Τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων ορισμένες Κυριακές το χρόνο αναμένεται να εξετάσει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, κατά την πρώτη συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου για το 2011.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, η πρόταση που συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες έγκρισης, είναι ανοίγουν τα καταστήματα τρεις με τέσσερις Κυριακές το χρόνο σε συνδυασμό με τη θέσπιση εκπτωτικών περιόδων (τέσσερις το χρόνο).
«Το υπάρχον πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς ξεπεράστηκε, έκανε τον κύκλο του, χωρίς να εξυπηρετεί πλέον κανένα και θα πρέπει να αναθεωρηθεί με πολύ προσοχή, επανακαθορίζοντας σε μια νέα βάση τρόπους που θα προσεγγίζουν τις σημερινές και αυριανές ανάγκες του Έλληνα καταναλωτή», παρατήρησε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Β. Κορκίδης, σε δήλωσή του με αφορμή την έναρξη των εκπτώσεων στις 15 Ιανούαρίου, για να προσθέσει:
«Αναφορικά με την επιχειρούμενη απελευθέρωση του ωραρίου και κυρίως την λειτουργία των καταστημάτων χωρίς περιορισμούς ακόμα και τις Κυριακές, ξεκινάμε από σήμερα στο πρώτο συμβούλιο της χρονιάς να εξετάσουμε όλες τις προτάσεις που συγκεντρώσαμε από όλη την Ελλάδα, να συμφωνήσουμε με όλους τους φορείς εργοδοτών αλλά και εργαζομένων, ώστε να καταλήξουμε σε αποφάσεις που θα πάρουμε, όμως εμείς για εμάς και όχι άλλοι για εμάς».
Ήδη πάντως, το ζήτημα προκαλεί αντιδράσεις, με την «Αγωνιστική Συνεργασία Εμπόρων» να καταγγέλλει απόφαση του νομάρχη Κυκλάδων για προαιρετικό άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και τις αργίες κατά το πρώτο τρίμηνο του 2011.
«Οι μικροί έμποροι και οι εργαζόμενοι δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και τις αργίες», τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση και εκτιμάται πως οι μόνοι που ωφελούνται είναι τα πολυκαταστήματα, τα σούπερ μάρκετ και οι μεγάλες ελληνικές και ξένες αλυσίδες.
Η Αγωνιστική Συνεργασία Εμπόρων καλεί το συνδικαλιστικό κίνημα των αυτοαπασχολούμενων μικρών εμπόρων, τις ομοσπονδίες και τους εμπορικούς συλλόγους σε κινητοποιήσεις κατά της απόφασης που όπως αναφέρει αποτελεί την αρχή για την πλήρη κατάργηση της Κυριακάτικης αργίας.
Από 15 Ιανουαρίου έως 28 Φεβρουαρίου οι εκπτώσεις
Με αφορμή εξάλλου την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων το Σάββατο 15 Ιανουαρίου (λήγουν τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου) η ΕΣΕΕ απέστειλε οδηγίες προς τις εμπορικές επιχειρήσεις μέλη της σε όλη τη χώρα:
1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
2. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης. Εάν αναγραφεί ποσοστό, πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «20% έκπτωση»).
3. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
4. Εάν διαπιστωθεί παράβαση του νόμου ή παραπλάνηση των καταναλωτών, οι ποινές και τα πρόστιμα είναι βαρύτατα. Όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου διώκονται ποινικά και τιμωρούνται με φυλάκιση, ενώ, επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετησίου κύκλου εργασιών που πραγματοποιούν, το οποίο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετησίου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του οικείου Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.
Όπως υπογραμμίζεται, αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
5. Σύμφωνα με τις τροποποιήσεις του ν. 3769/2009, υπενθυμίζεται ότι επιτρέπονται οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες μέχρι την παραμονή της έναρξης των επίσημων εκπτώσεων.
Η ΕΣΕΕ καλεί τους εμπόρους να προστατεύσουν τον θεσμό των εκπτώσεων και, όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, να αναδείξουν για μία ακόμη φορά τον παραδοσιακό σεβασμό του εμπορίου προς τους καταναλωτές, αλλά και να ανταποδώσουν την στήριξη στους πελάτες τους. Ζητεί επίσης από το καταναλωτικό κοινό να εμπιστευθεί τα οργανωμένα εμπορικά καταστήματα για τις αγορές του και όχι το κάθε μορφής παρεμπόριο, το οποίο ούτε ποιότητα προσφέρει, ούτε εγγυήσεις, ούτε αποδείξεις.