«Οι επιδράσεις της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία»

Τρίτη, 28 Μαΐου 2002 20:48

Με την παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης 2001-2002, η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών παρουσίασε μελέτη με θέμα «Οι επιδράσεις της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία».

Η μελέτη έγινε από επιστημονική μελετητική ομάδα του Κέντρου Ερευνών του Πανεπιστημίου Πειραιώς υπό τη γενική εποπτεία του καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιωάννη Τζωάννου.

Βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία έχει σημαντική συμβολή στην ελληνική οικονομία.

Ο συνολικός αριθμός θέσεων απασχόλησης Ελλήνων που δημιούργησε η ποντοπόρος ναυτιλία κατά το 2000 ανήλθε σε περίπου 194.000: 60.000 Ελληνες ναυτικοί στα ποντοπόρα πλοία, 11.000 απασχολούμενοι στα ναυτιλιακά γραφεία του εσωτερικού που εξυπηρετούν την ποντοπόρο ναυτιλία, και 123.000 στους εγχώριους λοιπούς παραγωγικούς κλάδους.

Στα ποντοπόρα πλοία εκτιμάται ότι απασχολήθηκαν και 50.000 αλλοδαποί κατά το 2000. Ετσι, το μεν σύνολο των θέσεων απασχόλησης (συμπεριλαμβανομένων και των αλλοδαπών) αντιστοιχούσε στο 6,2% της συνολικής απασχόλησης της οικονομίας κατά το 2000, οι δε Ελληνες απασχολούμενοι στο 5% της συνολικής απασχόλησης της οικονομίας.

Η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία ανήλθε κατά το 2000 σε περίπου 1700 δισ. δρχ. μη συμπεριλαμβανομένου του ακαθάριστου λειτουργικού πλεονάσματος που δημιουργήθηκε στο εξωτερικό. Από το ποσό αυτό, 48 δισ. δρχ. είναι αμοιβές και εργοδοτικές εισφορές των απασχολουμένων στα ναυτιλιακά γραφεία του εσωτερικού, 656 δισ. δχ. οι αμοιβές και εργοδοτικές εισφορές των Ελλήνων ναυτικών και 991 δισ. δρχ. η δημιουργηθείσα ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στους εγχώριους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας. Το μέγεθος αυτό της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας αντιστοιχεί συνολικά στο 4,7% της συνολικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της οικονομίας κατά το 2000.

Για να γίνει αντιληπτή η σημασία αυτού του ποσοστού ας σημειωθεί ότι όλος ο πρωτογενής τομέας κατά το 2000 κάλυψε το 7,6% της συνολικής ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της οικονομίας και ο τομέας της μεταποίησης το 11,6%.

Οσον αφορά τις αμοιβές εργασίας των Ελλήνων που απασχολήθηκαν στα ποντοπόρα πλοία, στα ναυτιλιακά γραφεία της ημεδαπής και τα εισοδήματα εργασίας που δημιουργήθηκαν στο εξωτερικό ανήλθαν στο ποσό των 1.132 δισ. δρχ. ή 8,3% των συνολικών εισοδημάτων εξαρτημένης εργασίας, κατά το 2000.

Το ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα, που δημιουργήθηκε στο εσωτερικό από τις δαπάνες των ναυτικών και των οικογενειών τους για αγαθά και υπηρεσίες ανήλθε στο ποσό των 563,1 δισ. δρχ. ή 2,5% του συνολικού ακαθάριστου πλεονάσματος της οικονομίας. Οπωσδήποτε σε αυτό το ποσό θα πρέπει να προστεθεί και το λειτουργικό πλεόνασμα, που δημιουργήθηκε στο εξωτερικό και για το οποίο δεν υπάρχει καμία στατιστική πληροφόρηση.

Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε το 2000 σε 1.535 δισ. δρχ. και κάλυψε το 20% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας. Την ίδια περίοδο οι καθαρές μεταβιβάσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση κάλυψαν το 18% του ελλείμματος αυτού.

Λαμβάνοντας υπόψη, ότι οι εισροές από την Ε.Ε. έχουν πλέον περιορισμένο χρονικό ορίζοντα, είναι σαφές από τα ανωτέρω ότι η ποντοπόρος εμπορική ναυτιλία αποτελεί διαχρονικά παράγοντα σταθερής στήριξης της αναπτυξιακής προσπάθειας.

Τέλος, τα φορολογικά έσοδα, δηλαδή το άθροισμα της έμμεσης φορολογίας και της άμεσης φορολογίας των πλοίων ανήλθαν σε 87 δισ. δρχ. κατά το 2000.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα