Με πτώση 13,9% κινήθηκε η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων το τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, με τη συνολική αξία των πωλήσεων να υποχωρεί στα 479,4 εκατ. ευρώ, από 557 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ η μείωση των πωλήσεων για τους εννέα μήνες του έτους ξεπερνά το 17%.
Αναλυτικότερα, συνολικά, σύμφωνα με την έρευνα της GFK Temax, οι πωλήσεις της συγκεκριμένης αγοράς, τους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, διαμορφώθηκαν στο 1,33 δισ. ευρώ, από 1,61 δισ. ευρώ το αντίστοιχο εννεάμηνο ένα χρόνο νωρίτερα.
Μοναδικότητα
Για το τρίτο τρίμηνο του έτους, ο μοναδικός τομέας προϊόντων που παρουσίασε αύξηση ήταν αυτός των ηλεκτρονικών καταναλωτικών προϊόντων, ενώ, σύμφωνα με την έρευνα, το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον επηρέασε σημαντικά την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλά και το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων, με αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης.
Οι αυξημένες πωλήσεις των τηλεοράσεων, λόγω της διακοπής του αναλογικού τηλεοπτικού σήματος, ήταν ο κύριος λόγος που τόνωσε τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών καταναλωτικών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 8,4%, φθάνοντας σε αξία τα 112,2 εκατ. ευρώ.
Τα προϊόντα ήχου παρουσίασαν μείωση, ενώ ο τομέας των κονσολών βιντεοπαιχνιδιών παρέμεινε σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο τρίμηνο. Οι συσκευές αποθήκευσης είχαν οριακά καλύτερη απόδοση ανάμεσα στις άλλες κατηγορίες του τομέα, παρουσιάζοντας μονοψήφια μείωση της τάξεως του 4%.
O τομέας των φωτογραφικών ειδών έφθασε σε αξία τα 13,7 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη μείωση από όλες τις κατηγορίες, καθώς υποχώρησε κατά 28,2%. Η μείωση αυτή αποδίδεται και στο γεγονός ότι πλέον στην πλειοψηφία τους οι καταναλωτές χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα ως φωτογραφικές μηχανές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης για τις «απλές» φωτογραφικές μηχανές, ενώ μεγαλύτερη ζήτηση υπάρχει για φωτογραφικές μηχανές DSLR και μηχανές τύπου Compact System.
Στις τηλεπικοινωνίες, η υποχώρηση ήταν της τάξεως του 14,5%, με συνολικό τζίρο 123,8 εκατ. ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Η μείωση των πωλήσεων είναι συνέπεια της μειωμένης μέσης τιμής, εξαιτίας του λανσαρίσματος μοντέλων με τιμές στο κατώτερο σημείο της καμπύλης των τιμών -κάτω των 100 ευρώ- και γενικότερα τη συγκέντρωση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοντέλων σε τιμές κάτω των 200 ευρώ.
Τεχνολογία
Ο τομέας των προϊόντων τεχνολογίας παρουσίασε μείωση της τάξεως του 14,8% σε ετήσια βάση, φθάνοντας σε αξία τα 81,6 εκατ. ευρώ, ωστόσο ήταν βελτιωμένος συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο.
Η κατηγορία των webbooks παραμένει υψηλή σε αξία, με το μεγαλύτερο μέρος των νέων λανσαρισμάτων να πωλούνται κάτω από τα 400 ευρώ το τεμάχιο, έχοντας ως αποτέλεσμα την πτώση της μέση τιμής. Τα mobile PC παρουσίασαν ισχυρή διψήφια μείωση σε αξία, αλλά η μέση τιμή πώλησής του ήταν σε υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με το 2011. Η συνολική μέση τιμή στον τομέα είναι υψηλότερη, λόγω της μειωμένης παρουσίας των netbooks, των λιγότερων προσφορών από τους εμπόρους λιανικής πώλησης και το λανσάρισμα των νέων τεχνολογιών.
Ο τομέας εξοπλισμού γραφείου και αναλωσίμων εμφανίστηκε περισσότερο ανθεκτικός, με μείωση της τάξεως του 4,2%, τη μικρότερη των τελευταίων δύο ετών. Οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ και ήταν σε επίπεδα ανάλογα με αυτά του δευτέρου τριμήνου.
Οικιακές συσκευές
Ο τομέας των μικρών οικιακών συσκευών υποχώρησε κατά 16,9%, στα 35,2 εκατ. ευρώ, ενώ οι ηλεκτρικές σκούπες και τα σίδερα, οι πιο ακριβές κατηγορίες, παρουσίασαν διψήφια μείωση, λόγω των υψηλών μέσω τιμών και των λιγότερων αγορών για αντικατάσταση. Προϊόντα όπως οι αρτοπαρασκευαστές, φραπεδιέρες βραστήρες και τοστιέρες είχαν επίσης καλύτερη απόδοση το τρίτο τρίμηνο, συγκριτικά με το αμέσως προηγούμενο. Ο τομέας των μεγάλων οικιακών συσκευών υποχώρησε κατά 26% στα 108 εκατ. ευρώ.