Ολοκληρώθηκε η ψήφιση του νέου επενδυτικού νόμου, επί της αρχής και κατ' άρθρο, στην Ολομέλεια της Βουλής.
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μεταξύ των αλλαγών που έγιναν στο τελικό σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται:
1. Η αύξηση του χρόνου διάρκειας των φοροαπαλλαγών από 6 χρόνια για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και 8 χρόνια για τις νέες, σε 8 και 10 χρόνια αντίστοιχα.
2. Η μείωση στο 50% του κατώτατου ύψους επενδυτικών σχεδίων γενικής επιχειρηματικότητας κατά κατηγορία επιχειρήσεων, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε μεγαλύτερο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων να συμμετέχουν.
3. Συγκεκριμένες τροποποιήσεις που καθιστούν σαφέστερη τη στόχευση των ειδικών επενδυτικών καθεστώτων και πιο λειτουργικό το χαρακτήρα τους.
4. Στα ειδικά επενδυτικά σχέδια, και πιο συγκεκριμένα στην κατηγορία Ενέργειας και Δικτύωσης, δύνανται να συμμετάσχουν και επιχειρήσεις των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν επενδυτικά σχέδια που υποβάλλονται από σχήματα συνέργιας και δικτύωσης. Τα σχήματα αυτά απαρτίζονται από 10 τουλάχιστον επιχειρήσεις στην Περιφέρεια Αττικής και στο νομό Θεσσαλονίκης και από 5 τουλάχιστον επιχειρήσεις (από 10 που προβλεπόταν) στους λοιπούς νομούς της επικράτειας και λειτουργούν υπό τη μορφή κοινοπραξίας.
5. Υιοθετήθηκαν συγκεκριμένες βελτιώσεις σχετικά με τις επιλέξιμες δαπάνες, χωρίς όμως να θίγεται ο γενικότερος σχεδιασμός για την ποιότητα των επενδυτικών σχεδίων.
6. Ενσωματώθηκαν χρήσιμες προτάσεις για την απλούστευση των διαδικασιών.
7. Η δυνατότητα υπαγωγής επενδύσεων που αφορούν στην ίδρυση, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 3 αστέρων, αντί 4 που προβλεπόταν αρχικά.
8. Αναβαθμίζεται η κατηγορία υπαγωγής του νομού Αχαΐας από τη ζώνη Β στη ζώνη Γ, με αποτέλεσμα τα ποσά ενίσχυσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις να αυξηθούν από 30% σε 40%, για τις μεσαίες από 35% σε 45% και για τις μικρές και για τις πολύ μικρές από 40% σε 50%.
9. Μειώνεται σε 6 από 8 χρόνια το χρονικό διάστημα πέραν του οποίου μπορεί μια ξενοδοχειακή μονάδα να ενταχθεί στον επενδυτικό νόμο, ώστε να διευκολύνεται η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της επιχείρησης.
10. Στα επενδυτικά σχέδια που εγκαθίστανται σε Βιομηχανικές Επιχειρηματικές Περιοχές (ΒΕ.ΠΕ.) παρέχεται κατ’ εξαίρεση του ανώτατου ποσοστού (του 50 % δηλαδή) ενίσχυσης, 5 % επιπλέον των ποσοστών του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
11. Διαγράφεται η πρόβλεψη που αφορούσε τη διαπίστωση της φερεγγυότητας του επενδυτικού φορέα από την ύπαρξη εγγράφων στην «Τειρεσίας ΑΕ».
12. Απαγορεύεται η διανομή ή κεφαλαιοποίηση των ποσών των επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης καθώς και η απαλλαγή από καταβολή φόρου σε περίπτωση διάλυσης ή και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της επιχείρησης. Επιδοτούνται οι επιχειρήσεις και όχι τα άτομα.
Κατά την ομιλία του στη Βουλή, ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλης Χρυσοχοϊδης υπογράμμισε τη διάθεση για διακομματική συναίνεση που υπήρχε καθ’ όλη τη διάρκεια της κατάρτισης, διαβούλευσης και συζήτησης του νομοσχεδίου, κάτι που, όπως σημείωσε, αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πολλές προτάσεις και παρατηρήσεις υιοθετήθηκαν στο τελικό σχέδιο.
