομικής κρίσης που φέρνουν πολύτιμο συνάλλαγμα απαξιώνονται και καταστρέφονται, ενώ λόγω της ασυνέπειας που επιδεικνύουμε, χάνουμε σημαντικές αγορές του εξωτερικού.
«Οι παραγωγοί κηπευτικών της Κρήτης, οι φορείς του νησιού που συγκεντρώθηκαν σήμερα στα γραφεία της Περιφέρειας. είναι αποφασισμένοι να προστατέψουν τον κόπο και τα προϊόντα τους», διαμηνύει ο περιφερειάρχης καλώντας την κυβέρνηση να προστατεύσει «την απρόσκοπτη μεταφορά των ευπαθών προϊόντων της Κρήτης, σεβόμενη το δικαίωμα στην εργασία όσων θέλουν να εργαστούν και τα δικαιώματα των παραγωγών της Κρήτης».
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Αρναουτάκης ζήτησε από την κ. Διαμαντοπούλου να εξασφαλίσει ότι θα επιτραπεί σε πλοίο από την Κρήτη να δέσει σε λιμάνι.