Του κ. Russ Koesterich, Προϊστάμενο Επενδυτικής Στρατηγικής για τα iShares της BlackRock
Μετά από αρκετές δεκαετίες, όπου οι εξαγωγές αποτελούσαν το βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και οι δαπάνες ήταν προσανατολισμένες κυρίως προς τις επενδύσεις παγίων κεφαλαίων, η Κίνα ξεκινά τώρα μια μακροπρόθεσμη προσπάθεια με σκοπό να αλλάξει τις ισορροπίες στην οικονομία της, υπέρ ενός μοντέλου που ευνοεί την ενίσχυση της εσωτερικής κατανάλωσης.
Με δεδομένα το μέγεθος του πληθυσμού, αλλά και την αυξανόμενη οικονομική επιρροή της Κίνας, μια τέτοια εξέλιξη δεν επηρεάζει μόνον τη στρατηγική των επενδύσεων στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και τις μετοχές των εταιρειών καταναλωτικών αγαθών σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ενώ η Κίνα έχει δημιουργήσει στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έναν φαινομενικά σταθερό ρυθμό ανάπτυξης, αυτό το έχει πετύχει σε βάρος της εγχώριας κατανάλωσης. Έτσι, καθώς η παγκόσμια οικονομική κρίση επιδρά αρνητικά στις κινεζικές εξαγωγές, η Κίνα έχει ισχυρά πλέον κίνητρα να προσδιορίσει ένα νέο σημείο ισορροπίας για την οικονομία της.
Για να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε την ικανότητα της Κίνας να πετύχει κάτι τέτοιο, θα ήταν χρήσιμο να κοιτάξουμε τα ιστορικά στοιχεία των τελευταίων πενήντα ετών, αναφορικά με την κατανάλωση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και παρόλο που η αμερικανική οικονομία είναι πολύ διαφορετική από την κινεζική, υπάρχουν ορισμένα μαθήματα που μπορεί να πάρει κανείς από την ανάπτυξη του τομέα των καταναλωτικών αγαθών στις ΗΠΑ τα τελευταία πενήντα χρόνια σίγουρα.
Πρώτον, η αύξηση στα πραγματικά ημερομίσθια θα ανεβάσει την κατανάλωση, και γι' αυτό οι επενδυτές θα πρέπει να εστιάσουν στο κατά πόσο η Κίνα θα καταφέρει να αυξήσει τις πραγματικές (προσαρμοσμένες στον πληθωρισμό) αποδοχές. Δεύτερο, η πρόσβαση σε προϊόντα καταναλωτικής πίστης και η χρησιμοποίηση τους, ενδέχεται να αποδειχτούν παράγοντες αύξησης της κατανάλωσης εξίσου σημαντικοί με την άνοδο των εισοδημάτων. Το παράδειγμα της Αμερικής δείχνει ότι η σωστή ανάπτυξη του τομέα καταναλωτικής πίστης μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά κέρδη όσον αφορά το επίπεδο της κατανάλωσης. Στις ΗΠΑ, όταν ο ρυθμός αύξησης των εισοδημάτων άρχισε να μειώνεται, ήρθε ο δανεισμός να πάρει τη θέση του. Από τη στιγμή που θα αρχίσει να εδραιώνεται η κουλτούρα του δανεισμού σε μια οικονομία, ένας σωστά ανεπτυγμένος τομέας καταναλωτικής πίστης ασκεί τεράστια επίδραση στη δυνατότητα των πολιτών να καταναλώνουν.
Από πλευρά αλλαγών, οι κινεζικές Αρχές θα πρέπει να βεβαιωθούν ότι οι Κινέζοι πολίτες κερδίζουν περισσότερα χρήματα και παράλληλα ξοδεύουν περισσότερο από όσα εισοδεύουν. Προς το σκοπό αυτό υπάρχουν μάλλον τρεις γενικές κατευθύνσεις αναφορικά με τις πρωτοβουλίες στις οποίες θα πρέπει να επικεντρωθεί η κυβέρνηση: να δημιουργηθεί ένα πιο ισχυρό δίχτυ ασφαλείας στο δημόσιο τομέα, να αναπτυχθούν καλύτερα οι υποδομές του λιανικού εμπορίου, και τέλος, να προωθηθεί η ιδέα της καταναλωτικής πίστης και να στηριχθεί η επέκταση της.
Ο τρόπος με τον οποίο η Κίνα θα διαχειριστεί τη μετάβαση από το μοντέλο της, κατά βάση, εξαγωγικής οικονομίας, σε ένα άλλο το οποίο θα βασίζεται στην εσωτερική κατανάλωση, δεν θα έχει επίδραση μόνο στους Κινέζους πολίτες, αλλά και στις αγορές και τις επενδυτικές ευκαιρίες σε ολόκληρο τον κόσμο. Για να ολοκληρωθεί μια τέτοια μετάβαση απαιτείται χρόνος. Στην πορεία, και καθώς η Κίνα θα πετυχαίνει τα κυριότερα ορόσημα, οι κινεζικές μετοχές μικρής κεφαλαιοποίησης, αλλά και οι διεθνείς επιχειρήσεις καταναλωτικών αγαθών θα είναι πιθανότατα από τους πιο ωφελημένους.
Η μικρή κεφαλαιοποίηση στην Κίνα έχει περισσότερες πιθανότητες να καταγράψει σημαντικά κέρδη από την ενίσχυση της εγχώριας κατανάλωσης, σε σύγκριση με ένα χαρτοφυλάκιο που αποτελείται από μετοχές μεγάλων εξαγωγικών επιχειρήσεων. Οι επενδυτές μπορούν είτε να τοποθετηθούν απευθείας σε τέτοιες μετοχές, είτε να επενδύσουν σε κάποιο αμοιβαίο κεφάλαιο ή Exchange Traded Fund το οποίο παρακολουθεί κάποιον ανάλογο δείκτη, όπως τον MSCI China Small Cap Index.
Αλλος ένας παράγοντας που θα επηρεάσει τους επενδυτές είναι το ότι η άνοδος του Κινέζου καταναλωτή θα γίνει αισθητή όχι μόνο σε τοπικό επίπεδο, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς με προβλεπόμενο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 23% η Κίνα θα καταστεί η μεγαλύτερη εγχώρια αγορά ειδών πολυτελείας παγκοσμίως. Και σε αυτήν την περίπτωση, οι επενδυτές έχουν πολλούς τρόπους να τοποθετηθούν. Δείκτες όπως ο S&P Global Consumer Discretionary Sector Index, ο Dow Jones U.S. Consumer Goods Sector Index και ο MSCI ACWI ex-US Consumer Discretionary Index προσφέρουν στο σύνολό τους μια ευρεία έκθεση στις προοπτικές ολόκληρης της αγοράς σε σχέση με τη συγκεκριμένη τάση.
Πολλές φορές κάποιο επενδυτικό στόρυ μπορεί να αποδειχτεί εφήμερο, όμως ο Κινέζος καταναλωτής δεν είναι ένα από αυτά. Η άνοδος της κατανάλωσης στην Κίνα είναι πιθανό να εξελίσσεται σε διάρκεια πολλών δεκαετιών, καθώς η χώρα συνεχίζει να αναπτύσσεται και αναζητά νέα σημεία ισορροπίας για την οικονομία της.