Οι τοποθετήσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης
Η ΝΔ, διά του εισηγητή της, Σταύρου Καλογιάννη, αντιμετώπισε θετικά το νομοσχέδιο, αν και διατύπωσε αντιρρήσεις. Συγκεκριμένα, έκανε λόγο για πληθώρα υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων που προβλέπονται για την υλοποίησή του, διατήρηση γραφειοκρατικών δομών στις υπηρεσίες που διαχειρίζονται τις ενισχύσεις, απουσία «επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, όπως ίσχυε στον προηγούμενο νόμο» και «ενίσχυσης των δραστηριοτήτων εξαγωγικού εμπορίου και αξιοποίησης των βιοκαυσίμων».
Το ΚΚΕ, διά του Ν. Καραθανασόπουλου, επισήμανε πως δεν φιλοδοξεί να βελτιώσει το σχέδιο νόμου, καθώς «δεν μπορεί να οδηγήσει σε ανάπτυξη προς όφελος του λαού». Χαρακτηριστικά, ο εισηγητής του ΚΚΕ ανέφερε πως η ελάχιστη βάση των 100.000 ευρώ, προκειμένου να ενταχθεί μία επένδυση στον επενδυτικό νόμο, «αποκλείει τις μικρές, οικογενειακού χαρακτήρα επιχειρήσεις» και προέβλεψε πως στο πλαίσιο του καπιταλιστικού οικονομικού συστήματος, «στο όνομα της ενίσχυσης της τεχνογνωσίας, της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας, θα αντικαθίσταται μαζικά η ζωντανή εργασία από τις τεχνολογίες, προκαλώντας μαζική ανεργία».
Ο ΛΑΟΣ, παρότι ψήφισε ορισμένα απ’ τα άρθρα του επενδυτικού νομοσχεδίου, διαφώνησε με τη γενική του φιλοσοφία. Συγκεκριμένα διαπίστωσε ασάφειες και μια «γεωγραφική κατεύθυνση» των πολιτικών του, αντί των αναγκαίων «κλαδικών πολιτικών με ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα και του ελληνικού εμπορίου, της ελληνικής παραγωγικής μηχανής και βιοτεχνίας». Σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του Αστέριο Ροντούλη, στο νόμο θα πρέπει να ενταχθούν «επενδυτικά σχέδια που θα αξιοποιούν αγροτικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, προκειμένου να προσφέρονται στην αγορά πιστοποιημένα τρόφιμα».
Από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ η Ευαγγελία Αμανατίδου Πασχαλίδου διαπίστωσε έλλειψη αναπτυξιακής στόχευσης, τονίζοντας πως «δεν φαίνεται να αλλάζει, ούτε κατά έναν πόντο, ο αναπτυξιακός προσανατολισμός και το ισχύον οικονομικό μοντέλο». «Απαιτείται ένα εθνικό στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης, για το ποιες δραστηριότητες θέλουμε να αναπτυχθούν και ποιοι κλάδοι» υποστήριξε. «Το δημόσιο βάζει λεφτά σε ένα επενδυτικό σχέδιο χωρίς να συμμετέχει στο επενδυτικό κεφάλαιο. Αν δεν πάει καλά η επιχείρηση, το Δημόσιο έχασε τα λεφτά του, αν πάει καλά, τα κέρδη είναι στον ιδιώτη» σημείωσε και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Κλείνοντας την συνεδρίαση, ο Μ. Χρυσοχοΐδης δεσμεύτηκε πως θα εξεταστούν οι προτάσεις που κατατέθηκαν για απλούστευση των διαδικασιών του επενδυτικού νόμου, ενώ δήλωσε πως «το κριτήριο της δημιουργίας θέσεων εργασίας, έχει ειδική βαρύτητα σαν κριτήριο βαθμολόγησης των επενδυτικών σχεδίων».